گوناگون

نکات کلیدی نصب تابلو فرش در منزل

شاید وقتی به کاری مثل نصب کردن تابلو روی دیوار فکر می‌کنید، این کار به نظرتان خیلی ساده بیاید و یا نهایتا فکر کنید که باید تابلو را طوری نصب کنید که کاملا صاف بوده و به چپ و راست تمایل نداشته باشد. اما این موضوع، وقتی که درباره نصب تابلو فرش روی دیوار صحبت می‌کنیم، کمی متفاوت شده و نه تنها کار ساده و پیش پا افتاده‌ای نیست بلکه دارای اصول و ظرایفی است که دانستنشان به شما کمک می‌کند تا تابلو فرش را در بهترین فضای منزل خود مطابق با اصول استاندارد طراحی دکوراسیون نصب نمایید.

حالا که توضیحات اولیه را در رابطه با اهمیت چگونگی نصب تابلو فرش بر روی دیوار ارائه دادیم از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید و با نکات کلیدی نصب تابلو فرش در منزل آشنا شوید.

تابلو فرش را در کجای منزل نصب کنیم؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید یک یا چند تابلو فرش را در دکوراسیون داخلی منزل خود داشته باشید، حتما قبل از هر چیز به محل نصب تابلوها فکر کرده اید.

این که تابلو فرش‌هایتان افقی باشند یا عمودی و این که چه ابعادی داشته باشند، تا حد زیادی به فضایی بستگی دارد که قرار است تابلو را در آنجا نصب کنید.

از نظر بسیاری از متخصصین حوزه ی چیدمان و دکوراسیون داخلی، بهترین فضا برای نصب تابلو فرش در منزل، بالای مبلمان و یا کاناپه می‌باشد.

اما به طور کل بایستی تابلو فرش در جایی نصب شود که کاملا در دیدرس بوده و به محل نشستن همیشگی شما یا میهمانانتان نزدیک باشد و از طرف دیگر مرکز تصویر حداکثر ۱۵۰ سانتیمتر با سطح زمین فاصله داشته باشد.

نصب صحیح تابلو فرش روی دیوار
نصب صحیح تابلو فرش روی دیوار

اما در مورد افقی یا عمودی بودن تابلو فرش اجازه بدهید که ارتفاع سقف و همچنین بلندی مبلمان شما مشخص کننده ی این موضوع باشد.

خوب است که بدانیم اندازه ی ایده آل فاصله ی تابلو با مبلمان بین ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر است و نصب تابلو در ارتفاعی بیشتر، ممکن است جالب به نظر نرسد.

گذشته از این ابعاد تابلو باید در تناسب با ابعاد مبلمان هم باشد. به عبارت دیگر بهتر است ابعاد تابلو را به نحوی انتخاب نمایید که به اندازه دو سوم مبلمانی باشد که تابلو فرش در بالای آن نصب می‌شود.

رنگ تابلو فرش به کدام لوازم منزل نزدیک باشد؟

یکی دیگر از نکات کلیدی در هنگام خرید تابلو فرش، نزدیکی ترکیب رنگ آن با سایر عناصر اطرافش می‌باشد. به همین خاطر معمولا تابلو فرش را در تناسب رنگ با عناصری نظیر پرده، کاغذ دیواری و مبلمان انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که یکی از نکات کلیدی نصب تابلو فرش در منزل، استفاده از رنگ‌های متضاد و یا به عبارت دیگر ایجاد تضاد رنگی است. به این معنا که به کمک تضاد رنگی می‌توان فضای خانه را از یکنواختی خسته کننده خارج کرده و هیجان و زیبایی را مهمان محیط منزل نماییم. از طرف دیگر انتخاب فضایی برای نصب تابلو فرش که به پرده و مبلمان منزل نزدیک باشد، می‌تواند باعث زیبایی دو چندان تابلو فرش شما بشود.

توجه داشته باشید که تابلو فرش بایستی حداقل ۳۰ سانتیمتر از پرده فاصله داشته باشد و نزدیکی بیش از حد آن به کنار دیوار و یا پرده و پنجره می‌تواند زیبایی آن را تحت الشعاع قرار دهد.

به طرح تابلوفرش توجه کنید

یکی از نکاتی که شاید خیلی از افراد در هنگام نصب تابلو فرش به آن بی‌توجهی می‌کنند توجه به طرح آن است. به این معنا که اگر تابلوی پرتره در منزل نصب می‌کنیم حتما بایستی توجه داشته باشیم که سمت نگاه آن به بیرون درب یا پنجره نباشد و ترجیحا به سمت داخل خانه باشد.

  • تابلو فرش‌های با تصویر تیره را حتی الامکان در قسمت‌های پر نور اتاق یا سالن پذیرایی نصب کنید.
  • تابلو فرش‌های با طرح گلدان گل را در جایی دورتر از گلدان‌های گل مصنوعی یا طبیعی نصب نمایید.

از نور پردازی استفاده کنید

گاهی اوقات نصب ساده ی یک تابلوفرش نمی‌تواند به تنهایی گویای هنر و ظرافتی باشد که در آن به کار رفته است.

در این گونه مواقع پیشنهاد می‌شود که از نورپردازی بر روی تابلو استفاده نمایید. این کار به خصوص در مورد تابلو فرش‌های نفیس ابریشم که در آن‌ها الیاف درخشان ابریشم به چشم می‌خورد می‌تواند تاثیری دو چندان داشته باشد و فضای خانه ی شما را به یک گالری جذاب تبدیل نماید.

برای این کار می‌توانید پس از مشخص کردن محل دقیق نصب تابلو فرش، ابتدا با استفاده از نور پردازی‌های دیواری فضای مورد نظر را کاملا روشن کرده و سپس نسبت به نصب تابلو فرش اقدام نمایید.

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی نصب تابلو فرش در منزل توجه به بحث توازن است.

به این معنا که اگر قرار است چند تابلو را روی یک دیوار نصب کنید حتما به نحوی این کار را انجام دهید که برای هر بیننده ای، حس توازن دیداری برقرار باشد.

  • در صورتی که تعدا تابلوهایتان فرد است، تابلوی بزرگ‌تر را در وسط قرار دهید.
  • تابلو‌های افقی گزینه مناسب‌تری برای قرار گرفتن در مرکز دیوار هستند.

اما به طور کل تلاش کنید روی هر دیوار نهایتا یک تابلو را نصب نمایید تا هم زیبایی تابلو‌ها را تحت الشعاع تراکم زیاد تابلوفرش‌های روی دیوار قرار ندهید و هم فضای خانه را به واسطه حضور تابلوهای متعدد کوچک جلوه ندهید.

با دانستن نکات کلیدی نصب تابلو فرش در منزل می‌توانیم زیبایی مضاعفی را برای دکوراسیون و چیدمان داخلی خانه مان به ارمغان آوریم.

اما نکته‌ای که پیش از نصب تابلو فرش بر روی دیوار بایستی به آن توجه نماییم، بحث انتخاب تابلوی مناسب برای فضای خانه است. انتخاب بهترین تابلو فرش برای منزل زمانی محقق خواهد شد که شما گزینه‌های مختلف و متعددی را برای انتخاب در پیش رو داشته باشید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مجموعه‌های بزرگ و نام آشنای فرش و تابلوفرش‌های نفیس ایرانی، نظیر شهر فرش و مشورت با کارشناسان خبره ی این مجموعه، مناسب‌ترین انتخاب را برای خلق یک چیدمان بی‌نظیر ترتیب دهید.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا