ایرانتجارت

معاون وزیر: گمرک نیاز به ایجاد شبکه ارتباطی جدید ندارد

سیستم «پیام ایران» برای تسهیل ارتباط دستگاه‌ها با مردم طراحی شده است

خبر استفاده گمرک از پیامرسان «وی» به جای ارسال پیامک برای کاربران، حالا با واکنش معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شده است. رضا باقری اصل با بیان اینکه تمامی ارتباطات دستگاه‌های اجرایی با مردم باید از طریق سیستم «پیام ایران» باشد، گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با کاربران و ارسال پیام‌ها باید از شبکه «پیام ایران» که بستر یکپارچه دولت است استفاده کند.

دو روز پیش تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد گمرک به جای ارسال پیامک برای درج کد تایید رجیستری گوشی‌ها، کاربران را ملزم به نصب پیامرسان ناشناخته «وی» می‌کند. این پیامرسان، از سال ۹۸ به عنوان پیامرسان اختصاصی سازمان گمرک معرفی شده است و گمرک علت راه‌اندازی آن را کاهش هزینه‌های ارسال پیامک برای این سازمان اعلام کرده بود.

اگرچه پس از اوج گیری انتقادات به این حرکت، روز گذشته سخنگوی گمرک موضوع را تکذیب کرد و اعلام کرد که روند رجیستری به روال قبل و با ارسال پیامک انجام می‌شود، اما این موضوع امروز با واکنش معاون وزیر ارتباطات همراه شد. روز گذشته روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک، ضمن رد ادعاهای مطرح شده در مورد الزام نصب این پیامرسان برای دریافت کد رجیستری اظهار کرد که پیامرسان مذکور، پیامرسان ویژه ذی‌نفعان گمرک مانند کامیون‌داران، تجار و کارگزاران گمرگی است که در مبادی ورودی و خروجی گمرک اقدام به حمل بار و جابه‌جایی کالا می‌کنند و استفاده از آن برای دیگر کاربران اختیاری است.

روشهای ارتباطی دستگاه‌های اجرایی با مردم

در همین راستا، «رضا باقری اصل» معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات و همینطور تاکیدی که رئیس جمهوری در اجرایی شدن مصوبات آن دارند، تمامی ارتباطات دستگاه‌های اجرایی با مردم باید از طریق سیستم «پیام ایران» از سرشماره پیامکی دولت، کارپوشه ایرانیان و USSD دولت صورت بگیرد. برخی از دستگاه‌ها نیز اکنون در حال استفاده از آن هستند.

وی افزود: بنابراین باید گفت گمرک جمهوری اسلامی ایران با ایجاد یک شبکه اجتماعی و درست کردن یک کانال ویژه، هزینه مضاعفی ایجاد کرده و حتما باید از شبکه «پیام ایران» استفاده کند

رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات
رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات: سازمان تنظیم مقررات و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره این موضوع به گمرک تذکر داده‌اند و خیلی سریع باید ترتیبی اتخاذ شود تا مردم وصول پیام‌ها را از بستر یکپارچه دولت داشته باشند. زیرساخت این شبکه توسط سازمان فناوری اطلاعات آماده شده و گمرک برای ارتباط گرفتن با مردم نیاز به ایجاد شبکه جدید ندارد

باقری اصل تاکید کرد: سازمان تنظیم مقررات و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره این موضوع به گمرک تذکر داده‌اند و خیلی سریع باید ترتیبی اتخاذ شود تا مردم وصول پیام‌ها را از بستر یکپارچه دولت داشته باشند. معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: زیرساخت این شبکه توسط سازمان فناوری اطلاعات آماده شده و گمرک برای ارتباط گرفتن با مردم نیاز به ایجاد شبکه جدید ندارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا