ایرانتجارتموبایل

تالار دوم نیما مجددا بازگشایی شد

مشکل تخصیص ارز واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار به زودی حل می‌شود

انجمن واردکنندگان موبایل با درج توییتی از بازگشایی مجدد تالار دوم نیما خبر داد. مدتی است که با تعطیل شدن این تالار و بسته شدن مسیر تهاتر ارز صادرات خشکبار و واردات موبایل، امکان واردات گوشی‌های پرچمدار و بالای ۶۰۰ دلار از تامین کنندگان گرفت شده بود. در پی نگرانی‌ها از کمبود کالا و اختلال در واردات طی هفته‌های اخیر، بازار موبایل کشور ملهب شده بود و قیمت برخی گوشی‌ها با افزایش حدود ۱۰ درصدی مواجه شد.

از حدود سه هفته پیش، روند واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شده بود و واردکنندگان می‌گفتند که با وجود انجام تمامی فرآیندها و کسب تاییدیه‌های لازم، امکان واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را ندارند و سفارشات آنها در گمرک بلاتکلیف مانده است. با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که علت این امر مشکل در تایید تخصیص ارزی است که باید میان صادرکنندگان خشکبار و واردکنندگان موبایل مبادله شود.
پس از کش‌وقوس‌های فراوانی که از ابتدای سال جاری پیرامون تامین ارز واردات موبایل از طریق تهاتر با ارز صادرات خشکبار مطرح بود، هفته گذشته احمدرضا فرشچیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از توقف یک‌شبه اجرای این طرح خبر داد. وی با انتقاد از این موضوع اظهار کرد: پس از ۶ ماه برگزاری جلسه و بررسی کارشناسی، ظاهرا این طرح با استدلال به صلاح نبودن اجرا و مخالفت رئیس‌کل بانک مرکزی، یک‌شبه متوقف شده است.

حالا اما با وجود گفته‌های پیشین، به نظر می‌رسد مجددا قرار است فرآیند مبادله ارز از همین تالار پیگیری شود و اختلال ایجاد شده در زمینه واردات موبایلهای بالای ۶۰۰ دلار رفع شود.

از هفته گذشته، واردات گوشی‌های پرچمدار که از آنها با عنوان کالای لوکس یاد می‌شود، با انتقادهای برخی نمایندگان مجلس همراه شده است. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مصاحبه‌ای که اخیرا با شبکه خبر داشت بر لزوم توقف صرف ارز نیمایی برای واردات کالاهای لوکس و آمریکایی (خصوصا) گوشی‌های آیفون تاکید کرد و گفت تا شهریور ماه سال جاری، اجرای مصوبه ممنوعیت واردات آیفون و گوشی‌های لوکس نهایی می‌شود. کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد که چنانچه دولت اقدامات لازم را برای توقف واردات این گوشی‌ها انجام ندهد، مجلس خود وارد عمل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا