ایراناینترنت

اپراتورهای موبایل، برخی از بسته‌های اینترنتی را حذف کردند

رگولاتوری: دستور به حذف هیچ بسته‌ای نداده‌ایم

روز گذشته جدولی شامل مشخصات برخی بسته‌های اینترنتی ایرانسل و همراه اول در رسانه‌ها منتشر و اعلام شد که اپراتورهای موبایل از ۲۱ فروردین این بسته‌ها را از مجموعه خدمات خود حذف کرده‌اند. این فهرست شامل اکثر بسته‌های اینترنتی مقرون‌به‌صرفه و بلندمدت‌تر این اپراتورها بود و تاکید شد که این اقدام به دستور سازمان تنظیم مقررات انجام شده است. اگرچه این بسته‌ها تا دیشب (ساعات پایانی ۲۲ فروردین) نیز در لیست بسته‌های اینترنتی اپراتورها قابل مشاهده بودند، اکنون از فهرست بسته‌های قابل خرید حذف شده‌اند. البته رگولاتوری در پاسخ به پیگیری‌ها اظهار کرد که نقشی در این امر نداشته و هیچ دستوری برای تغییر یا حذف بسته‌های اپراتورها صادر نکرده است.

فهرست بسته‌های اینترنتی حذف شده از لیست بسته های ایرانسل و همراه اول
جدول منتشر شده در رسانه های مختلف، که فهرست بسته‌های اینترنتی حذف شده از لیست بسته های ایرانسل و همراه اول در آن ذکر شده است

اپراتورها: هدف بهبود کیفیت شبکه است

استدلال اپراتورهای تلفن همراه در حذف بسته‌های بلندمدت و پرحجمی که عموما برای کاربران به صرفه بودند آن است که شرایط در سال جدید تغییر کرده است. آنها تاکید دارند که طراحی و قیمت‌گذاری این بسته‌ها متناسب با سال ۹۵ بوده که شبکه ظرفیت زیادی داشت و سیاست آن زمان حکم می‌کرد که کاربران به سمت  مصرف بیشتر تشویق شوند؛ اما حالا و با توجه به اشباع شدن ظرفیت شبکه قصد دارند طراحی بسته‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند تا زمینه برای مصرف عادلانه ایجاد شود و جلوی مصرف بی‌رویه گروه خاصی از کاربران گرفته شود تا از این طریق کیفیت شبکه بهبود پیدا کند.

اپراتورهای موبایل تاکید کردند که هنوز هیچ افزایشی در قیمت اینترنت دیتا اعمال نشده و این تغییرات محدود به حذف برخی بسته‌هاست. قرار است بسته‌های جدید اینترنت موبایل به زودی به پنل این شرکتها اضافه و جایگزین بسته‌های حذف شده شود.

این اظهارات درحالی مطرح شده که ترافیک مصرف اینترنت در دنیا، (خصوصا با افزایش محبوبیت سرویس‌های استریم صوت و فیلم) رو افزایش است و حتی سرویس‌دهندگان اینترنتی با این افزایش مصرف، در حال کاهش دادن قیمت هر گیگ اینترنت برای کاربران هستند.

رگولاتوری: اختیار تغییر در بسته‌ها با خود اپراتورهاست

پیگیری‌های آي‌تی‌ایران از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی حاکی از آن است که این سازمان هیچ دستوری برای حذف و یا تغییر هیچ کدام از اپراتورهای موبایل صادر نکرده است.

روابط عمومی رگولاتوری تاکید کرد: اپراتورها مختارند تا طبق کف و سقف قیمتی تعیین شده در مصوبه ۲۶۶، اقدام به تعریف بسته‌های مختلف کنند. با توجه به وجود رقابت میان اپراتورها، قیمت عمده بسته‌های تعریف شده از سقف مجاز پایین‌تر بود. سال گذشته اپراتورها اعلام کردند که با افزایش هزینه‌ها، قیمت‌های فعلی بسته‌های اینترنتی جوابگوی هزینه‌های این شرکت نیست و خواستار افزایش قیمت بسته‌ها تا سقف تعیین شده شدند؛ اما به دلیل مصوبه سال ۱۴۰۰ مجلس مبنی بر ممنوعیت افزایش تعرفه‌های اینترنتی، این امر میسر نشد و قرار شد انجام این کار به سال بعد (۱۴۰۱) موکول شود.

چند برابر شدن هزینه اینترنت کاربران

به نظر می‌رسد حالا و با توجه به رفع محدودیت مجلس، اپراتورها می‌توانند هر گونه حذف و اضافه‌ای در بسته‌ها اعمال کنند و تا زمانی که از کف و سقف تعیین شده مصوبه ۲۶۶ (که مربوط به سال ۹۶ است) فراتر نرود، تخلفی محسوب نشده و رگولاتوری نمی‌تواند دخالت کند. از اوایل سال جدید سرویس‌دهندگان ثابت و همراه اعمال تغییرات در طراحی سرویس‌های خود را آغاز کرده‌اند و عمدتا عرضه بسته‌های مقرون‌به‌صرفه را متوقف کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تغییرات باعث شده کاربران برای پاسخ به همان نیاز قبلی، چند برابر سابق هزینه کنند.

مدتی است که سرویس‌دهندگان اینترنت اعم از ثابت و همراه، به ثابت ماندن تعرفه‌های اینترنتی طی این سالها معترضند و معتقدند این قیمتها دیگر جوابگوی هزینه‌های نگهداری شبکه و وارد کردن فناوری‌های جدید نیست. آنها بارها خواستار افزایش تعرفه‌ها شدند اما مجلس این اجازه را نداد. حالا در سال جدید و با توجه به رفع محدودیت افزایش قیمت از سوی مجلس، این اپراتورها قصد دارند تا در قالب تغییر در طراحی بسته‌ها و نزدیک به سقف قیمتی تعیین شده، قیمت سرویس‌های خود را به گونه‌ای تغییر دهند که برایشان به صرفه‌تر باشد. پیشتر و با توجه به فضای رقابتی موجود، قیمت تعریف شده اکثر سرویس‌دهندگان، از سقف تعریف شده برای قیمتها در سال ۹۶ پایین‌تر بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا