ایراناینترنت

بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس

طرح صیانت دیگر در کمیسیون مشترک بررسی نخواهد شد.

طبق اعلام یکی از نمایندگان مجلس٬ طرح صیانت با رای اکثریت نمایندگان به صحن علنی مجلس بازگشته است. این یعنی طرح صیانت از کمیسیون ویژه خارج شده و در صحن علنی بررسی خواهد شد.

جلال رشیدی کوجی صبح امروز در توییتی نوشت: «طرح ‎صیانت با رای نمایندگان من بعد به جای بررسی در کمیسیون مشترک، در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.»

طرح جنجالی صیانت بارها و از زمان مطرح شدن در محلس مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفته اما با این وجود این طرح با استفاده از اصل ۸۵ به کمیسیون مشترک رفت و توسط تعداد کمی از نمایندگان مورد بررسی و حتی تصویب اولیه قرار گرفت.

اسفند سال گذشته و پس از حواشی که در پی نحوه بررسی و تصویب طرح صیانت به وجود آمد٬ بیش از ۱۸۰ نماینده مجلس با امضای درخواستی به هیئت رئیسه به رویه بررسی این طرح معترض و خواستار بازگشت آن به صحن علنی مجلس شدند.

رأی‌گیری امروز صرفاً استمزاجی بود

بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه موضوع بازگشت و عدم بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و یک رأی‌گیری استمزاجی برای نظرخواهی نمایندگان انجام شد.

وی افزود: براساس این رأی‌گیری استمزاجی 120 نفر از نمایندگان موافق بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن بودند و 109 نفر نیز به این موضوع رأی مخالف دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته مهم اینجاست که این رأی‌گیری همانطور که گفته شد یک رأی گیری استمزاجی و برای نظرخواهی بوده و جنبه رسمی نداشته و این رأی‌گیری به معنای بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن نیست.

نوباوه خاطرنشان کرد: براساس رأی‌گیری انجام شده، درخواست جمعی از نمایندگان برای بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی که به هیأت رئیسه تقدیم شده، در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد و در صورتی که این درخواست در صحن رأی بیاورد، آن وقت طرح حمایت از کاربران در صحن مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در صورتی هم که این درخواست نمایندگان برای بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به صحن در جلسه علنی رأی بیاورد، طرحی که در دستورکار صحن قرار خواهد گرفت، همان طرح صیانتی خواهد بود که در مجلس دهم مطرح بود و بحث فیلترینگ را دنبال می‌کرد و تغییراتی در آن صورت گرفته بود و بحث حمایت کاربران را دنبال می‌کرد در دستورکار صحن نخواهد آمد.

به گزارش فارس، پیش از این با رأی اکثریت نمایندگان، طرح صیانت از فضای مجازی که بعد به طرح حمایت از کاربران در  فضای مجازی تغییر یافت، با رأی اکثریت نمایندگان برای بررسی طبق اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون مشترک ارسال شد تا پس از بررسی به شورای نگهبان ارسال شود.

کمیسیون مشترک منحل میشود

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به رأی نمایندگان مجلس به بازگشت طرح صیانت به صحن علنی اظهار داشت: بررسی طرح صیانت در صحن علنی مجلس دارای روند خاصی است که مانند بررسی طرح‌ها و لوایح است.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل کمیسیون مشترک که با کمیسیون مشترک طبق اصل 85 قانون اساسی متفاوت است، بخش‌های مختلف طرح صیانت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آنکه متن اولیه مورد بررسی قرار گرفت، گزارش آن به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد و صحن فصل به فصل و ماده به ماده آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: بعد از رأی امروز نمایندگان مجلس برای بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس، کمیسیون مشترکی که طبق اصل 85 قانون اساسی تشکیل شده بود منحل می‌شود و  کمیسیون مشترک دیگری با حضور نمایندگانی که از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به این کمیسیون معرفی شده‌اند، تشکیل خواهد شد و درباره طرح صیانت به بحث و بررسی خواهد پرداخت.

سلیمی گفت: کمیسیون مشترکی که در آینده تشکیل خواهد شد مانند سایر کمیسیون‌ها وضعیت استانداردی خواهد داشت.

تقی پور : کمیسیون صیانت منحل نمیشود

تقی پور : کمیسیون صیانت منحل نمیشود

ضا تقی پور انوری رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، صحت این خبر را تکذیب کرد و گفت: رأی‌گیری استمزاجی امروز برای کسب نظر نمایندگان برای بقا طرح در کمیسیون مشترک بود که تعداد آرای مخالفان ابقاء، ۱۲۰ رأی از ۲۴۱ رأی حاضر بود و مخالفان ابقاء طرح در کمیسیون مشترک، به ۵۰ درصد نرسیدند.

وی گفت: اخباری که توسط همکاران منوط به انحلال کمیسیون مشترک طرح صیانت مطرح شده، نادرست است و هنوز درخواستی برای بازگشت طرح به صحن علنی مطرح نشده است.

وی گفت: در صورتی که نمایندگان خواستار بازگشت طرح به صحن باشند، باید این موضوع توسط هیأت رئیسه اعلام وصول شود و بعد برای آن تصمیم گیری و رأی‌گیری شود.

توانگر: کار کمسیون ویژه پایان یافته

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس درباره طرح صیانت و حواشی پیرامون آن درباره میزان رای استمزاجی برای بازگشت این طرح از کمیسیون مشترک به صحن علنی گفت: آنچه در جلسه غیرعلنی به رای استمزاجی نمایندگان گذاشته شد، گزارش کمیسیون مشترک بود. باید این گزارش برای ادامه بررسی در کمیسیون مشترک رای اکثریت را کسب می‌کرد اما فقط ۱۰۹ رای آورد و لذا نتوانست نمایندگان را برای ادامه کار قانع کند.

وی اضافه کرد: نکته مهم اینکه این رای گیری استمزاجی بود و در رای گیری استمزاجی ملاک رای بیشتر است و  درحالی که موافقان ۱۲۰ رای و مخالفان ۱۰۹ رای داشتند پس تکلیف مشخص شده و کار کمسیون ویژه پایان یافته است.

توانگر در پایان تاکید کرد: همانطور که از اظهارات آقای سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس مشخص است، با توجه به ماده ۱۶۵ آیین نامه داخلی مجلس، هیئت رییسه مجلس موضوع ادامه فعالیت کمیسیون مشترک را به موافقت اکثریت نمایندگان با رای استمزاجی مجلس منوط کرد و با توجه به اینکه گزارش کمیسیون رای نیاورد، بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ منتفی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا