ایراناینترنت

سرقت پیچ‌ها باعث سقوط دکل مخابراتی بر روی ساختمان مسکونی شد

این حادثه مصدوم و تلفات جانی در پی نداشته است

بعد از ظهر دیروز، یک دکل مخابراتی متعلق به شرکت ایرانسل در زاهدان بر روی یک ساختمان مسکونی سقوط کرد. طبق اعلام اپراتور مذکور، این سایت مخابراتی هنوز توسط پیمانکار پروژه به ایرانسل تحویل داده نشده و به بهره‌برداری نرسیده بود. سقوط این دکل عظیم، هیچ مصدوم و تلفات جانی در پی نداشته و سرقت پیچ‌های دکل و وزش باد علت وقوع این حادثه اعلام شده است.

سقوط دکل مخابراتی در زاهدان مصدومی نداشت

در همین رابطه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: سرقت پیچ‌ها و وزش باد علت اصلی سقوط دکل مخابراتی شرکت ایرانسل در خیابان پهلوانی زاهدان بوده است. نیک محمد بلوچزهی امروز در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: این دکل مخابراتی توسط پیمانکار شرکت ایرانسل در چند روز گذشته در خیابان پهلوانی زاهدان نصب شده بود و پیمانکار در حال تهیه فنس بوده که متاسفانه یک نفر با سرقت پیچ‌های دکل و همچنین وزش باد باعث سقوط آن شده است.

وی ادامه داد: در همان لحظات نخست سقوط دکل مخابراتی، با مدیر شرکت ایرانسل در سیستان و بلوچستان تماس گرفته شد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: نماینده شرکت ایرانسل در استان با معاون عمرانی فرماندار زاهدان در رابطه با سقوط دکل مخابراتی این شرکت نشست تخصصی برگزار کرده است.

بلوچزهی تصریح کرد: درصدد بودیم تا در همان لحظات نخست که دکل بر روی منزل مسکونی سقوط کرده را جمع‌آوری کنیم اما صاحب این منزل مسکونی اجازه چنین کاری را نداده است. وی افزود: نماینده شرکت ایرانسل متعهد شده که تمام هزینه تعمیرات این منزل مسکونی را که دکل بر روی آن سقوط کرده است را پرداخت کند.

افشین فلاح قاسمی مسوول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان نیز گفت: سقوط دکل مخابراتی بر روی یک منزل مسکونی در  خیابان پهلوانی این شهر مصدومی نداشته است. وی اظهارداشت: پس از اعلام سقوط دکل مخابراتی به سازمان آتش نشانی، بلافاصله همکاران این سازمان در محل حضور پیدا کردند. وی ادامه داد: کارکنان آتش نشانی نسبت به ایمن سازی محل حادثه اقدام کردند.

ایرانسل بیانیه داد

ساعاتی پس از این حادثه، شرکت ایرانسل در بیانیه‌ای به تشریح جزییاتی از چند و چون حادثه سقوط دکل مخابراتی در زاهدان پرداخت. در بیانیه این اپراتور تصریح شده است که اقدام خرابکارانه و تعمدی گروهی از افراد باعث بروز این حادثه شده است. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، این فرد یا افراد، با سرقت مهره‌های اتصال به فوندانسیون مربوط به پایۀ دکل، آن را تخریب کرده‌اند که این امر موجب سقوط دکل و وارد شدن خسارت به سایت ایرانسل و واحد مسکونی محاور شده است.

بیانیه ایرانسل در پی حادثه سقوط دکل مخابراتی در زاهدان
بیانیه ایرانسل در پی حادثه سقوط دکل مخابراتی در زاهدان؛ اقدام خرابکارانه و تعمدی گروهی از افراد باعث بروز این حادثه شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است که سایت مذکور هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده و حتی توسط شرکت پیمانکار تحویل ایرانسل داده نشده است. ایرانسل در بیانیه خود تاکید کرده که این نوع دکل، بر اساس استانداردهای موجود و به دلیل نصب تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی در داخل و بالای دکل، بدون حفاظ فنس نصب می‌شود و اتصال آن به فوندانسیون نیز، از طریق پیچ و مهره و نه جوشکاری، صورت می‌گیرد؛ زیرا جوشکاری باعث ایجاد ضعف و خوردگی در قطعات مذکور می‌شود و می‌تواند به مرور زمان، ظرفیت قطعات را به صورت جدی کاهش دهد که خود، عامل تعیین‌کننده در ایستایی دکل خواهد بود.

با هدف بررسی جوانب مختلف این حادثه، ایرانسل اقدام به تشکیل پرونده قضایی کرده است تا با حضور نمایندگان و تمامی طرفین درگیر، هرگونه قصور توسط شرکت پیمانکار و کار پیگیری برای شناسایی و برخورد با عامل یا عوامل بروز این حادثه انجام شود.

ایرانسل تصریح کرده است که انجام چنین اقدامات خبراکارانه ای، علاوه بر وارد کردن خسارت به تجهیزات ایرانسل و اموال شهروندان، باعث ایجاد مشکل در ارتباطات کشور می‌شود وبا توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه، دشواری و پیچیدگی تأمین تجهیزات ارتباطی را دو چندان می‌کند. این اپراتور قصد دارد با پیگیری این پرونده و شناسایی و برخورد با عوامل آن، از تشدید و تکرار چنین حوادثی جلوگیری کند.

در حال حاضر تیم فنی شرکت پیمانکار، با حضور در محل، نسبت به ایمن‌سازی و پیگیری برای جابه‌جایی تجهیزات حادثه‌دیده، اقدام کرده‌اند.

ویدیو کوتاهی از این حادثه را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا