استارتاپاینترنتفضا

تا سال ۲۰۲۴ اینترنت پرسرعت به ماه می‌رسد

جذب سرمایه ۶۵۰ هزار دلاری برای فرستادن نخستین ماهواره اینترنتی به مدار ماه

یک استارتاپ که در نخستین مرحله توانسته ۶۵۰ هزار دلار سرمایه جذب کند، قرار است مراحل فنی ارسال اولین ماهواره اینترنتی به مدار ماه را تا سال ۲۰۲۴ به اتمام برساند و اولین گام برای برقرار اینترنت پرسرعت در منظومه شمسی را بردارد. هدف این پروژه متصل کردن زمین و ماه به هم از طریق اینترنت پرسرعت پهن‌باند است و احتمالا در گام بعدی این سرویس در مریخ نیز راه‌اندازی شود.

به گزارش آی‌تی‌ایران به نقل از اسپیس، استارتاپ «آکواریان اسپیس» (Aquarian Space) هفته گذشته اعلام کرد که توانسته در اولین گام اجرای پروژه‌اش برای راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در ماه و مریخ و متصل کردن و ایجاد ارتباط میان این بخشهای فضا با زمین، موافقت Draper Associates را برای سرمایه‌گذاری بر این پروژه جلب و در مرحله بذری، ۶۵۰ هزار دلار سرمایه جذب کند. قرار است سرعت این سرویس اینترنتی به اندازه‌ای باشد که بتوان ویدیوهای ۴K  را به راحتی با زمین استریم کرد. این شرکت قرار است تا سال ۲۰۲۴ نخستین ماهواره خود را در مدار ماه قرار دهد.

این استارتاپ اظهار کرد که هدف این شرکت ایجاد چیزی است که به آن Solnet می‌گویند و می‌تواند ازطریق ماهواره‌های اینترنتی، یک سرویس تجاری اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران قرار دهد. سرعت اعلام شده برای این سرویس ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است (این سرعت از میانگین سرعتی که در حال حاضر کاربران آمریکایی دریافت می‌کنند – حدود ۳۰ مگابیت بر ثانیه سرعت دارد- بالاتر است).

کلی لارسون، مدیر عامل این شرکت استارتاپی اعلام کرد: تا سال ۲۰۲۱ تنها ۱۳ کاوشگر و ماهواره  بر رو و اطراف ماه وجود داشتند که این تعداد در سال ۲۰۳۰ به ۲۰۰ عدد می‌رسد و تجارتی چند میلیون دلاری بر مدار ماه ایجاد می‌کند. وی تاکید کرد: با این‌حال تحقق این امر بدون برقراری یک ارتباط ثابت و پایدار میان زمین و ماه امکان‌پذیر نخواهد شد.

در این پروژه شرکت آکواریان اسپیس در همکاری با برنامه CLPS  ناسا (Commercial Lunar Payload Services)  و شمار دیگری از شرکتهای آمریکایی، در حال انجام بازبینی‌های فنی است. این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۲۴ بتواند این سرویس ارتباطی با امکان ارسال داده نقطه به نقطه (end to end) را با سرویس‌های شرکتهای دیگر نیز یکپارچه سازی کند. البته تاکید شده است که برای این منظور، کاربران مجبور به اعمال تغییر خاصی در طراحی شبکه خود برای هماهنگ شدن با سرویس آکواریان اسپیس نیستند.

آکواریان اسپیس قصد دارد در نهایت قصد دارد یک سرویس ارتباطی پرسرعت فضایی (solnet) را راه‌اندازی کند. اما جزییات چندانی از ابعاد فنی و تجاری این پروژه (اینکه قرار است از چه نوع ماهواره‌ای استفاده شود و این ماهواره‌ها قرار است چگونه به فضا حمل شوند) منتشر نشده است.

این شرکت بلندپرواز امیدوار است در ادامه و همگام با پیشبرد پروژه راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در فضا، بتواند برنامه‌های دیگری را با هدف افزایش آگاهی نسبت به زباله‌های فضایی و اعلام وضعیت آب و هوای نقاط مختلف فضا  و فراهم کردن اطلاعات علمی دقیقی از ماه و مریخ به انجام برساند.

منبع
space.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا