اینترنتتکنولوژی

دستگیری چهار هکر روسی توسط آمریکا

وزارت دادگستری ایالات متحده با صدور کیفرخواست‌هایی علیه چهار هکر مرتبط با دولت روسیه، آنها را به تلاش برای هک زیرساخت‌های انرژی در این کشور و دیگر کشورهای جهان متهم کرد.

اگرچه زمان صدور این دو کیفرخواست به تابستان گذشته برمی‌گردد اما اکنون این وزارتخانه تصمیم گرفته تا با افشای عمومی آن، در راستای آگاهی کشورها نسبت به افزایش اقدامات هکری روس‌ها علیه زیرساخت‌های حیاتی کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده در پی حمله روسیه به اوکراین گام بردارد.

در گزارش اخیر آمده که این چهار هکر روسی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، زیرساخت‌های انرژی ۱۳۵ کشور را هدف قرار دادند که اغلب این سازمان‌ها در حوزه‌های تولید انرژی، آب، فعالیت‌های هسته‌ای و… فعال بودند و هدف از هک آنها نیز سرقت اطلاعات سیستم‌های کنترلی بوده است.

لیزا او. موناکو معاون دادستان کل آمریکا طی بیانیه‌ای گفت: هکرهای تحت حمایت دولت روسیه، تهدیدی جدی و دائم برای زیرساخت‌های حیاتی در ایالات متحده و سراسر جهان محسوب می‌شوند. اگرچه اتهامات مطرح‌شده. به فعالیت‌های گذشته مربوط می‌شود، اما این مسئله نیاز مبرم کسب‌وکارها و سازمان‌ها برای تقویت سیستم‌های دفاعی در برابر نفوذ این هکرها را به وضوح نشان می‌دهد.

در این کیفرخواست‌ها آمده که دو کمپین حملات هکری بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ صورت گرفته که مورد نخست در ژوئن ۲۰۲۱ ثبت شد و نقش اوگنی ویکتوروویچ گلادکیک، برنامه‌نویس وزارت دفاع روسیه را نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که گلادکیک به همراه گروهی از هکرها در قالب گروه Triton فعالیت می‌کردند که فعالیت‌های خرابکارانه‌ای را علیه پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در کشورهای مختلف ترتیب دادند. اما بخش زیادی از تلاش‌های این گروه به نتیجه نرسید.

کیفرخواست دوم متوجه سه هکر وابسته به آژانس اطلاعاتی روسیه (FSB) می‌شود که به عنوان اعضای گروه هکری Dragonfly فعالیت می‌کردند. این گروه، حملات متعددی را علیه نیروگاه‌های هسته‌ای،   شرکت‌های انرژی و سایر زیرساخت‌های حیاتی صورت دادند.

این سه نفر پاول الکساندرویچ آکولوف، میخاییل میخاییلووچ گاوریلوف و مارات والریویچ تیوکوف، حملاتی را نیز بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ علیه سیستم‌های رایانه‌ای انجام داده و بدافزاری را روی بیش از ۱۷ هزار دستگاه در ایالات متحده نصب کردند.

در مرحله دوم از حمله این گروه بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، بیش از ۳۳۰۰ کاربر از ۵۰۰ شرکت فعال در حوزه انرژی در آمریکا و دیگر کشورها هدف قرار گرفتند.

دولت آمریکا همچنین به دنبال سه هکر دیگر از سازمان اطلاعاتی روسیه است و جایزه ۱۰ میلیون دلار را برای ارائه اطلاعات در خصوص محل اختفای آنها تعیین کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا