تکنولوژیفضا

ورود موشک SLS ناسا به سکوی پرتاب برای اولین بار

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره سامانه پرتاب فضایی ناسا موسوم به SLS در سکوی پرتاب مستقر شد.

اگرچه هنوز زمان زیادی به پرتاب باقی مانده اما موشک SLS و فضاپیمای اویون که قرار است آن را با خود حمل کند، در مرکز فضایی کندی مستقر شدند تا آزمایش نهایی قبل از پرتاب را پشت بگذارند.

این سامانه پرتاب فضایی به همراه فضاپیمای اوریون قرار است در قالب ماموریت آرتمیس۱ به ماه پرتاب شوند. در این تست که تحت عنوان Wet Dress Rehearsal شناخته می‌شود، بار پیشرانه، سیستم سوخت رسانی، مخازن تخلیه و مراحل شمارش معکوس مورد بررسی و آزمایش قرار خواهند گرفت.

این آزمایش به محققان ناسا کمک می‌کند تا تاریخ دقیق پرتاب آرتمیس۱ را مشخص کنند. اما این موشک برای مدت طولانی در این مرکز فضایی حضور نخواهد داشت و ناسا قصد دارد تا چند روز بعد و پس از اتمام فرآیند آزمایش، آن را به ساختمان مونتاژ بازگرداند.

گفته می‌شود که در این مرکز، حسگرها بررسی می‌شوند، باتری‌ها شارژ خواهند شد، محموله‌ها اضافه می‌شوند و چک‌های نهایی انجام خواهد شد. حدود یک هفته قبل از زمان پرتاب، این موشک به سکوی پرتاب منتقل خواهد شد و طبق آخرین اطلاعات، این پرتاب حدودا در ماه مه یا بعد از آن اتفاق خواهد افتاد.

ناسا به طور رسمی‌طراحی و توسعه SLS را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و تاکنون حدود ۲۳ میلیارد دلار را برای این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. حال با اعزام این موشک به سکوی پرتاب، به نظر می‌رسد که تلاش‌ها و هزینه‌های ناسا به ثمر نشسته و به زودی این ماموریت، عملیاتی خواهد شد.

همچنین ورود این موشک به سکوی پرتاب نشان می‌دهد که فصل جدیدی از ماموریت‌های اکتشافی ناسا در شرف آغاز است. سامانه پرتاب فضایی ناسا نه‌تنها برای ماموریت آرتمیس، بلکه برای دیگر ماموریت‌های این سازمان فضایی در سال‌های پیش رو نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا