ارز دیجیتال

پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲

این محتوا توسط تیم تحریریه آی‌تی‌ایران تهیه نشده است و مسوولیت بررسی صحت و سقم گفته‌ها با مخاطب است.

اتریوم آغاز کننده مسیر غیرمتمرکزسازی خدمات مالی مبتنی بر بلاکچین بود. مسیری که تاکنون خدمات بسیاری بر بستر آن سوار شدند و دیگر به بزرگترین زیرساخت ارائه این نوع خدمات تبدیل شده است.

اتریوم چیست؟

مشکلاتی که با هجوم برنامه‌نویسان و شرکت‌های نوپای خالق خدمات متنوع بلاکچینی در شبکه اتریوم ایجاد شد، باعث شد تا تیم ویتالیک بوترین در راستای حفظ مقام بهترین عرضه کننده خدمات بلاکچینی دست به تغییرات گسترده‌ای در شبکه بزنند و با حل مشکلات مقیاس‌پذیری و کارمزدهای بالای شبکه همچنان برای کاربرانشان مفید واقع شوند.

تحلیل کلی اتریوم

در صفحه تبدیل اتریوم آمده‌است:

«اتریوم از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده و از سال ۲۰۱۵ که قیمتی حدود ۷۵ سنت داشته تا امروز (زمستان ۱۴۰۰) که قیمتش سقف ۴٬۸۰۰ دلار را دیده، جایگاه خود را به عنوان ملکه ارزهای دیجیتال تثبیت کرده است. اکنون سهم اتریوم از بازار ارزهای دیجیتال به حدود ۲۰ درصد رسیده است. شبکه اتریوم با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد، پایه اصلی ارزش این ارز است و با گسترش کاربردها و بروزرسانی‌های این شبکه، بیشتر متخصصان حوزه رمزارزها انتظار دارند که اتریوم قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار را نیز در آینده نه چندان دور به خود ببیند. با این حال شبکه‌های دیگر مانند کاردانو در حال رشد سریع هستند و کاربردهای شبکه‌ی اتریوم را به شبکه‌ی خود می‌افزایند تا رقبایی جدی برای اتریوم محسوب شوند».

تاثیر اتریوم بر بازار ارزهای دیجیتال

اتریوم یکی از معروف‌ترین آلت کوین (altcoin) ها به شمار می‌رود و معمولا بسیاری دیگر از آلت کوین‌ها یا بر بستر آن استوار هستند و یا از آنها به عنوان رقیب اتریوم یاد می‌شود. در چنین شرایطی بدیهی است که رفتار قیمتی و یا آپدیت‌های شبکه‌ اتریوم بر کل بازار تاثیر مستقیم دارد. برای مثال اگر از بازار ژانویه سال ۲۰۲۰ را از نگاه تحلیل گران مطالعه کنید، با رشد فزاینده قیمت اتریوم، دیگر رمز ارزها نیز رشدهای بالایی را تجربه کردند که اکثر تحلیلگران از آن جهش با نام آلت‌پارتی یاد می‌کنند.

این رشد قیمتی بازار حتی بعد از ریزش اولیه بیت کوین از سقف ۶۴۰۰۰ دلار ادامه داشت، چرا که در آن مدت اتریوم همچنان به رشد سرشار خود ادامه می‌داد و هر روز سقف‌های قیمتی جدیدی را ثبت می‌کرد. زمانی بازار ارزهای دیجیتال رنگ و بوی نزول به خود گرفت، روند نزولی اتریوم تایید شد و یکی از شدیدترین ریزش‌های تاریخ ارزهای دیجیتال اتفاق افتاد. با توجه به این حجم از وابستگی میان آلت کوین‌ها و اتریوم، باید قبل از ورود به بازار و خرید ارز دیجیتال در بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، از روند قیمتی اتریوم اطمینان حاصل کرد. در ادامه این متن به بررسی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

اتریوم و بازار ارزهای دیجیتال
اتریوم و بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل بنیادی از شبکه اتریوم

اگر اخبار بین المللی تکنولوژی را دنبال کرده باشید، قطعا با سمت و سویی که اخیرا به خود گرفته آشنا شده اید. اخباری از قبیل ارائه رمزارزهای دولتی و یا ورود بانکهای جهانی مانند جی پی مورگان (JP. MORGAN) به بازار بلاکچین و سرمایه گذاری‌های هنگفت آنها، که نشان از اتفاقات بزرگی می‌دهد که در آینده نه چندان دور رخ خواهندداد. این تحرکات را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین انقلاب‌های تکنولوژیکی دانست که آینده تک تک مارا دستخوش تغییر قرار میدهد. از این رو می‌توان از هم‌اکنون نقش بسزای شبکه اتریوم را در این آینده متصور شد.

شبکه اتریوم به عنوان اولین بستر ارائه خدمات رمزارزی، توانسته تاکنون فضاهای فراوانی را برای خرج کردن خلاقیت در زمینه‌های مختلف ایجاد کند. این خدمات در ابتدا صرفا به نقل و انتقال‌های مالی اختصاص داشت. اما رفته رفته، با ورود قراردادهای هوشمند و موج جدیدی از خدمات غیر متمرکز، وجود اتریوم جدی‌تر شد. تاکنون بیش از هزاران برنامه بر روی این شبکه استوارند و مشغول ارائه خدمات خود هستند. پس می‌توان دریافت که وجود شبکه اتریوم، چقدر حیاتی است.

از سوی دیگر و با ورود سرمایه گذاران سازمانی به حوزه ارزهای دیجیتال، می‌توان تصور کرد که چه میزان از ورود سرمایه، متعلق به شبکه اتریوم و برنامه‌های مالی غیر متمرکز آن خواهد بود. خانم کتی وود در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «اگر سرمایه گذاران سازمانی، فقط ۵ درصد از سبدهای مالی خود را به حوزه رمز ارزی اختصاص دهند، بازار ارزهای دیجیتال شامل رشد ۱۰ برابری خواهد شد. با فرض حفظ میزان حاکمیت فعلی اتریوم بر بازار، یعنی عدد ۱۹ درصد، میانگین قیمتی ۲۶۰۰۰ دلار زیاد برای رمز ارز اتریوم، دور از ذهن نیست».

با اوج گیری تب NFTها و ورود سرمایه‌های تازه نفس دنیای هنرهای دیجیتالی به ارزهای دیجیتال، شاهد رشد بسزای پلتفرم‌هایی صرافی ارز دیجیتال و پایگاه انجام معاملات NFT هستیم که در زمینه خرید و فروش NFTها فعالیت می‌کنند. بزرگترین شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، قالبا از هسته شبکه اتریوم بهره می‌برند و همین موضوع باعث تزریق سرمایه بیشتر بر بستر اتریوم خواهد بود. شاید در ابتدای راه، NFTها فقط محدود به خرید و فروش آثار هنری بودند، اما اکنون با گسترده‌تر شدن این حوزه و تبدیل آن به فضای متاورس، میتوان تمامی‌کاربردهای یک دنیای واقعی را در آن پیاده سازی کرد. این یعنی انتقال اکوسیستم اقتصادی به فضای مجازی‌ای که پایه گذاران اولیه آن، از شبکه اتریوم بهره می‌گیرند.

زیاد دور از ذهن نیست که روزی بتوانیم تمامی کارهای روزمره خود از قبیل حضور در محل کار و یا دیدار با آشنایان و حتی برگزاری کنسرت‌ها را بر بستر متاورس تجربه کنیم.

بررسی عملکرد اتریوم

با نگاهی به چارت قیمتی اتریوم و مقایسه آن با بیت کوین، بر همگان روشن خواهد بود که اتریوم عملکرد موفق‌تری نسبت به این پادشاه ارزهای دیجیتال داشته است.  با انجام این مقایسه از سال ۲۰۱۵، و بررسی چارت قیمتی هر دو رمز ارز و یکسان‌سازی مقایسه به نسبت زمان، در می‌یابیم که بیت کوین از کف قیمتی ۲۲۰ دلاری تا کنون و اتریوم ۵۰ سنتی (۵/۰ دلار) تا کنون هرکدام به چه میزان رشد کرده اند. بیت کوین با ثبت رشد ۲۸۰۰۰ درصدی از اکتبر ۲۰۱۵ و اتریوم نیز با ثبت عدد ۱.۱۵۰.۰۰۰ درصد رشد از کف قیمتی خود، عملکرد به شدت خیره‌کننده‌ای داشته است و بی‌جهت نیست که بیت کوین را طلای دیجیتال و اتریوم را نفت دیجیتالی می‌نامند.

سخن آخر

سرمایه‌گذاری در هر نوع دارایی مالی، موافقان و مخالفان خود را دارد و اتریوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. مانند هر دارایی دارای ریسک، به ویژه دارایی‌های بسیار ناپایدار مانند ارزهای دیجیتال، خرید و فروش اتریوم نیز خطرات زیادی را به همراه دارد که سرمایه گذاران باید قبل از افزودن این کوین به سبد سهام خود آن را در نظر بگیرند.

تاریخچه قیمت اتریوم بسیار بی‌ثبات است. در چند سال گذشته قیمت اتریوم چندین بار افزایش یافته و به سرعت سقوط کرده است. در حالی که برخی از سرمایه گذاران و تحلیلگران برجسته انتظار دارند که بازار در بلندمدت به بالاترین حد خود برسد، اما برخی دیگر همچنان در این باره تردید دارند. اینکه اتریوم سرمایه‌گذاری خوبی برای پورتفوی شما باشد، به تحمل ریسک شما در معاملات دارایی‌های ناپایدار بستگی دارد.

برخی از تحلیلگران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال انتظار دارند که با انتقال بلاکچین اتریوم به اتریوم ۲.۰ و گسترش اپلیکیشن‌های جدید DeFi توسط توسعه‌دهندگان، قیمت اتریوم نیز افزایش یابد. با این حال، سرمایه گذاران باید به خاطر داشته باشند که قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند به شدت متغیر باشد، و حتی اگر پیش‌بینی قیمت اتریوم برای سال‌های آینده صعودی به نظر برسد، ممکن است قیمت آن دوباره کاهش یابد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا