تکنولوژی

فناوری در خط مقدم صنعت زیبایی

تکنولوژی چطور به شخصی‌سازی محصولات آرایشی کمک می‌کند؟

امروزه با افزایش محبوبیت محصولات مرغوب زیبایی، شرکت‌های تولیدکننده به تکاپو افتاده‌اند تا با به خدمت گرفتن تکنولوژی به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند. در سال ۲۰۲۰، جاه‌طلبی برند فرانسوی لورال (L’Oréal) برای کسب جایگاه اول شرکت فناوری زیبایی، در بحبوحه تغییر نحوه ارتباط برندها با مصرف‌کنندگان شروع شد. از آن زمان به بعد، فناوری به خط مقدم صنعت زیبایی و آرایشی تبدیل شد و برندها از تکنولوژی برای ارتقا کیفیت محصولات و ایجاد تعامل بیشتر با مشتری سود می‌برند. وب‌سایت Econsultancy  که از تحلیل‌کنندگان پیشرو در بازاریابی دیجیتالی به حساب می‌آید، در مقاله‌ای درباره صنعت آرایشی و بهداشتی، به چهار مثال برجسته که به درک بهتر تاثیرگذاری فناوری در شکل دادن این صنعت کمک می‌کند، پرداخته است.

شخصی‌سازی به دنبال پایداری

این ایده که شخصی‌سازی محصولات می‌تواند به پایداری کمک کند، ممکن است یک فرض عالی به نظر برسد، اما در واقع بسیاری از برندها در حال سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های جدید هستند تا با مشکل مصرف‌گرایی بیش از حد و ایجاد زباله‌های پلاستیکی مبارزه کنند. یکی از نمونه‌های موفق برند محبوب Yves Saint-Laurent’s Perso است که با عرضه یک دستگاه هوشمند خانگی به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا رنگ رژلب‌های خود را شخصی‌سازی کنند. این دستگاه علاوه بر ارائه یک تجربه زیبایی منحصر به فرد به مصرف‌کنندگان، به آنها اجازه می‌دهد سایه چشم‌های خود را بر اساس روحیه یا لباس خود تهیه کنند. بنابراین نیاز به خرید محصولات جدید از بین می‌رود و به دنبال آن از ایجاد روزافزون ضایعات پلاستیکی و هزینه‌های گزاف هم جلوگیری می‌شود. البته این نوآوری هزینه‌بر است. با این حال، این فناوری با هدف بلندمدت L’Oréal که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی آن قابل بازیافت یا کمپوست شدن باشد، مطابقت دارد.

جدای از بسته‌بندی، رویکرد مینیمالیسم در برندهای زیبایی مراقبت پوستی مانند Skin + Me در حال ظهور است. شرکت Skin + Me با بهره‌گیری از فناوری به طراحی روتین مراقبت پوست به صورت فردی می‌پردازد. این برند که مدعی هدف‌های پایدار درازمدت و ایجاد پوستی عالی است، مدعی است: «با ترکیب تخصص پزشکی و فناوری، ما پوستی زیبا و بهتر را برای همه مردم فراهم می‌کنیم». بسته‌بندی نوآورانه برند Skin + Me به طور دقیق متناسب با مقدار مصرفی محصول مورد نیاز مصرف‌کنندگان طراحی شده و در تلاش است که ضایعات محصولات را به حداقل برساند.  

جذب کاربران منفعل با تبلیغات اجتماعی

بهره‌مندی از واقعیت افزوده همچنان یک ابزار فروش محبوب برای برندهای زیبایی است. برند محصولات ناخنSally Hansen  با مشارکت Perfect Corp که سازمانی پیشرو در فناوری زیبایی و مُد مبتنی بر هوش مصنوعی و AR است، ابزاری را منتشر کرده که به خریداران این امکان را می‌دهد تا گزینه‌های مختلف رنگ ناخن را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده در تلفن همراه امتحان کنند.

بسیاری از برندها علاوه بر ابزارهای موجود در وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های خودشان، به رسانه‌های اجتماعی روی می‌آورند تا در پلت‌فرم‌های بزرگ توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. بدیهی است که این استراتژی یک روند نوین نیست. در سال ۲۰۱۹، یوتیوب یک ویژگی را اضافه کرد تا بینندگان قادر به امتحان هر محصولی باشند که در تبلیغات نشان داده شده است. با این حال، پلت‌فرم‌هایی مانند اسنپ‌چت تمرکز خود را بر تجارت مبتنی بر واقعیت افزوده افزایش می‌دهند. در اوایل سال جاری، اسنپ‌چت کاتالوگ خرید را در بخش Lens اپلیکیشن خود رونمایی کرد که به کاربران امکان می‌دهد همزمان با مشاهده جزئیات محصول مانند قیمت، چندین محصول را انتخاب و امتحان کنند. این لنزهای جدید که در مدت زمان کوتاه حدود ۳۰ میلیون بار آزمایش شدند، برای شریک خود برند  Ulta Beauty- که یک فروشگاه زنجیره‌ای زیبایی آمریکایی است- سودی ۶ میلیون دلاری را در فروش یک دوره آزمایشی دو هفته‌ای به ارمغان آورد. همانطور که این مطالعات موردی نشان می‌دهد، فناوری واقعیت افزوده این قدرت را دارد که با تعامل، کاربران منفعل در رسانه‌های اجتماعی را به مشتریانی پولی تبدیل کند و محصولات را در بسترهای مختلف با موفقیت به فروش برسانند.

چشم‌انداز فروشگاه‌های مجازی در دنیای آنلاین

اکنون که فروشگاه‌های مجازی یا تجربه‌های مجازی سه‌بعدی، در صنعت زیبایی مورد توجه قرار گرفته‌اند، متاورس علاقه عموم را بیش از پیش برانگیخته است. ایجاد فروشگاه مجازی و تجربه خرید، ایده‌ای فراگیر است که به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که در اطراف یک فروشگاه خرده‌فروشی فیزیکی حرکت کنند و در عین حال از راحتی و شخصی‌سازی تجارت الکترونیک نیز لذت ببرند.  

لازم به ذکر است که عناصر Gamified نقش مهمی را در این صنعت ایفا می‌کنند و از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. برای مثال، بازدیدکنندگان از فروشگاه مجازی شارلوت تیلبری، با یافتن سه کلید طلایی به منظور باز کردن قفل دسترسی به یک رنگ رژلب به چالش کشیده می‌شوند. همچنین انتظار می‌رود عناصر دیگری از متاورس، مانند آواتارها نیز توسط کاربران دنبال شوند. به عنوان مثال فروشگاه Tilbury که به تازگی گزینه جدید «خرید با دوستان» را اضافه کرده است، بصورت همزمان به چندین نفر فرصت چت و تماس ویدیویی در هنگام خرید می‌دهند.  

در سوی دیگر، برند لوکس عطر و لوازم آرایشی Lancôme هم از قطار زمان عقب نماند و برای رفع نیازهای مشتریان خود اقدام به  سرمایه‌گذاری در فروشگاه‌های مجازی کرد. شرکت Lancôme در سپتامبر گذشته یک فروشگاه پاپ آپ در بریتانیا راه‌اندازی کرد که توسط پلت‌فرم فناوری ByondXR ساخته شد. فرانسوا لمان، رئیس برند جهانی لانکوم، در بیانیه‌ای درباره هدف فروشگاه توضیح داد: «با توجه به اینکه مشتریان جوان‌تر به‌طور فزاینده‌ای به دنبال تجربه‌ای غنی‌شده و شخصی‌شده هستند، فروشگاه‌های مجازی راهی عالی برای تعامل و تعمیق ارتباط با مخاطبان جدید و فعلی هستند. این تجربه به کاربران قدرت این را می‌دهد تا محصولات ما را به روشی جدید و هیجان انگیز کشف کنند».

به گفته Lancôme، از زمان عرضه اولیه با ByondXR در فوریه ۲۰۲۱، این برند شاهد افزایش ۳۵۰ درصدی در زمان تعامل با مشتری در فروشگاه‌های مجازی جهانی خود بوده است.

کمک به رعایت استانداردهای «زیبایی پاک»

علاوه بر کاهش ضایعات پلاستیکی، برندهای زیبایی به ویژه در ایالات متحده تمرکز خود را بر زیبایی پاک (Clean Beauty) نیز افزایش داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که همه مواد ایمن، غیر سمی، پایدار و اخلاقی باشند. برای دستیابی به این هدف، برندها به طور فزاینده‌ای به پلت‌فرم‌های فناوری مانند Novi روی می‌آورند که از هوش مصنوعی برای برآورده کردن و رعایت استانداردهای صنعت استفاده می‌شود. کیمبرلی شنک، مدیر عامل و بنیانگذار Novi، هدف پلت‌فرم را بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «Novi همه داده‌ها را جمع‌آوری و دیجیتالی می‌کند و از تطابق آنها با معیارها و استانداردها اطمینان حاصل می‌کند».

روشن است که با شتاب سرعت فناوری در صنعت زیبایی، تنها راه بقا کمپانی‌ها سوار شدن بر قطار زمان است. همچنین با اولویت قرار دادن عنصر شفافیت در مواجه با مصرف‌کنندگان زیبایی امروزی، حیات شرکت‌ها بهتر تضمین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا