اینترنتتکنولوژی

قطع خدمات اینترنتی شرکت Cogent Communications در روسیه

تحریم‌های تکنولوژی آمریکا علیه روسیه همچنان ادامه دارد

شرکت آمریکایی Cogent Communications که یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان خدمات اینترنت در جهان به شمار می‌رود، اخیرا و در پی حمله روسیه به اوکراین، ارتباط خود با مشتریان روسی را قطع کرد.

به گزارش واشینگتن پست، این شرکت آمریکایی نقش مهمی ‌را در استفاده از خدمات مبتنی بر اینترنت در جهان ایفا می‌کند و سرویس‌هایی خود را به مشتریانی از بیش از 50 کشور دنیا که در میان آنها، شرکت‌های مطرح روسی نیز مشاهده می‌شوند، ارائه می‌دهد.

این شرکت در نامه‌ای خطاب به مشتریان روسی که توسط واشینگتن پست فاش شد، از تحریم‌های اقتصادی و وضعیت نامطمئن روزافزون به عنوان دلایل اتخاذ این تصمیم مبنی بر قطع ارائه سرویس به شرکت‌های روسی نام برد.

همچنین این شرکت، تصمیم خود را در راستای اقدامات اتحادیه اروپا برای ممنوعیت پخش رسانه‌های تحت حمایت روسیه دانست. داگ مادوری، تحلیلگر شرکت Kentik در این خصوص عنوان کرد برخی شرکت‌های مطرح روسی که دیگر قادر به ارائه خدمات از Cogent نیستند شامل غول مخابراتی Rostelecom، موتور سرچ یاندکس و دو اپراتور تلفن همراه به نام‌های VeON و MegaFon می‌شوند.

مادوری معتقد است که کنار گذاشتن روسیه از شبکه جهانی Cogent احتمال منجر به کندی اینترنت خواهد شد اما در مجموع، دسترسی روس‌ها به اینترنت را قطع نخواهد کرد. در عوض، ترافیک مشتریان سابق Cogent به دیگر ارائه‌دهندگان اصلی در این کشور بازمی‌گردد که تراکم شبکه را به دنبال خواهد داشت.

با این حال، فعلا هیچ نشانه‌ای مبنی اینکه آیا سایر ارائه‌دهندگان خدمات زیربنایی اینترنت، ارائه خدمات خود در روسیه را تعلیق خواهند کرد یا خیر، وجود ندارد. در این بین، برخی کارشناسان از تصمیم Cognet برای قطع ارتباط با روسیه انتقاد و استدلال می‌کنند که این تصمیم می‌تواند مانع از دسترسی مردم عادی و غیرنظامیان روسیه به اطلاعات و حقایق مرتبط با این جنگ شود.

اوا گالپرین، مدیر امنیت سایبری در گروه حقوق دیجیتال  Electronic Frontier Foundation عنوان کرد: قطع دسترسی روس‌ها به اینترنت، آنها را از منابع خبری مستقل و توانایی سازماندهی اعتراضات ضدجنگ محروم می‌کند.

با این حال، دیو شفر، مدیرعامل Cogent در گفت‌‎وگو با واشینگتن پست عنوان کرد که هدف این شرکت آزار رساندن به کسی نیست و این شرکت نمی‌خواد که غیرنظامیان روسی را از دسترسی به اینترنت ازاد باز دارد. هدف Cogent جلوگیری از استفاده دولت روسیه از شبکه‌های این شرکت برای حملات سایبری و تبلیغات است.

در حال حاضر، دولت روسیه دسترسی روس‌ها به منابع خبری و پلتفرم‌های اجتماعی را محدود کرده است. این کشور روز جمعه، قانونی جدیدی را تصویب کرد که انتشار اخبار جعلی را ممنوع و دسترسی به فیسبوک را نیز به طور کامل مسدود کرد.

روسیه همچنین علاوه بر محدود کردن دسترسی به توییتر، تهدید کرد که ویکی‌پدیا را نیز به دلیل نشر پیام‌های نادرست درباره جنگ اوکراین مسدود خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا