استارتاپ

روایت «شتاب‌دهنده شریف» از ۷ سال فعالیت در اکوسیستم استارتاپی

ایجاد بیش از هزار شغل و خلق بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی

شتاب‌دهنده شریف در جدیدترین گزارش عملکرد خود، به بررسی روند فعالیت در این هفت سال پرداخته و آمارهایی از خروجی‌های استارتاپ‌های زیرمجموعه خود ارایه کرده است. در این گزارش ضمن ارایه آمارهایی از استارتاپهای پذیرفته شده در این مرکز، داستانهایی از موفقیت‌های برخی تیم‌ها آورده شده که می تواند برای فعالان استارتاپی خواندنی باشد.

با گذشت چندسال از راه‌اندازی مرکز رشد پارک علم و فناوری شریف، خلا وجود مرکزی برای حمایت از ایده‌های استارتاپی دانشجویان و پرورش این ایده‌ها تا کسب آمادگی و بلوع کافی برای جذب سرمایه حس می‌شد. همین امر ایده راه‌اندازی شتاب‌دهنده شریف شد و حالا با گذشت ۷ سال از تاسیس این شتاب‌دهنده، بیش از دو هزار و ۶۵۰ ایده استارتاپی در این مجموعه به ثبت رسیده و با برگزاری جلسات متعدد مشاوره و آموزش، ۱۵۰ تیم در این مرکز پذیرفته شده و مشغول فعالیت هستند. در تشریح اثرات اقتصادی فعالیت این تیم‌ها می‌توان به ایجاد بیش از هزار شغل و خلق بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی اشاره کرد.

طبق آمار ارایه شده در گزارش عملکرد این شتاب‌دهنده، در این مدت ۳۵ تیم توانسته‌اند با موفقیت از مرکز خارج و وارد بازار شوند و میانگین ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای ایجاد شده در این مرکز، به بیش از دو میلیارد تومان می‌رسد. شمار تیم‌هایی که در این مدت موفق به جذب سرمایه شده شده‌اند ۳۴ مورد گزارش شده که میانگین سرمایه جذب شده هر تیم چیزی در حدود ۵۳ میلیون تومان بوده است.

خدمات این شتاب‌دهنده به استارتاپ‌ها

از جمله خدماتی که در پارک علم و فناوری و شتابدهنده شریف به استارتاپها ارایه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخصیص بذرمایه
  • آموزش و منتورشیپ
  • فضای کارگاهی و آزمایشگاهی
  • فضای کار اشتراکی
  • دسترسی به شبکه‌ای از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان اکوسیستم
خدمات شتابدهنده شریف به تیم‌های استارتاپی
خدمات شتابدهنده شریف به تیم‌های استارتاپی

 استارتاپ‌های این شتاب‌دهنده؛ زیر ذره‌بین

بخش اعظم استارتاپهایی که در این مرکز ایجاد و رشد کرده‌اند (۶۸ درصد) در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک فعالند و حوزه‌های سخت افزار و هوش مصنوعی نیز با سهم ۲۴ و ۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بیشتر استارتاپهای این مرکز در چه حوزه‌هایی فعالند؟
بیشتر استارتاپهای این مرکز در چه حوزه‌هایی فعالند؟

حدود ۹۵ درصد بنیانگذاران استارپهای این مرکز را مردها تشکیل می‌دهند. نیمی از نیروهای فعال در این کسب و کارها زیر ۲۵ سال سن دارند و ۴۵ درصد نیز بین ۲۵ ال ۳۵ ساله هستند. به نظر می‌رسد مهندسی کامپیوتر، جذاب‌ترین رشته برای استارتاپ دوستان بوده است. زیرا ۴۷ درصد دانشجویان این مرکز، در رشته مهندسی کامپیوتر مشغول تحصیل بوده اند.

چگونگی پذیرش یا رد ایده‌ها

طبق آنچه در این گزارش تاکید شده، در مدت هفت سال بیش از ۲۶۵۰ ایده در این مرکز به ثبت رسیده است. با اینحال برای آنکه این ایده پرورش یابد و به مرحله راه اندازی یک کسب و کار برسد، باید مورد ارزیابی قرار گیرد و از نظر پتانسیل‌های مختلف ایجاد ارزش سنجیده شود.

در ارزیابی ایده‌ها برای پذیرش، بر ضرورت انجام تحقیقات و شناخت بیش‌تر بازار، رقبا و فعالان آن تاکید شده است و وجود نداشتن نمونه‌های مشابه قبلی که با شکست مواجه شده باشند مورد بررسی قرار میگیرد.

در تشریح اصلی‌ترین عللی که برخی ایده‌های ثبت شده در این مرکز رد شده و مورد پذیرش قرار نگرفته اند، به نداشتن تیم شریفی برای پیاده سازی آن ایده اشاره شده است. نداشتن شناخت کافی از بازار و نداشتن تیم نیز با داشتن سهم ۱۹ و ۱۶ درصدی از دیگر علل اصلی رد ایده‌ها عنوان شده اند.

در این سالها، با هدف پرورش استعدادها و بهبود پیشرفت تیم‌ها، بیش از ۵۰ هزار ساعت دوره آموزشی با موضوعات مختلف برگزار شده است که از جمله مهم‌ترین موضوعات این دوره‌های آموزشی می‌توان به «توسعه کسب‌وکار»، «جذب سرمایه»، «مهارتهای عمومی» ، «بازاریابی»، «حقوقی و قراردادها»، «منابع انسانی» و «تیم‌سازی و شبکه» اشاره کرد.

داستان موفقیت کسب و کارها

در بخش نهایی این گزارش، ضمن معرفی شماری از کسب و کارهای موفق این شتاب‌دهنده، مصاحبه‌هایی با برخی اعضای تیم انجام شده و داستان موفقیت آنها روایت شده است. از جمله این کسب و کارهای موفق می‌توان به ترب (موتور جستجوی هوشمند خرید)، کویرا (فضایی برای یادگیری، رشد حرفه‌ای و همگرایی توسعه دهندگان)، هویو (مرجع تخصصی بازی و سرگرمی)، استاد بانک (سامانه انتخاب آنلاین معلم خصوصی)، سلام سینما (مرجع آنلاین فیلم و سینما)، میاره (سامانه حمل و نقل موتوری) و… اشاره کرد.

در تشریح داستان پیشرفت این تیم‌ها، به سوالاتی از جمله اینکه چطور کار را شروع کردند و به چه نتایجی دست یافته‌اند پرداخته شده و توصیه‌هایی برای علاقه‌مندان به فضای استارتاپی ارایه شده است. برای مطالعه کامل داستان این کسب‌وکارها و مشاهده جزییات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا