تکنولوژیفضا

خروج روسیه از برنامه فضایی اروپا در واکنش به تحریم‌ها

روسیه در واکنش به تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورهای جهان در پی حمله به اوکراین، به بخشی از همکاری‌های خود با برنامه‌های فضایی بین المللی پایان داد.

سازمان فضایی دولتی روسیه، در اقدامی‌تلافی‌جویانه در برابر تحریم‌های اتحادیه اروپا، اخیرا اعلام کرد که همکاری خود با شرکای اروپایی‌اش را در زمینه پرتاب موشک از پایگاه فضایی گویان به حالت تعلیق درمی‌آورد.

این سازمان فضایی روسی همچنین اعلام کرد که کارکنان خود را از فرودگاه فضایی مستقر در گویان خارج خواهد کرد. وب‌سایت Parabolic Arc نیز در گزارشی اعلام کرد که روسیه به مشارکت و همکاری خود با ناسا در ماموریت Venera-D به سیاره زهره پایان خواهد داد و ادامه این همکاری را با توجه به تحریم‌ها «نامناسب» می‌داند.

در خلال این ماموریت، قرار است در سال ۲۰۲۹ یک مدارگر و فرودگر به این سیاره ارسال شود و اکتشافات فضایی روسیه را احیا کند. هنوز مشخص نیست که این عدم همکاری چه تاثیری بر این ماموریت خواهد داشت. ناگفته نماند که روسیه در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که میزان مشارکت سایر کشورها در این ماموریت گسترده نیست.

تیری برتون، کمیسر فضایی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای که روز ۲۶ فوریه منتشر شد، اعلام کرد که تصمیم روسیه در خصوص پایگاه فضایی گویان بر خدمات شبکه‌های ماهواره‌ای کوپرنیک و گالیله تاثیری نخواهد داشت.

با این حال، اقدامات روسیه می‌تواند آینده پرتاب‌های بعد مرتبط با پروژه‌های پیش روی این حوزه را پیچیده کند. موشک‌های باقی‌مانده آریان ۵ پیشتر رزرو شده‌اند و آریان ۶ نیز دست کم تا سال ۲۰۲۶ آماده نخواهد شد.

با این حساب، اتحادیه اروپا در صورت نیاز به پرتاب در کوتاه مدت، احتمالا به موشک‌های سایوز دسترسی نخواهد داشت و در عوض، مجبور خواهد بود از موشک‌های متعلق به شرکت‌هایی همچون اسپیس ایکس استفاده کند.

البته روسیه تمامی‌همکاری‌های خود را قطع نکرده و فعلا در ایستگاه فضایی بین المللی حضور و مشارکت دارد. اما به نظر می‌رسد که این کشور قصد دارد تا از طریق محدود کردن همکاری‌های فضایی خود، برخی از کشورها را که مخالف جنگ این کشور با اوکراین هستند، تنبیه کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا