تکنولوژیگوناگون

ممنوعیت پخش شبکه‌های آرتی و اسپوتنیک روسیه در اتحادیه اروپا

اورزولا فان در لاین رئیس کمیسیون اروپا با انتشار توییتی اعلام کرد که پخش رسانه‌های وابسته به کرملین در اتحادیه اروپا ممنوع و از پروازهای روسیه در حریم هوایی اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد شد.

به گفته فان در لاین شبکه‌های آرتی و اسپوتنیک که هر دو توسط دولت روسیه حمایت می‌شوند‏، دیگر نمی‌توانند دروغ‌های خود را برای توجیه جنگ پوتین منتشر و پخش کنند. وی همچنین اعلام کرد که این کمیسیون در حال کار روی ابزارهایی است تا بتوان از نشر اطلاعات نادرست و مضر این رسانه‌ها در اروپا جلوگیری کرد.

با این حال‌‏، هنوز جزییاتی در این خصوص منتشر نشده و مشخص نیست که این اتحادیه با چه شیوه‌هایی قصد اجرای این طرح را دارد. همچنین اتحادیه اروپا دیگر اجازه نخواهد داد که هواپیماهای روسی از جمله جت‌های خصوصی این کشور‏، وارد حریم هوایی این اتحادیه شوند و یا در اروپا فرود آیند.

تاکنون چندین کشور اروپایی از جمله آلمان، اسپانیا فرانسه، دانمارک و ایتالیا از بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی خبر داده‌اند.

این اتحادیه هنوز اعلام نکرد که چگونه می‌خواهد پخش شبکه‌های روسی را ممنوع کند چرا که جدای از حضور در شبکه‌های کابلی و سیگنال‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های آرتی و اسپوتنیک در یوتیوب نیز حضور فعالی دارند و آرتی بخشی از برنامه‌های خود را از طریق وب‌سایت با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

یوتیوب پیشتر کانال‌های تحت حمایت دولت روسیه را از کسب درآمد از طریق محتوای خود در این پلتفرم منع کرده و دسترسی به برخی از این کانال‌ها نیز در اوکراین مسدود شده است.

اخیرا شرکت فیسبوک هم از طریق ممنوع کردن تبلیغات در رسانه‌های دولتی روسیه‌‏، شبکه‌های این کشور را هدف گرفته و توییتر نیز به طور کامل، تبلیغات را در روسیه و اوکراین متوقف کرده است.

علاوه بر اعمال چند تحریم علیه روسیه پس از حمله به اوکراین، ایالات متحده و کشورهایی اروپایی برنامه‌هایی را برای ممنوعیت استفاده برخی بانک‌های روسی از شبکه سوئیفت را در نظر دارند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا