تکنولوژی

غول تراشه سازی تایوانی TSMC روسیه را تحریم کرد

تراشه‌های این شرکت تحت برند Elbrus در داخل روسیه دیزاین می‌شدند

صنعت تراشه و از جمله غول تراشه سازی تایوانی TSMC به دنبال تحریم‌های آمریکا فروش تراشه را به روسیه تحریم کردند.

تحریم هایی که پنج شنبه رییس جمهور آمریکا علیه روسیه اعمال کرد شامل بخش‌های گسترده‌ای از صنعت تکنولوژی هم می‌شود و به گفته بایدن شامل نیمی از واردات صنعت های تک روسیه می‌شود. به گفته بایدن این تحریم‌ها با هدف عدم دسترسی بخش نظامی و قدرت اقتصادی روسیه اعمال شده است.

با این حال این تحریم‌ها صرفا شامل بخش تکنولوژی‌های فضایی و تکنولوژی‌های نظامی می‌شود و بخش مصرف‌کننده‌ها را در برنمی‌گیرد.

شرکت تایوانی TSMC  تمامی صادرات تراشه خود به روسیه و یا شرکتهایی مرتبط با صنایع روسیه را متوقف کرده است. این شرکت گفته است که کاملا متعهد به قوانین اعلام شده صادرات است.

گلوبال فاندریز یک تولید کننده تراشه مستقر در مالتا نیویورک نیز گفته است که از قوانین ( تحریم) تبعیت می‌کند و هیچ نوع فروش غیر قانونی را به روسیه انجام نخواهد داد. چنین نوع تحریم‌هایی پیش از این در دولت ترامپ علیه هواوی چین وضع شده بود که تا چندین سال ادامه داشت.

چنین تحریم‌هایی ضربه قابل توجهی به صنعت تکنولوژی روسیه وارد می‌کند چراکه روسیه اساسا شرکت تولید کننده تراشه ندارد یا به صورت محدود فعالیت‌هایی در این کشور انجام می‌شود. در مقابل کشورهایی چون تایوان، کره جنوبی، آمریکا،‌اروپا و ژاپن در این زمینه فعالیت دارند.

شرکت تایوانی TSMC  بزرگترین تولید کننده تراشه در جهان است و صاحب پیچیده‌ترین فناوری‌ها در این زمینه هم هست. این شرکت تحت برند Elbrus تراشه‌هایی که در روسیه دیزاین می‌شوند را تولید می‌کند. این تراشه‌ها در بخش نظامی و سرویسهای امنیتی روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دولت روسیه پیش از این شرکتهای محلی و بانک‌ها را به استفاده از تراشه‌های Elbrus تشویق کرده بود چراکه این تراشه‌ها در این کشور دیزاین می‌شوند. در همین حال انجمن صنایع تراشه‌سازی که برخی از بزرگترین تراشه‌سازان بزرگ جهان در آن عضو هستند نیز اعلام کرده از قوانین تحریم علیه روسیه تبعیت می‌کند.

به رغم این‌ها اساسا روسیه مشتری بزرگی برای صنایع تراشه‌سازی نیست و هم کنون کمتر از یک دهم درصد از کل تراشه های جهان به این کشور صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا