ایراناینترنت

عضو کمیسیون طرح صیانت: فیلترینگ در همه کشورها اتفاق می‌افتد

به گفته عضو کمیسیون بررسی طرح صیانت٬ فیلترینگ در همه کشورها اتفاق می‌افتد٬ تاکنون در کشور ما نیز اعمال شده و این مسئله ارتباطی به طرح صیانت ندارد.

در جریان نشست خبری اعضای کمیسیون بررسی طرح صیانت که با حضور رئیس و برخی اعضای این کمیسیون برگزار شد٬ غلامحسین رضوانی  با انتقاد از موضوعاتی از جمله فیلترینگ و کندی سرعت اینترنت که به این طرح نسبت داده شده است، گفت: برخی می‌گویند ما قانون نمی‌خواهیم. مگر می‌شود این فضا را رها کرد؟

وی با بیان اینکه فیلترینگ در همه کشورها اتفاق می‌افتد و حتی تاکنون در کشور ما نیز اعمال شده است، این چه ربطی به طرح تنظیم مقررات فضای مجازی دارد؟ ادامه داد: تصویب کلیات این طرح به معنای آن است که قانونی در حوزه فضای مجازی داشته باشیم و بررسی آن از این پس آغاز می‌شود.

رضوانی در مورد اینکه چرا تمامی نمایندگان با این طرح موافق نیستند، گفت: به کار بردن تعبیر برائت نمایندگان از طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی درست نیست. چرا که بسیاری از نمایندگان به این طرح رأی داده اند. نباید توقع داشته باشیم که در هر مقطع ۱۰۰ درصد نمایندگان به آن رأی مثبت دهند. به طور کلی نمایندگان مجلس در مجموع با توجه به مباحث موجود فضای مجازی، مخالف قانونگذای در این زمینه نیستند.

زهره الهیان دیگر عضو این کمیسیون با اشاره به اینکه در اغلب کشورها سال‌ها است که قوانین متعددی در این حوزه تدوین می‌شود افزود:  معتقدیم که باید تدابیری اتخاذ شود که اگر این پلتفرم‌ها روزی بخواهند بلایی بر سر مردم ایران بیاورند قانونی برای مقابله با آنها وجود داشته باشد. مواردی مانند تهدید به قطع اینترنت روسیه از سوی بایدن به دلیل حوادث اخیر اکراین؛ ما باید تدابیری اتخاذ کنیم که در شرایط بحران، قانونی داشته باشیم.

الهیان گفت: پس از جلسه رأی گیری کلیات طرح، ۶۶ اکانت با ۱۱ هزار محتوا با عنوان طرح صیانت منتشر شد و به نظر می‌رسد در یک فضای مدیریت شده، موضوع را بازنشر می‌دهند و ذهن مردم را نسبت به طرح و نمایندگان بدبین می‌کنند. ما معتقدیم که یک جنگ شناختی در حال وقوع است و رسانه‌های ضدانقلاب که علاقه‌ای به ساماندهی فضای مجازی ما ندارند، آن را مدیریت می‌کنند.

الهیان با تاکید بر اینکه ما در جلسات متعددی با حضور ذینفعان بخش خصوصی، مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان دستگاه‌ها، اتحادیه‌ها و فعالان و صاحبنظران این بخش، مباحث دفاع از حقوق مردم را به صورت تخصصی دنبال کردیم، خاطرنشان کرد: ما به دنبال قانونگذاری هستیم تا بتوانیم جلوی جرایم مرتبط با کودک در فضای مجازی، فروپاشی خانواده‌ها و سرقت دارایی‌های مردم در این فضا را بگیریم و به نوعی حفاظت اجتماعی ایجاد کنیم.

مهرداد ویس کرمی از دیگر اعضای این کمیسیون با تاکید بر اینکه تصویب کلیات طرح تنظیم مقررات فضای مجازی ارتباطی با کاهش سرعت اینترنت ندارد و هنوز قانونی در این زمینه تصویب نشده است، گفت: ربط دادن کاهش سرعت اینترنت و مسدودسازی به این طرح، بی انصافی است.

به گفته وی حق قانونگذاری با مجلس است و نظراتی که از سوی مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌ها در مورد این طرح ارائه می‌شود، تنها جنبه مشورتی دارد و در نهایت نمایندگان مجلس باید در مورد طرح تصمیم گیری کنند.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا