ایراناینترنت

گزارش رگولاتوری از سرویس‌دهی اینترنتی دو اپراتور موبایل

«همراه اول» در ارائه نسل چهارم، از رقیب خود عقب افتاد

رگولاتوری روز گذشته با انتشار گزارشی، به بررسی وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل طی یک سال گذشته پرداخت. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که همراه اول در ارائه نسل چهارم اینترنت از رقیب خود عقب افتاده و پیش‌بینی شده که با شرایط موجود، در تعطیلات پیش روی سال نو و همزمان با رشد مصرف مشترکان، با مشکلات جدی در سرویس دهی مواجه شود. از دیگر نکات قابل‌توجه این گزارش آن است که سرعت سرویس‌های نسل ۳ و ۴ این اپراتورها در برخی شهرها، با افت همراه بوده و گفته می‌شود افزایش مصرف و کندی توسعه تجهیزات شبکه اپراتورها از اصلی‌ترین دلایل بروز این مورد است.

تاکید بر رشد مصرف دیتا

در گزارش رگولاتوری تاکید شده است که میزان مصرف دیتا طی این یک سال، در اکثر شهرهای کشور با افزایش همراه بوده و به همین دلیل گاهی سرعت متاثر از این مصرف کاهش یافته است. رگولاتوری با تاکید بر اینکه تغییرات ایجاد شده در سرعت اینترنت چندان محسوس نیست تاکید کرده است که تغییرات سرعت به تناسب شرایط هر شهر متفاوت بوده است.

در خصوص نسل‌سوم نیز با توجه به سهم کم ترافیک توزیع شده توسط این بخش (۱۴ درصد سهم ترافیک همراه اول از کل ترافیک این شرکت و ۹ درصد سهم ترافیک ایرانسل از کل ترافیک این شرکت) تغییر عمده‌ای در مدت یکساله دیده نمی‌شود و به نظر میرسد عمده کاربران از طریق نسل چهارم سرویس داده مي‌شوند.

سازمان تنظیم مقررات تاکید کرده است که شرکت همراه اول در بخش ارائه سرویس نسل چهارم که ۴۳ ٪ مشترکین خود را سرویس میدهد در وضعیت نامناسبی نسبت به ایرانسل قرار دارد و پیش بینی می‌شود در صورت استمرار روند موجود، در دوره تعطیالت سال جدید (با توجه به گستره شبکه، حجم مشتریان و افزایش ناگهانی مصرف) با مشکل جدی مواجه باشد.

رگولاتوری معتقد است عامل اصلی شرایط موجود و افت رضایت کاربران از اینترنت سیار، عدم توسعه اپراتورها متناسب افزایش مصرف مشتریان باشد و همچنین تاخیر در استفاده از باند ۲۳۰۰ است.

تجزیه و تحلیل تحلیل وضعیت شبکه همراه اول طی یک سال اخیر

تجزیه و تحلیلی که رگولاتوری از عملکرد همراه اول طی یک سال گذشته داشته نشان می‌دهد که حجم دیتای مصرفی مشتریان این اپراتور از ۱۲هزار ترابایت به ۱۷ هزار و ۲۰۰ ترابایت افزایش یافته و ۴۳ درصد رشد کرده است. از افزایش مصرف ایجاد شده، سهم نسل سوم محدود (۱۶ درصد) بوده اما نسل چهارم افزایش ۸۴ درصدی در مصرف ترافیک را شاهد بوده است. مصرف ترافیک روی نسل سوم از ۲۵۵۰ به ۲۶۴۰ ترابایت رسیده و رشد ترافیک بر روی نسل چهارم از ۹۴۵۰ ترابایت به ۱۴۵۶۰ ترابایت بوده است.

با وجود آنکه اینترنت نسل سوم همراه اول در کل کشور طی یک سال اخیر افزایش یافته و از ۳.۳ به ۴ مگابیت بر ثانیه رسیده، اما سرعت نسل چهارم همراه اول در این مدت با کاهش ۰.۴ مگابیتی، از ۸.۶ به ۸.۲ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

سرویس دهی اینترنتی همراه اول در شهرهای مختلف
آمار تغییرات سرعت اینترنت همراه اول در شهرهای مختلف

تجزیه و تحلیل وضعیت شبکه ایرانسل طی یک سال اخیر

داده‌های رگولاتوری از وضعیت سرویس دهی اینترنتی ایرانسل طی یک سال اخیر نشان می‌دهد که حجم دیتای مصرفی کاربران این اپراتور با حدود ۴۰ درصد افزایش، از ۱۲ هزار و ۲۰۰ به ۱۷ هزار و ۵۰ ترابایت رسیده است. سهم افزایش مصرف روی اینترنت نسل چهارم این اپراتور معادل ۹۱ درصد بوده و از ۱۰هزار و ۵۰۰ به ۱۵ هزار و ۵۰۰ ترابایت رسیده است.

سرعت اینترنت نسل سوم ایرانسل در این یک سال با افزایش نیم مگابیتی از ۱.۸ به ۲.۳ مگابیت برثانیه رسیده اما سرعغت نسل چهارم با افت همراه بوده و از ۱۲.۲ مگابیت بر ثانیه به ۱۱.۱۱ مگابیت برثانیه رسیده است.

آمار وضعیت سرویس دهی اینترنتی ایرانسل در شهرهای مختلف
آمار تغییرات سرعت اینترنت ایرانسل در شهرهای مختلف

این گزارش رگولاتوری، در اینجا قابل مشاهده است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا