ایراناینترنت

اعتراض نمایندگان مجلس به نحوه تصویب طرح صیانت

روز گذشته با فراز و نشیب‌های مهم و البته عجیبی برای اینترنت ایران همراه بود. ابتدا اواسط روز اعلام شد که کلیات طرح صیانت با ۱۸ رای موافق اعضا به تصویب کمیسیون مشترک رسیده و همزمان با آن موجی از اعتراضات کارابران٬ کارشناسان و برخی از مسئولین از این طرح آغاز شد. اما ساعاتی بعد اعلام شد که به دلیل نقض قوانین مجلس٬ رای اعضا برای تصویب کلیات این طرح باطل شده است.

درخواست برای بازگشت طرح به صحن علنی

هم‌زمان با ابطال رای روز گذشته کمیسیون٬ یکی از نمایندگان محلس در توییتر خود اعلام کرد که برخی از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا جهت بازگرداندن طرح به صحن علنی مجلس هستند. این نامه درخواست که از روز گذشته توسط ۵۵ نماینده امضا شده بود٬ حالا به گفته جلیل رشیدی کوچی به ۱۳۰ امضا رسیده است.

امروز روح الله حضرت پور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:   «طرح ⁧‫صیانت‬⁩ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند.  از همان ابتدا مخالف این طرح بودم و تلاش می‌کنیم طرح را به صحن آورده و ردش کنیم.  برخی نمایندگان می‌خواهند بدون نظر مجلس طرح را تصویب کنند.  دولت‌ها نمی‌توانند در مقابل تکنولوژی بایستند. میلیون‌ها شغل در بستر فضای مجازی ایجاد شده که دولت وظیفه دارد از آن‌ها حمایت کند، نه اینکه به دنبال حذف این فضا باشد.»

طرج به دنبال محدودسازی نیست

عصر روز گذشته نیز نماینده خمینی شهر با انتقاد از موج اعتراضاتی که در شبکه‌های احتماعی راه افتاده اعلام کرد که تک تک موارد طرح صیانت قابل نقد است و اینکه محدودیت کسب و کار و رسانه‌ها و چیز دیگری در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی نیست.

محمدتقی نقدعلی با اشاره تصویب کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون مشترک گفت: کمیسیون مشترک بعد از برگزاری ۴۸ جلسه و همچنین ده جلسه دیگر با حضور رییس مجلس کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی را تصویب کرده و هنوز نه به بار است و نه به دار است.

این نماینده مجلس با درخواست از رسانه‌ها برای دفاع از کیان مجلس گفت: این طرح نمی‌خواهد فضای رسانه‌ای و کسب و کارها را محدود کند. امروز کشورهای خارجی و قلم به مزدهای داخلی برای تخریب مجلس سر خط شدند.

زهره الهیان یکی دیگر از نماینده‌های موافق طرح صیانت بود که در جلسه علنی عضر روز گذشته با انتقاد از مخالفان طرح صیانت اعلام کرد این طرح با حضور کارشناسان متعدد و در ۴۸ جلسه مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز بعد از ظهر مجلس بیان کرد: چرا یکی از همکاران مباحثی را علیه کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت مطرح می‌کند که واقعیت ندارد؟  اتهاماتی را به کمیسیون صیانت وارد کردند که باعث حاشیه سازی برای کل مجلس شده است. کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت بر اساس  اصل ۸۵ و با رای نمایندگان تشکیل شد و از همه کمیسیون‌های مجلس، نمایندگانی در آن حضور یافتند.

وی در ادامه اظهار کرد: حدود ۴۸ جلسه تخصصی برای بررسی این طرح برگزار شده و در این جلسات نمایندگان نیروی انتظامی، پلیس فتا، مرکز پژوهش ها، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی و فعالان کسب و کارهای دیجیتال حضور یافتند و نظرات خود را ارائه کردند.

نامه معاونت قوانین بی تاثیر است

صیانت

مهرداد ویس کرمی در گفتگو با «انتخاب» درباره ابطال رای کمیسیون بررسی طرح صیانت از سوی معاونت قوانین مجلس، گفت: «در جلسه روز گذشته تصویب کلیات، از ۲۰ نفر عضو کمیسیون مشترک، ۱۹ نفر رای موافق دادند و یک نفر ممتنع بود، آقای رشیدی هم که جنجال رسانه‌ای ایجاد کردند اصلا عضو کمیسیون نیستند. من تعجب می‌کنم که از ظهر روز گذشته که جلسه برگزار و کلیات تصویب شد، تازه شب گذشته نامه دادند.»

دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به این پرسش که با ابطال این طرح توسط معاونت قوانین مجلس، روند کار این طرح به چه صورت پیش خواهد رفت، بیان کرد: «طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح به کمیسیون مشترک واگذار شده و صفر تا صد این تصمیم با کمیسیون است. یک بار هم برخی همکاران خواستند برگردانند، اما باز دوباره مجلس رای داد، بنابراین صفر تا صد تصمیم با کمیسیون است و این نامه تاثیری در روند کار نخواهد داشت، چون در نهایت کمیسون است که در مورد جزئیات و کلیاتش تصمیم می‌گیرد. به نظرم رسانه‌ای کردن این نامه کار چندان جالبی نبود چراکه بعضی از مسائل باید در درون مجلس پیش برود.»

همچنین رضا تقی پور رئیس کمیسیون ویژه طرح صیانت در تایید سخنان ویس کرمی در گفت‌و‌گو با صداوسیما گفت: برخی رسانه‌ها از ابطال رای به کلیات این طرح گفته‌اند که یک شیطنت و خباثت رسانه‌ای است و امیدوارم رسانه‌ها در درج این عنوان دقت کنند به ویژه آنکه تعدادی از رسانه‌ها از این نامه با عنوان ابطال کلی طرح نام برده اند که یک شوخی بی مزه است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا