تکنولوژی

زایلینکس؛ خرید جدید ۳۵ میلیارد دلاری AMD

شرکت AMD پس از تقریبا ۱۵ ماه رایزنی و تلاش برای کسب مجوز به منظور خرید زایلینکس (Xilinx)، توانست این شرکت فعال در زمینه تولید تراشه را به زیرمجموعه خود اضافه کند.

توافقی که ارزش آن حدود ۳۵ میلیارد دلار عنوان شده و بعد از خرید ۱۴ میلیارد دلاری EMC توسط شرکت دل (Dell) در سال ۲۰۱۵، به عنوان دومین خرید بزرگ صنعت فناوری لقب گرفته است؛ البته بدون احتساب خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت که هنوز نهایی نشده است.

با این حال، گفت‌وگوهای میان این دو شرکت از اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شد و در این مدت، ارزش سهام زایلینکس و AMD به ترتیب، ۸۲ و ۶۷ درصد رشد داشتند. اما با اعلام خبر نهایی شدن این خرید، سهم هر دو شرکت با افتی ۱۰ درصدی همراه شد.

طبق توافق صورت‌گرفته، شرکت AMD می‌بایست به ازای هر سهم، مبلغ ۲۱۷ دلار را به زایلینکس بپردازد. در پایان این معامله، سهامداران فعلی AMD، مالکیت حدود ۷۴ درصد از این شرکت را در اختیار خواهند داشت.

این در حالی است که سهامداران کنونی زایلینکس، مالک ۲۶ درصد باقی‌مانده خواهند بود. همچنین قرار است دو مدیر زایلینکس به جمع اعضای هیئت مدیره AMD اضافه شود و ویکتور پنگ، مدیرعامل زایلینکس نیز به عنوان رئیس این بخش در ساختار جدید AMD ایفای نقش خواهد داشت.

اگر بخواهیم این خرید را از جنبه تجاری بررسی کنیم، باید گفت که اهمیت خرید زایلینکس کمتر از خرید شرکت ATI توسط AMD در سال ۲۰۰۶ نیست. زایلینکس این روزها به یکی از بازیگران مهم بازار تراشه‌ها تبدیل شده و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کمک به AMD در رقابت با دیگر شرکت‌های بزرگ این بازار ایفا کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا