بازیسونیمایکروسافت

مایکروسافت: بازی «کال آو دیوتی» منحصرا برای ایکس باکس عرضه نمی‌شود

مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که قصد دارد شرکت اکتیویژن بلیزارد، خالق بازی‌های محبوبی چون «کال او دیوتی» را با قراردادی به ارزش ۶۸.۷ میلیارد دلار خریداری کند.

قراردادی که اگر نهایی شود، بزرگ‌ترین خرید مایکروسافت و همچنین بیشترین مبلغ پرداخت‌شده برای خرید یک استودیو بازی‌سازی در تاریخ لقب خواهد گرفت. اما شرط نهایی شدن این معامله و اضافه شدن این شرکت به مجموعه بزرگ مایکروسافت، چراغ سبزی است که می‌بایست از سوی کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری ایالات متحده صادر شود؛ فرآیندی که ممکن است بین ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول بینجامد.

در همین راستا، مایکروسافت می‌بایست به یک سوال و نگرانی بزرگ نهادهای تصمیم‌گیر در این خصوص پاسخ دهد: آیا با این خرید، بازی‌هایی اصلی و پرطرفدار اکتیویژن بلیزارد به صورت انحصاری برای کنسول ایکس باکس عرضه خواهند شد و کاربران دیگر کنسول‌ها همانند پلی استیشن سونی قادر به دریافت آن نخواهند بود؟

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت با انتشار مطلبی در فضای وب نوشت: مایکروسافت به روند عرضه بازی‌های کال آو دیوتی و دیگر عناوین محبوب اکتیویژن بلیزارد تا پایان قرارداد ادامه خواهد داد. ما به سونی متعهد شده‌ایم که این بازی‌ها را فراتر از توافق موجود برای کاربران پلی استیشن عرضه خواهیم کرد.

این اظهارات با آنچه پیشتر توسط فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس در این خصوص عنوان شده بود، مطابقت دارد. اسپنسر دو رو پس از اعلام خبر اکتیویژن بلیزارد عنوان کرد: این هفته تماس‌های خوبی با مدیران سونی داشتم. من تصمیم خود برای پایبندی به تمامی‌ قراردادهای موجود پس از خرید اکتیویژن بلیزارد و حفظ کال آو دیوتی برای پلی استیشن اعلام کردم. سونی بخش مه‌می‌ از صنعت ماست و برای همکاری و ارتباط خود با این شرکت، ارزش زیادی قائل هستیم.

اما طبق شواهد، این بازی‌ها روی سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) عرضه خواهند شد. اسپنسر در همان روز اعلام خبر این خرید عنوان کرد: ما تا جایی که بتوانیم بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را روی ایکس باکس گیم پس و پی‌سی گیم پس در اختیار کاربران قرار خواهیم داد که این تصمیم همه بازی‌های جدید و موجود در کاتالوگ اکتیویژن بلیزارد را شامل می‌شود.

بر این اساس، مایکروسافت به جای عرصه بازی‌ها به صورت انحصاری برای کنسول ایکس باکس، آن‌ها را روی سرویس ایکس باکس گیم پس خود قرار می‌دهد که کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه اشتراک ماهانه، به این بازی‌ها دسترسی داشته باشد.

در حال حاضر، ایکس باکس گیم پس، از جایگاه ویژه‌ای در صنعت بازی جهان برخوردار است و هر ساله میلیاردها دلار را برای مایکروسافت به ارمغان می‌آورد. طبق گزارش اخیر این شرکت، تا ماه ژانویه اخیر تعداد کاربران این سرویس تا ماه ژانویه بیش از ۲۵ میلیون مشترک عنوان شده است که رشدی ۷ میلیونی را به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

مایکروسافت چند طرح برای خرید اشتراک این سرویس در نظر گرفته که مبلغ حداقلی آن ۱۰ دلار در ماه است و این شرکت توانسته از این طریق، تقریبا ۲۵۰ میلیون دلار در ماه از ایکس باکس گیم پس به دست آورد.

طبق پیش‌بینی‌ها، ایکس باکس گیم پس هم‌اکنون تا ژانویه ۲۰۲۳ تقریبا ۴ میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت که همین امر نشان می‌دهد چرا مایکروسافت مایل بوده تا ده‌ها میلیارد دلار را برای خرید ناشران اصلی بازی همانند اکتیویژن و Zenimax بپردازد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا