ایرانموبایل

واردات مستقیم یک تن گوشی از آمریکا

بخش اعظم گوشی‌های آمریکایی موجود در بازار ایران، از طریق کشورهای واسط تامین می‌شود

گزارش گمرک از آمار تجارت خارجی میان ایران و آمریکا نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال، حدود یک تن گوشی به ارزش بیش از ۴۵۵ هزار دلار به صورت مستقیم از این کشور وارد ایران شده است. طبق گزارش اخیر، ایران و آمریکا در سال جاری حدود ۸۳ میلیون دلار تبادل تجاری داشته‌اند که سهم واردات از این کشور بسیار بیشتر از صادرات به آن است ولی در مجموع تجارت صورت گرفته در مقابل حجم تجارت خارجی ایران قابل توجه نیست. تحریم‌ها و محدودیت تجاری شرکتهای آمریکایی باعث شده تا بخش اعظم کالاهای آمریکایی موجود در بازار ایران، به خصوص گوشی آمریکایی آی‌فون، از طریق بازار واسط کشورهای دیگر خریداری و به کشور وارد شود.

بررسی وضعیت تجارت خارجی کشور در آمار گمرک نشان می‌دهد که در ۱۰ماهه امسال در مجموع حدود ۱۳۳.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸۰ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلاری برای تبادل تجاری ایران و سایر کشورها ثبت شده و گمرک ایران این طور پیش بینی کرده بود که این رقم تا پایان سال به حدود ۹۸ میلیارد دلار برسد. از مجموع تجارت صورت گرفته در این مدت حدود ۳۸.۸میلیارد دلار به صادرات و بیش از ۴۱.۴ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشت است.

روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره اینکه از این میزان واردات، سهم تجارت خارجی مستقیم ایران و آمریکا چقدر بوده است گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری مجموع تجارت ایران و آمریکا حدود ۸۳ میلیون دلار به وزن نزدیک به ۱۵ هزار تن بوده است. در دوره مورد بررسی ۲۱۵ تن به ارزش ۲۵۱.۱ هزار دلار کالا نیز از ایران به آمریکا صادر شده است، در حالی که در ۱۰ ماهه پارسال حجم صادرات ۱۷.۳ تن به ارزش ۸۵.۳ هزار دلار  بوده و بیانگر رشد حدود سه برابری است.

لطیفی افزود: از اقلام صادراتی ایران به آمریکا می‌توان به لبنیاتی مانند دوغ، خامه و پنیر  و یا در سایر اقلام به زعفران، مربا، عرقیات سنتی، صنایع خاتم کاری، کتاب، کف پوش، چادر و برخی آلات موسیقی اشاره کرد. اما در بخش واردات در سال جاری تا پایان دی ماه حدود ۱۴.۵ هزار تن به ارزش ۸۲.۶ میلیون دلار انجام شده است که این رقم در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۱۴.۴ هزار تن به ارزش ۶۴.۷ میلیون دلار بوده که نشان دهنده رشد حدود ۲۳ درصدی ارزش واردات از آمریکا است.

وی تاکید کرد: از جمله اقلام وارداتی ایران از آمریکا می‌توان به ورود حدود یک تن گوشی به ارزش بیش از ۴۵۵ هزار دلار اشاره کرد که مستقیم از این کشور وارد ایران شده است، این در حالی است که گوشی‌های آمریکایی از سایر کشورها نیز به ایران وارد می‌شود. سایر کالاهای وارداتی نیز عمدتا اقلام پزشکی و تجهیزات مربوطه بوده است. در مواردی دیگر، گاو نر مولد، قزل‌آلا برای پرورش و بذر سبزیجات نیز ثبت شده است.

 

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا