اسپیس ایکسفضا

ماهواره‌های استارلینک برای ستاره‌شناسان مشکل‌ساز شدند

افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس در فضا به دردسری جدید برای منجمان تبدیل شده است. طبق آخرین گزارش‌ها، رگه‌هایی منعکس‌شده از نور خورشید توسط این ماهواره‌ها، باعث خراب شدن تعداد زیادی از تصاویر تحقیقاتی ستارشناسان شده است.

گزارش نشریه Astrophysical Jounal Letters نشان می‌دهد که اسپیس ایکس در ماه گذشته، ۱۵۰ ماهواره جدید را به فضا پرتاب کرده و با این حساب، تعداد ماهواره‌های مستقر در مدار این شرکت از مرز ۱۹۰۰ عبور کرده است.

این شرکت پیشتر مجوز پرتاب و بهره‌برداری از ۱۲ هزار ماهواره را از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) دریافت کرد و این روزها سخت مشغول، توسعه و طراحی ماهواره‌های جدید برای پرتاب و مستقر کردن در مدار زمین است تا بتواند پرژه استارلینک خود را گسترش دهد.

اما به نظر می‌رسد که این ماهواره‌ها، پژوهش و تحقیق را برای ستاره‌شناسان سخت کرده‌اند. نتایج بررسی‌های اخیر از افزایش ۳۵ برابری خراب شدن تصاویر ثبت‌شده توسط رصدخانه ZTF در شرایط هوایی گرگ‌ومیش خبر می‌دهند؛ به طوری که این میزان از ۰.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ درصد در آگوست ۲۰۲۱ رسیده است.

به گفته محققان، با مرور زمان و هرچه تعداد ماهواره‌های اسپیس ایکس در فضا بیشتر می‌شود، به همان میزان درصد خراب شدن تصاویر نیز بیشتر می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها، در صورت رسیدن تعداد ماهواره‌های اسپیس ایکس به ۱۰ هزار ماهواره، تقریبا تمامی‌عکس‌های ZTF تحت تاثیر قرار می‌گیرند و خراب خواهند شد.

سخنگوی ناسا ضمن تایید این موضوع، به وال استریت ژورنال گفت که ماهواره‌ها همانند دیگر اجرای طبیعی چون سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار، این پتانسیل را دارند تا در مشاهدات زمینی تداخل ایجاد کنند.

با این حال، اسپیس ایکس هنوز واکنشی را در قبال انتشار این گزارش مبنی بر تاثیر سوء ماهواره‌های استارلینک بر فعالیت‌های تحقیقاتی ستاره‌شناسان نشان نداده است. اریک بلم، اخترشناس دانشگاه واشنگتن به وال استریت ژورنال گفت بازتاب این رگه‌های نور تحقیقات را دچار مشکل کرده و می‌تواند فرآیند شناسایی سیارک‌های بالقوه خطرناک را پیچیده کند.

به گفته محققان، به مرور زمان و با افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک در مدار، فعالیت‌های تحقیقاتی آنها به طور نگران‌کننده‌ای با مشکل مواجه خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا