بازی

۲۰۲۲ سالی پرهیاهو برای معاملات صنعت بازی

خبر سقوط سهام اکتیویژن آن هم در ابتدای سال میلادی، جهان صنعت بازی را شوکه کرد. این سقوط سهام در حالی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران امیدوار بودند سال 2022 سالی پر سود برای صنعت بازی باشد. خبرگزاری بلومبرگ در همین راستا و در یادداشتی تحلیلی از پرنوسان بودن سال جدید میلادی برای جهان بازی و ریسک بزرگ کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی در معاملات این صنعت پرداخته است. 

خبر سقوط سهام اکتیوژن از آنجا به تیتر یک صنعت بازی تبدیل شد که این کمپانی ناشر بازی‌های ویدیویی، تنها چند هفته پس از اعلام معامله 69 میلیارد دلاری خود با مایکروسافت، گزارشی از درآمد خود را منتشر کرد. در این گزارش بیان شده بود که درآمد این شرکت در چند ماه اخیر با 18 درصد کاهش به 2.49 میلیارد دلار سقوط کرده است. وب‌سایت بلومبرگ بر اساس تحلیل کارشناسان، تخمین زده که ضرر اکتیویژن فراتر از عدد اعلامی است و به 2.84 میلیارد دلار نیز می‌رسد. این شرکت در گزارش خود همچنین تاکید دارد که عملکرد بخش‌هایی که روی بازی Call of Duty متمرکز بودند، «ضعیف‌تر از انتظار» بوده است. 

در تحلیل و ارزیابی شرایطی که در حال حاضر بر فضای معاملات بازی برقرار است باید در نظر داشت که مایکروسافت زمانی وارد معامله با اکتیویژن شد که این شرکت سهام‌دار بازی‌های موفقی چون Candy Crush و World of Warcraft بود. این  در حالی است که این شرکت مستقر در سانتا مونیکای کالیفرنیا، با اتهامات مربوط به تبعیض جنسی و آزار و اذیت‌های افسارگسیخته مواجه است که پیامد مستقیم آن، نارضایتی گسترده در میان کارکنان و افزایش فشارها برای تغییرات بنیادی این کمپانی در سطوح اجرایی است. حتی فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، که اکنون مدیرعامل بازی مایکروسافت است، اواخر سال گذشته برای انجام پاره‌ای اصلاحات به سراغ «بابی کوتیک»، مدیر اجرایی اکتیوژن، رفت.

 پس از انتشار گزارش وال‌‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه بابی کوتیک مدت‌ها از برخی از اتهامات سوءرفتار جنسی در شرکت آگاه بوده و از اطلاع‌رسانی به هیات مدیره غفلت کرده است، حدود 2000 نفر از کارمندان طوماری را برای برکناری او امضا کرده‌اند. به دنبال اخراج سه کارمند و آغاز تشکل صنفی در اکتیویژن بلیزارد و زیرمجموعه آن، استودیوی بازی‌سازیRaven Software ، شش ماه تحولات رخ داده در این کمپانی را گزارش می‌داد. در راستای این اقدامات، کوتیک به دلیل آزار و اذیت‌های جنسی در اکتیویژن بلیزارد به طور عمومی عذرخواهی کرد و وعده داد که فضای شرکت را به محیطی امن و فراگیر برای کار تبدیل کند. 

مایکروسافت، فرشته نجات اکتیویژن

بابی کوتیک، مدیر اجرایی اکتیوژن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که: «همانطور که به آینده نگاه می‌کنیم، برای رشد امتیازهای موجود در کنار امکانات گسترده مایکروسافت، ایجاد امتیازهای بالقوه جدید و بهره‌گیری از گنجینه غنی بازی‌هایی که طی 40 سال جمع‌آوری کرده‌ایم، مجهزتر خواهیم شد».

به گفته تحلیلگران، با وجود اینکه جنجال‌های اخلاقی  و فرسایش متعاقب آن، بر توانایی شرکت اکتیوژن برای پایبندی به  زمان‌بندی عرضه بازی تاثیر گذاشته، اما پیشنهاد معامله مایکروسافت تا حدی پوششی بر این رخدادها بود. گرچه اکتیویژن انتشار بازی‌های Diablo IV و Overwatch 2 را به سال 2023 به تعویق انداخته است، اما اکنون انتظار می‌رود بازی Diablo Immortal در اوایل امسال منتشر شود، اگرچه هنوز تاریخ مشخصی برای آن وجود ندارد.

انتظار می‌رود که کوتیک که 30 سال ریاست شرکت را برعهده داشت، تا پایان فرآیند معامله با مایکروسافت به عنوان مدیرعامل به کار خود ادامه دهد. این بدان معناست که تصدی‌گری او بر کرسی مدیرعاملی اکتیویژن ممکن است تا اواسط سال 2023 به طول انجامد زیرا کمیسیون تجارت فدرال و سایر تنظیم‌کننده‌ها بایستی قرارداد با مایکروسافت را به طور دقیق بررسی کنند. کوتیک ماه گذشته در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که این قرارداد هیچ ربطی به جنجال پیرامون اکتیویژن یا فشار بر او به عنوان مدیرعامل ندارد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که معامله مایکروسافت با اکتیویژن مانعی بر مسیر نزولی این کمپانی خواهد بود و در نهایت سبب پیشرفت آن خواهد شد. «یوست ون درونن»، مدیر عامل سابق شرکت تحقیقاتی بازی SuperData Research و استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه استرن نیویورک بر این باور است که: «چشم‌انداز بلند مدت اکتیویژن بسیار درخشان است». درونن ادامه داد: «نظارت مایکروسافت بر اکتیویژن ممکن است به بهبود بسیاری از مشکلات فرهنگی آن‌ها کمک کند، زیرا از لحاظ تاریخی بررسی‌های بیشتری در مورد غول‌های فناوری اعمال می‌شود».

مایکروسافت قصد دارد گنجینه بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را در سرویس اشتراک Game Pass خود که دارای 25 میلیون کاربر است، وارد کند. از سوی دیگر این قرارداد به تقویت موقعیت مایکروسافت در بازی‌های موبایلی می انجامد؛ چرا که در این قرارداد، حضور شرکت king، توسعه‌دهنده بازی موفق Candy Crush، که پیش از این در سال 2015 توسط اکتیویژن به مبلغ 5.9 میلیارد دلار خریداری شده است نیز گنجانده شده است. در پی خرید king توسط اکتیویژن، درآمد بخش بازی‌های موبایل این کمپانی در طی سه ماه 18 درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد قابل توجه رزرو اینترنتی کاربران در Candy Crush و Call of Duty Mobile است. رزرو اینترنتی که معیاری برای فروش کالاهای مجازی است، در سال 2021 با بازی Call of Duty Mobile به دلیل تقاضای گسترده از سوی چینی‌ها، به شدت رشد کرد. اکتیویژن مدعی است که درآمد جهانی این بازی از 1 میلیارد دلار فراتر رفته است. همچنین سود ناشی از بازی Candy Crush نسبت به سال قبل 20 درصد رشد صعودی داشته که آن را به پردرآمدترین بازی در فروشگاه‌های برنامه‌های ایالات متحده تبدیل کرده است.

بخش اکتیویژن بلیزارد در حال برنامه‌ریزی «محتوایی جدید و قابل توجه» برای امتیاز Warcraft خود، از جمله نسخه گوشی‌های هوشمند است. از طرفی قرارداد مایکروسافت این نگرانی را ایجاد کرده که اکتیویژن، کنسول ایکس باکس را نسبت به پلی استیشن شرکت سونی ترجیح دهد. اما بلومبرگ گزارش داده است که اکتیویژن قصد دارد حداقل سه بازی بعدی خود را بر اساس فرنچایز اصلی Call of Duty به روی پلی استیشن منتشر کند.

چشم‌انداز سال جدید در صنعت بازی

سال 2022 به احتمال زیاد سالی پرفروش و پرمعامله در صنعت بازی خواهد بود اما این سال، سالی پر آشوب و نوسان نیز برای این صنعت است. امار و ارقام نشان از آن دارد که فعالیت و معاملات تجاری در این صنعت در ماه‌های اولیه سال جدید میلادی به بالاترین حد خود رسیده است. علاوه بر پیشنهاد مایکروسافت به اکتیویژن، کمپانیTake-Two Interactive Software  اعلام کرد که شرکت Zynga را در قراردادی به ارزش 11 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. همچنین هفته گذشته سونی موافقت کرد که توسعه‌دهنده Destiny Bungie را به مبلغ 3.6 میلیارد دلار خریداری کند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا