هوش مصنوعی

تکامل هوش مصنوعی در نیمه اول قرن بیستم

تکامل هوش مصنوعی در قرنی که که در ابتدایش هنوز کامپیوترهای مدرن در دسترس نبودند این تکنولوژی را از یک ایده ذهنی به یک ابزار عملی تبدیل کرد. بر خلاف انتظارات، در قرن ۲۰ دنیای درگیر جنگ‌های جهانی همچنان توانست محیطی مناسب برای پرورش این علم باشد. این تکامل از سال ۱۹۱۴ شروع شد و تا سال ۱۹۹۸ اتفاقات گوناگون این تکنولوژی را به نوجوانی تبدیل کرد که ما امروزه می‌بینیم.

ساخت هوش مصنوعی

سال ۱۹۱۴ اولین رویداد مهم برای ساخت هوش مصنوعی رخ داد. زمانی که لئوناردو تورس، مهندس اسپانیایی توانست دستگاهی تولید کند که بدون کمک هیچ انسانی توانایی شطرنج بازی کردن ساده را داشت.

در سال ۱۹۲۵ اولین اتوموبیل با قابلیت کنترل از راه دور توسط Houdina Radio Control ساخته شد. این سال را می‌توان تاریخ شروع ماشین‌های خودران در نظر گرفت.

در سال ۱۹۲۹ اولین ربات متحرک ژاپنی توسط شخصی به نام Makoto Nishimura ساخته شد. او نام Gakutensoku را بر روی ربات خود گذاشت. این نام یعنی «از قوانین طبیعت می‌آموزیم». این ربات می‌توانست حالت صورت خود را تغییر دهد و دستان خود را در هوا حرکت دهد.

در سال ۱۹۴۳ اولین ایده پردازی‌هایی که ما را امروزه به «یادگیری عمیق یا همان دیپ لرنینگ» رسانده است شکل گرفت. این ایده پردازی در مقاله‌ای توسط Warren S. McCulloch  و والتر پیتس به دنیای علم راه پیدا کرد.

سال ۱۹۴۹ زمانی بود که Edmund Callis Berkeley، دانشمند علوم کامپیوتر آمریکایی، به تشریح ایده خود از ماشینی بزرگ که قادر است محاسبات را با سرعت بسیار انجام دهد و قدرت انتخاب نیز داشته باشد پرداخت.

سال ۱۹۵۰، سال بسیاری مهمی برای هوش مصنوعی است. در این سال مقاله‌ای توسط Claude Shannon منتشر شد که در آن این مهندس، نحوه ساخت یک هوش مصنوعی با قابلیت انجام بازی شطرنج را آموزش می‌داد. در همین سال، یعنی سال ۱۹۵۰ مقاله دیگری توسط شخصی به نام  Alan Turing  منتشر شد که در آن مفهومی توضیح داده شد که ما امروزه آن را به نام Turing test در دنیای هوش مصنوعی می‌شناسیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا