ایراناینترنت

امکان تهیه اقساطی تجهیزات «سرویس فیبر نوری» برای کاربران‌ فراهم می‌شود

وزیر ارتباطات: تجهیزات لازم برای راه‌اندازی سرویس فیبرنوری خانگی بین ۲ تا ۳ میلیون هزینه دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی نیم میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور ظرف ۱۰ روز آینده گفت: تجهیزات لازم برای راه‌اندازی سرویس فیبرنوری خانگی بین ۲ تا ۳ میلیون هزینه دارد و ما در حال پیگیری مدلی هستیم که این میزان هزینه از سمت شرکت‌های بخش خصوصی به شکل اقساط و قرارداد بلندمدت دراختیار کاربران قرار گیرد.

عیسی زارع‌پور در یک برنامه تلویزیونی درباره تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: از تمام ظرفیت‌های وزارتخانه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهیم کرد.   شورایی در وزارتخانه به نام شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است که هر هفته جلسات مختلف آن تشکیل می‌شود. ما مصوبات شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات را در راس امور قرار داده‌ایم و برای تحقق شبکه ملی اطلاعات بیش از ۳۰۰ پروژه ریز و درشت طراحی کرده‌ایم که به شکل هفتگی پیشرفت آن‌ها را رصد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات برای اولین مرتبه سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی تعریف و سند معماری آن تکمیل شد، افزود: ۵۳ تکلیف عمده بر عهده دستگهاه‌های مختلف و ۴۰ تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات است که ما آن را با تبدیل به پروژه‌های مختلف، اجرایی خواهیم کرد. شبکه ملی اطلاعات دو بال اصلی دارد. بال اول آن یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در سراسر کشور است. افقی که برای ما در این زمینه تعریف شده ۱۴۰۴ است؛ اما تلاش می‌کنیم هر مقداری که می‌توانیم این زمان را کوتاه‌تر کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر بتوانیم مشکل این روزها یعنی سرعت اینترنت را که دغدغه بسیاری از کاربران است، رفع کنیم، یک پروژه بسیار بزرگ است، گفت: ما به دنبال ایجاد شبکه پر سرعت مبتنی بر فیبرنوری هستیم. دسترسی به شبکه عموما در همه جای دنیا ازطریق اینترنت ثابت و همراه صورت می‌گیرد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نسبت دسترسی ازطریق اینترنت ثابت بسیار بیشتر از اینترنت همراه است، دلیل آن هم این است که اینترنت ثابت هم زیرساخت پایدارتری دارد و هم ارزان‌تر است و در کل، اینترنت همراه برای استفاده روی گوشی در زمانی است که مردم در حال حرکت هستند، اما در کشور ما اینطور نیست.

واگذاری ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری تا ۱۰ روز آینده

زارع‌پور با بیان اینکه به‌دنبال این هستیم که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری ظرفیت ایجاد کنیم و در همه جای کشور کاربران به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دسترسی داشته باشند، افزود: در ۱۰ روز آینده فاز اول این کار آغاز می‌شود و شروع به واگذاری اینترنت براساس فیبرنوری خواهیم کرد و نزدیک به نیم میلیون فیبرنوری در سراسر کشور آماده بهره‌برداری است. برنامه ما این است که با سرعت بسیار بیشتری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و راهبری وزارت ارتباطات بتوانیم این کار را انجام دهیم.

زارع پور
زارع‌پور، وزیر ارتباطات: راه‌اندازی فیبرنوری یک پروژه ۱۰ ساله است، اما ما تلاش می‌کننیم ظرف سه یا چهار سال این کار را انجام دهیم. در ۱۰ روز آینده فاز اول این کار آغاز می‌شود و  و نزدیک به نیم میلیون فیبرنوری در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی فیبرنوری یک پروژه ۱۰ ساله است، اما ما تلاش می‌کننیم ظرف سه یا چهار سال این کار را انجام دهیم. این کار یک کار بزرگ و ملی است و همه بخش‌های مختلف باید پای کار بیایند تا این کار محقق شود. در لایه بودجه ۱۴۰۱ هم زیرساخت‌هایی برای این پروژه در نظر گرفته شده است. باید نهضتی شبیه به نهضت گازکشی در این زمینه در سراسر کشور راه بیفتد و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این پروژه ملی انجام شود. این عزم اراده در دولت سیزدهم وجود دارد که این اتفاق بیفتد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: درحال‌حاضر اینترنت ثابت عموما ازطریق سیم مسی به مردم داده می‌شود و سیم مسی هم محدودیت سرعت دارد و نمی‌تواند تکنولوژی‌های جدیدی مانند VDSL یا فیبرنوری روی آن داده شود. تلاش ما این است که کل مسیر رسیدن اینترنت از مرکز مخابرات به در منازل فیبرنوری شود تا محدودیت سرعت برداشته شود. فیبرنوری، سرعت‌های چندصدمگابیتی و حتی چندگیگی دارد و با اجرای این پروژه، سرعت میانگین کشور که حدود چند مگابیت‌برثانیه است، به چند صد مگابیت هم خواهد رسید.

زارع‌پور با اشاره به هزینه‌های راه‌اندازی فیبر نوری نیز بیان کرد: تجهیزات لازم برای راه‌اندازی سرویس فیبرنوری خانگی بین ۲ تا ۳ میلیون هزینه دارد و ما در حال پیگیری مدلی هستیم که این میزان هزینه از سمت شرکت‌های بخش خصوصی به شکل اقساط و قرارداد بلندمدت دراختیار کاربران قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد زیرساخت توسعه خدمات الکترونیکی و انوع خدماتی که در کشور باید توسعه پیدا کند فراهم می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا