گوگل

درآمد ۲۵۷ میلیارد دلاری آلفابت در سال ۲۰۲۱

آلفابت، شرکت مادر گوگل، اخیرا گزارش عملکرد خود در سال ۲۰۲۱ را منتشر و اعلام کرد که درآمد سالانه این شرکت، رکوردی جدید را ثبت کرده است.

این شرکت علی‌رغم همه‌گیری کرونا و یا مشکلات ناشی از بحران تراشه در جهان، روند رو به‌رشد خود را حفظ کرد و توانست با ثبت درآمد ۲۵۷ میلیارد دلاری، رشد ۴۱ درصدی را به نسبت سال ۲۰۲۰ تجربه کند.

آلفابت همچنین میزان درآمدهای خود در سه ماهه پایانی سال گذشته را برابر با ۷۵.۳ میلیارد دلار عنوان کرد که از افزایش ۳۲ درصدی خبر می‌دهد. ساندار پیچای، کسی که همزمان مدیرعاملی آلفابت و گوگل را برعهده دارد در این باره عنوان کرد: در سه ماهه جهارم، شاهد رشد قوی در کسب‌وکار تبلیغات خود بودیم که به میلیون‌ها کسب‌وکار کمک کرد و مشتریان جدید پیدا کردند. میزان فروش گوشی‌های پیکسل در بازه زمانی سه ماهه علی‌رغم محدودیت‌های عرضه، رکوردی جدید را ثبت کرد. همچنین تجارت فضای ابری ما نیز با قدرت به رشد خود ادامه می‌دهد.

با این حال، آلفابت جزییات دقیق‌تری را در خصوص میزان دستگاه‌های فروخته‌شده گوشی‌های پیکسل، محصولات هوشمند خانگی Nest و یا عملکرد سیستم عامل اندروید منتشر نکرد و همه این موارد را در دسته‌بندی Google Other ذیل بخش Google Services قرار داد.

در دسته‌بندی Services نیز بخش‌هایی همچون یوتیوب و سرچ مشاهده می‌شوند که یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای گوگل محسوب می‌شوند. به گفته آلفابت، بخش Google Other تونست در سه ماهه چهارم سال گذشته، درآمدی ۸.۱۶ میلیارد دلاری را برای این شرکت به ارمغان آورد.

گوگل همچنین درآمدهای حاصل از بخش تبلیغات خود در سه ماهه پایانی سال گذشته را برابر با ۶۱.۲۴ میلیارد دلار اعلام کرد. اپل در سال گذشته، تغییراتی را در پلتفرم آی او اس خود اعمال کرد که بر اساس آن، کاربران می‌توانستند امکان ردیابی آنها در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را غیرفعال کنند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، شرکت‌های متا (فیسبوک سابق)، توییتر، اسنپ‌چت و یوتیوب در نیمه دوم سال۲۰۲۱، حدود ۱۰ میلیارد دلار از درآمد خود را در پی این تغییر در پلتفرم آی او اس اپل از دست داند.

اما گوگل اطلاعات خود را از ترافیک سرچ و یوتیوب به دست می‌آورد، بنابراین، در مقایسه با دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه، کمتر تحت تاثیر این تغییر قرار گرفت. طبق گفته الفابت، این شرکت تنها در سه ماهه چهارم سال گذشته، درآمدی ۸.۶۳ میلیارد دلاری را از طریق تبلیغات در یوتیوب به دست آورد.

همچنین میزان درآمدهای آلفابت از بخش فضای ابری یا همان کلاد برابر با ۵.۵۴ میلیارد دلار و از بخش Other Bets نیز که شامل محصولات مجهز به فناوری خودران Waymo و بخش علوم زندگی Verily می‌شود، برابر با ۱۸۱ میلیون دلار اعلام شد.

سال گذشته و برای اولین بار، میزان درآمدهای آلفابت از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار عبور کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، رشدی ۳ برابری را نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا