تکنولوژیفضا

تهیه نقشه سه‌بعدی جو یک سیاره فراخورشیدی برای یافتن نشانه‌های حیات

اگرچه بسیاری از سیارات فراخورشیدی غیرقابل سکونت هستند اما می‌توانند به محققان درجست‌وجو و کشف سیاراتی که بتوانند از ما انسان‌های میزبانی کنند، کمک کنند.

اخیرا محققان دانشکاه لوند سوئد موفق به تهیه یک نقشه سه‌بعدی از جو یک سیاره فراخورشیدی –WASP-189b- شده‌‍اند که می‌تواند در پیدا کردن سایر سیاره‌های مشابه زمین مفید واقع شود.

به گفته دانشمندان، نقشه این غول گازی فوق‌داغ به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند به درک بهتری از آسمان سیارات دور دست یابند. این گروه از یک طیف‌نگار با وضوح بالا برای مطالعه نور ستاره میزبان در حین عبور از جو این سیاره استفاده کرد. با این روش، می‌توان به اطلاعاتی در خصوص عناصر و مواد موجود در ستاره‌ها دست یافت.

این دستاورد، پیشرفتی قابل‌توجه برای محققان در زمینه کشف نشانه‌های حیات محسوب می‌شود. در واقع، برای اولین بار است که دانشمندان به شواهدی مستدل مبنی بر وجود اکسید تیتانیوم در جو این غول گازی فوق‌داغ دست یافتند. همچنین محققان توانستند به این موضوع پی ببرند که این سیاره فراخورشیدی دارای مواد شیمیایی همچون آهن، کروم و منیزیم است.

این سیاره حدود ۳۲۲ سال نوری از زمین فاصله دارد و دمای آن به ۵۸۰۰ درجه فارنهایت می‌رسد. روش‌های طیف‌نگاری که توسط محققان دانشگاه لوند مورد استفاده قرار گرفت، می‌توانند راه را برای مطالعات بیشتر پیرامون جو سیارات فراخورشیدی هموار کنند.

به عبارتی دیگر دانشمندان می‌توانند با مقایسه جوها، به این موضوع پی ببرند که آیا حیات در یک سیاره وجود دارد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا