تکنولوژیعلمیویروس کرونا

آغاز آزمایش‌های بالینی فایزر برای ساخت واکسن ویژه امیکرون

افزایش افسارگسیخته شمار مبتلایان به سویه جدید ویروس کرونا، شرکت‌های فایزر و بیونتک را بر این داشت تا آزمایش‌های بالینی را به منظور تولید تولید واکسنی برای مقابله با کووید۱۹ نسخه امیکرون آغاز کنند.

این آزمایش‌ها در واکنش به نگرانی‌های ایجادشده نسبت به اثربخشی پایین واکسن‌های موجود در پیشگیری از ابتلا به سویه امیکرون این ویروس در دستور کار قرار گرفته است. هرچند واکسن‌های فعلی تا حد زیادی می‌توانند از بستری شدن و مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس به ویژه در افرادی که دوز تقویتی یا همان سوم را دریافت کرده‌‎اند، جلوگیری کنند.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که دو دوز اول واکسن‌های ساخت فایزر و مدرنا، محافظت زیادی را در برابر سویه جدید امیکرون ایجاد نمی‌کنند. با این حال، دوز سوم و تقویتی می‌تواند تا حدی این مصونیت را افزایش دهد اما مشخص نیست که این مصونیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. درواقع، با دو دوز می‌توان به طور قابل‌توجهی از مرگ و بستری شدن جلوگیری کرد اما دوز سوم ایمنی بدن را بیشتر می‌کند.

بر این اساس، تحقیقات جدیدی که اخیرا آغاز شده، عملکرد دوز ویژه امیکرون را روی ۱۴۲۰ نفر آزمایش می‌کند. به گفته محققان، افرادی که پیشتر دو دوز اصلی را دریافت کرده‌اند، یک دوز اضافی و یا دو دوز ویژه امیکرون را دریافت خواهند کرد.

به افرادی هم که اخیرا سه دوز اصلی را دریافت کرده‌اند، یا یک دوز اصلی و یا یک دوز ویژه امیکرون تزریق خواهد شد. برای گروه سوم نیز که تاکنون هیچ واکسینه نشده‌اند، سه دوز ویژه امیکرون تزریق خواهد شد.

اوگور ساهین، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران بیونتک طی بیانه‌ای عنوان کرد: این تحقیق بخشی از روش علمی ‌ما برای تولید واکسنی مبتنی بر سویه جدید است که می‌تواند سطح حفاظتی مشابهی را در برابر امیکرون در مقایسه با سویه‌های قبلی در فرد ایجاد کند و مدت زمان مصونیت بیشتری را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

‫748 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا