تکنولوژیعلمی

پیوند موفقیت‌آمیز کلیه خوک به انسان

گروهی از جراحان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام ثابت کردند که می‌توان با اصلاح ژنتیکی یک خوک، از کلیه‌های آن برای پیوند به انسان‌ استفاده کرد.

نیویورک تایمز با انتشار گزارشی نوشت اخیرا این گروه از جراحان توانستند با موفقیت کلیه یک خوک اصلاح‌شده ژنتیکی را در بدن یک مرد مبتلا به مرگ مغزی پیوند زنند. طبق گفته پزشکان، کلیه‌های این خوک، ۲۳ دقیقه پس از پیوند، شروع به تولید ادرار کرد و به مدت سه روز به این روند ادامه داد.

در این عمل، کلیه‌های این مرد به طور کامل از بدن وی برداشته شد و بدن او هیچ علائمی ‌مبنی بر پس زدن اعضای پیوندی نشان نداد. این دستاورد، جدیدترین نمونه از پیشرفت‌های محققان در پیوند اعضای خوک‌های اصلاح‌شده زنتیکی به بدن انسان‌ها به شمار می‌رود.

در اواخر سال ۲۰۲۱، پزشکان دانشگاه نیویورک توانستند کلیه یک خوک را به رگ‌های خونی خارج از بدن یک بیمار مرگ مغزی متصل کنند و به مدت دو روز، عملکرد آن را تحت نظر داشتند. چند روز قبل نیز جراحان دانشکده پزشکی مریلند قلب یک خود را یک بیمار زنده پیوند زدند.

محققان دانشگاه آلاباما اعلام کردند که این پیوند را با رضایت خانواده بیمار، جیمز پارسونز، انجام دادند. آنها اکنون این مطالعه را به نام پارسونز نامگذاری کرده‌اند. اگرچه این گیرنده، دچار مرگ مغزی بود اما می‌تواند گام بزرگی برای آزمایش روی بیماران زنده باشد و محققان امیدوارند که بتوانند این آزمایش‌ها را از اواخر سال آغاز کنند.

دکتر جیمز لاک که رهبری این تیم جراحی را برعهده داشته، گفت که این جراحی اقدامی‌یک‌باره و بدون برنامه‌ریزی نبوده و اظهار امیدواری کرد که بتوان از این دستاورد و پیشرفت، برای کمک به بیماران استفاده کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: چه روز فراموش‌نشدنی خواهد بود که بتواند وارد کلینیک شوم و بدانم که برای همه کسانی که منتظر دیدن من و دریافت کلیه هستند، یک کلیه دارم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا