تکنولوژیگوگل

هر آنچه باید درباره هدست واقعیت افزوده گوگل بدانید

اگرچه چند سالی از ورود عبارت‌هایی چون واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی به ادبیات حوزه فناوری می‌گذرد اما اخیرا سرمایه‌گذاری و تمرکز روی تولید محصولاتی مبتنی بر این فناوری‌ها، شدت گرفته و شرکت‌های بزرگی در این عرصه قدم گذاشته‌اند.

نمونه بارز این تلاش‌ها، به متا یا همان فیسبوک سابق برمی‌گردد که یکی از پیشگامان این عرصه به حساب می‌آید و تولید سخت‌افزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را با قوت دنبال می‌کند. در این بین، شرکت‌های دیگری همچون مایکروسافت و اپل نیز در حال کار روی محصولات اختصاصی خود هستند.

اما تاکنون از گوگل و تلاش‌های مهندسان این شرکت در این حوزه، کمتر حرفی به میان آمده است. طبق اطلاعاتی که اخیرا به دست آمده، این غول دنیای فناوری در حال کار روی یک هدست واقعیت افزوده جدید است.

این اطلاعات که توسط دو منبع نزدیک به این شرکت فاش شده، نشان می‌دهد که این پروژه تحت عنوان ‍Project Iris دنبال می‌شود. گوگل امیدوار است که بتواند این محصول را در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه کند.

همانند هدست‌های متا و اپل، دستاورد مهندسان گوگل از دوربین‌هایی رو به بیرون برای ترکیب گرافیک رایانه‌ای با فید دیدیویی در دنیای واقعی بهره می‌برد و قادر است تجربه‌ای مبتنی بر واقعیت ترکیبی و فراگیرتر را نسبت به هدست‌های واقعیت افزوده ساخت شرکت‌هایی همچون اسنپ و مجیک لیپ برای کاربران به ارمغان آورد.

اطلاعات به دست آمده از نمونه اولیه این محصول که در سان‌فرانسیسکو در حال ساخت است، نشان می‌دهد که هدست گوگل از طراحی شبیه به عینک‌های اسکی بهره می‌برد و نیازی به اتصال به منبع انرژی خارجی ندارد.

این محصول فعلا در مراحل اولیه طراحی و توسعه خود قرار دارد و هنوز استراتژی مشخصی برای عرضه آن به بازار تعیین نشده است. بنابراین، معرفی سال ۲۰۲۴ بیشتر به یک آرزو شبیه است تا یک زمان دقیق و برنامه‌ریزی‌شده.

گفته می‌شود که توان پردازشی سخت‌افزار همانند گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل، از طریق پردازنده اختصاصی این شرکت تامین خواهد شد و مبتنی بر پلتفرم اندروید خواهد بود. البته فهرست مشاغل مورد نیاز گوگل که اخیرا منتشر نشده، نشان می‌دهد که احتمالا یک سیستم عامل منحصر به‌فرد برای این محصول در حال طراحی است.

گوگل با توجه به محدودهایی که در تامین انرژی این عینک مواجه خواهد بود، احتمالا از مراکز داده خود برای ارائه از راه دور برخی از گرافیک‌ها و ارسال آنها به هدست از طریق ارتباط اینترنت استفاده خواهد کرد. گفته می‌شود که برای ساخت برخی قطعات، از مهندسان گوشی‌های پیکسل نیز کمک گرفته شده است.

تولید این هدست می‌تواند بازگشت دوباره گوگل به دسته‌بندی محصولی سخت‌افزاری باشد که این شرکت پیشتر نیز با عرضه گوگل گلس، تا حدودی تجربه ورود به آن را داشته اما نتوانست در آن موفق ظاهر شود. این شرکت چند سال برای نگه داشتن این محصول در بازار تلاش کرد اما در نهایت در سال ۲۰۱۹ به فراموشی سپرده شد.

گوگل از آن زمان، نسبت به آرزوهای خود در حوزه سخت‌افزار سیاست سکوت را اتخاذ و در عوض، تمرکز خود را به حوزه نرم‌افزار و محصولاتی همچون گوگل لنز، جهت‌یابی واقعیت افزوده در گوگل مپس و… معطوف کرد.

در این میان، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، توجه‌ای ویژه‌ای را معطوف محصولات مبنی بر فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کرد و برای رسیدن به اهداف خود، علاوه بر تغییر نام فیسبوک به متا، هزاران نفر را به استخدام و کار روی این فناوری‌ها درآورد.

علاوه بر متا، چند وقتی است که شرکت اپل نیز به جمع بازیگران این عرصه پیوسته و اخباری مبنی بر تولید هدستی واقعیت ترکیبی از سوی این شرکت به گوش می‌رسد. محصولی که گفته می‌شود در اواخر امسال یا سال آینده میلادی، معرفی و به بازار خواهد شد.

با این حال، Project Iris گوگل یک پروژه کاملا محرمانه در این شرکت محسوب می‌شود و مهندسان این شرکت، در ساختمانی روی این محصول کار می‌کنند که هر کسی قادر به ورود به آن نیست و کارکنان نیز تعهد دادند تا هیچ اطلاعاتی از این پروژه به بیرون درز نکند.

تیم اصلی که روی این هدست کار می‌کنند، تقریبا ۳۰۰ نفر هستند و گوگل قصد دارد چند صد نفر دیگر را نیز به این تیم اضافه کند. در حال حاضر، کلی باوور (Clay Bavor) به عنوان مدیر اجرایی بر تلاش مهندسان گوگل نظارت می‌کند و ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل را در جریان آخرین جزییات و پیشرفت‌ها قرار می‌دهد.

کلی باوور همچنین مدیریت پروژه دیگری تحت عنوان Project Starline را نیز بر عهده دارد. این پروژه روی فناوری ارتباطی میان افراد از طریق ارتباط تصویری متمرکز است و می‌تواند ارتباطی سه‌بعدی و عمیق را میان کاربران رقم بزند.

طبق بررسی‌های گوگل، افرادی که از این فناوری استفاده می‌کنند می‌توانند در مقایسه به تماس‌های ویدیویی سنتی، تقریبا تا ۱۵ درصد بیشتر روی افرادی که با آنها در ارتباط هستند، تمرکز کنند و جزییات این مکالمات را تا ۳۰ بیشتر به یاد آورند.

کلی باوور چندین سال هدایت تیم‌های تخصصی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی گوگل را عهده‌دار بوده و از روزی که این شرکت روی محصولی همچون گوگل کاردبورد و دی‌دریم مانور می‌داد، در این شرکت حضور داشته است. او همچنین از دوستان نزدیک ساندار پیچای است که از سال ۲۰۰۵ هدایت گوگل را در دست گرفته است.

نوامبر گذشته، باوور به سمت نایب رئیس بخش آزمایشگاه‌های گوگل منصوب شد و مدیریت پروژه‌های Iris‏، Starline، بخش بلاک‌چین و Aera ۱۲۰ را بر عهده گرفت. از دیگر مدیرانی که در حال کار روی Project Iris‏، هدست جدید گوگل هستند می‌توان به شهرام ایزادی، ادی چانگ، اسکات‌هافمن، کورت آلکی و مارک لوکوفسکی اشاره کرد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا