علمیفضا

کشف نشانه‌هایی از آب در سطح ماه توسط کاوشگر چینی

کاوشگر Chang’e-5 چین توانست شواهدی از آب را از نزدیک در سطح کره ماه شناسایی کند.

محققان چینی با انتشار مقاله‌ای که در مجله Science Andances منتشر شده، ادعا کردند که کاوشگر Chang’e-5 نشانه‌هایی از مولکول‌های آب یا مشابه شیمیایی آن یعنی هیدروسکیل را روی سطح ماه کشف کرده است.

به گفته محققان، این کاوشگر با استفاده از یک طیف‌سنج کانی‌شناسی ماه (LMS) و سیستم‌های راداری پیشرفته برای تجزیه‌وتحلیل ترکیب سنگ‌ها در نزدیکی خود استفاده کرده و توانسته این اطلاعات ارزشمند را گردآوری کند.

یافته‌های این کاوشگر نشان ‌می‌دهد که بخش زیادی از این خاک دارای غلظت آبی کمتر از 120 بخش در یک میلیون است که همین مساله باعث ‌می‌شود که میزان خشکی سطح ماه بیشتر از سطح زمین باشد.

محققان چینی معتقدند که بیشتر این مولکول‌های آب از طریق بادهای خورشیدی به ماه وارد شدند. در واقع، ذرات باردار خورشید، اتم‌های هیدروژن را به سطح ماه ‌می‌آورند و پس از ترکیب شدن با اکسیژن، آب و هیدروکسل را تشکیل ‌می‌دهند.

این تحقیق بر اساس یافته‌هایی است که ناسا در سال 2018 منتشر کرد؛ زمانی که با استفاده از یک تلسکوپ فروسرخ توانست نشانه‌هایی از وجود آب در نور خورشید در سطح ماه را شناسایی کند.

دهه‌ها بود که دانشمندان بر این باور بودند که به دلیل نبود جو در ماه، این کره کاملا خشک است و همین امر باعث ‌می‌شود که چیزی برای محافظت از مولکول‌های آب در برابر تشعشعات خورشید در این کره وجود نداشته باشد.

کشف نشانه‌هایی از آب در سطح ماه توسط کاوشگر چینی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا