تکنولوژی

“دلیوری هیرو” استارتاپ سفارش آنلاین غذای “گلوو” را خرید

شرکت آلمانی به دنبال گسترش نفوذ خود در اروپا و دیگر نقاط جهان است

رقابت در بازار سفارش آنلاین غذا در اروپا روز به روز نزدیک‌تر می‌شود و در تازه‌ترین حرکت شرکت آلمانی سفارش آنلاین غذا دلیوری هیرو ( Delivery Hero ) یک بازیگر بزرگ اسپانیایی به نام گلوو ( Glovo) را خرید.

دلیوری هیرو پیش‌تر سهامدار شرکت گلوو بود اما در معامله اخیر که در روزهای نخست سال میلادی جدید اعلام شد میزان سهمش را به 80 درصد این شرکت رساند. استارتاپ گلوو 2.3 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

استارتاپ گلوو یک بازیگر بزرگ سفارش آنلاین غذا در بازار اروپاست که دامنه فعالیتش در آسیا و آفریقا هم امتداد دارد. این شرکت در نقاطی فعال بوده است که خود دلیوری هیرو در آن حضور چشمگیری نداشته است.

نیکلاس اوستبرگ مدیرعامل دلیوری هیرو درباره خرید گلوو می‌گوید: داشتن سرمایه‌گذاران متعدد باعث می‌شود که مسیرهای متفاوتی پیش روی یک کسب و کار قرار بگیرد.

«نیکلاس اوستبرگ» مدیر اجرایی Delivery Hero درباره دلایل پشت این خرید گفت: «آن‌ها حس می‌کردند که ای کاش برادر بزرگ‌تری داشتند که از آنها حمایت می‌کرد تا آنها بتوانند به تمام قدرت و توانایی خودشان برسند.»
«داشتن سرمایه‌گذاران متعدد با چشم‌اندازهای مختلف و انجام و تکمیل مداوم فرآیندهای جذب سرمایه، سردرگمی‌های زیادی هم به همراه دارد. به تشخیص این موضوع فکر می‌کنم که بعد عرضه اولیه سهام Deliveroo، موجودیت یک شرکت سهامی عام آنقدرها هم عالی نیست؛ به خصوص اگر اشتیاق زیادی برای ایجاد یک کسب‌وکار بزرگ و خوب داشته باشی، نه برای سرمایه‌گذاران.»

مرتبط: با بزرگترین اکوسیستم‌های استارتاپی ۲۰۲۱ آشنا شوید

صنعت سفارش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی و تحویل غذا در دوران کرونا با رشد فزاینده‌ای روبه رو شده و دینامیک بازار در نقاطی مثل اروپا را تغییر داده است.

در حال حاضر دلیوری هیرو، اوبرایتز ( Uber Eats) ، دلیورو و جاست ایت ( Just Eat) سهم اصلی بازار سفارش آنلاین غذای  اروپا را در اختیار دارند. اخیرا بازیگر فنلاندی این عرصه یعنی ولت ( Wolt) توسط شرکت آمریکایی دورداش ( DoorDash) خریداری شده تا خدمات دورداش را در اروپا هم توسعه دهد.

به گفته اوستبرگ در حال حاضر دلیوری هیرو در بازار بریتانیا حضور ندارد اما در بازار اروپا حضور قدرتمندی دارد و در کنار اوبرایتز و دلیورو فضای رقابتی بزرگی در زمینه بازار سفارش آنلاین غذا ایجاد شده است.

با این حال دلیوری هیرو در حال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نزدیک مرتبط هم هست مثلا سرمایه‌گذاری قابل توجه این شرکت در استارتاپ گوریلاس ( Gorilaas) یکی از بزرگترین بازیگران تحویل سریع کالاهای سوپرمارکتی زیر 15 دقیقه در اروپا از آن جمله است.

بازار تحویل سریع کالاهای سوپرمارکتی Q-Commerce یکی از بازارهای بسیار در حال رشد در جهان است.

اوتسبرگ می‌گوید: شرکت دلیوری هیرو هم اکنون تمرکز زیادی روی بازار Q-Commerce انجام داده اما واقعیت این است که سایز بازار تحویل سریع کالاهای سوپرمارکتی به سفارش آنلاین غذا نزدیک هم نیست.

به گفته مدیرعامل دلیوری هیرو احتمالا ده‌ها سال طول خواهد کشید تا این بازار به بلوغی مانند بازار سفارش غذا برسد.

این مطلب را هم بخوانید:

نگاه حسرت‌بار استارتاپهای ایرانی به رقبای ترک

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا