کافه بازار

نگاهی به اقدامات بازار برای توسعه‌دهندگان در یک سال گذشته

بازار در گزارشی که در وبلاگ خود منتشر کرده، به قابلیت‌های عرضه شده برای توسعه‌دندگان این استور در یک سال گذشته اشاره کرده است. ارائه قابلیت رهانش تدریجی، کاهش سهم بازار از درآمد توسعه‌دهندگان، سرویس اشتراک و به‌روزرسانی پیشخان توسعه دهندگان از جمله اقداماتی است که به گفته بازار با بهره‌گیری از نظرات و بازخوردهای توسعه‌دهندگان و با هدف بهبود خدمات خود برای آنها عرضه شده است. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین اقدامات بازار در یک سال اخیر.

۱. کاهش سهم بازار

کاهش سهم بازار از درآمد توسعه‌دهندگان یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که بازار در سال ۹۹ انجام داد. بازار با این اقدام و با هدف حمایت از توسعه‌دهندگان، سهم خود را از اولین یک میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش هر توسعه‌دهنده در هر سال را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داد. بازار معتقد است این تصمیم برای ارتقای خدمات توسعه‌دهندگان به کاربران و رشد بازی‌ها و برنامه‌های بومی تاثیر مثبتی دارد.

۲. بروزرسانی وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان

یکی دیگر از تغییرات مهم بازار در یم سال گذشته، بروزرسانی وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان بود. این بروزرسانی در چند مرحله مختلف، ازجمله بازطراحی و ارتقاء رابط کاربری وب‌سایت، بروزرسانی محتوای مستندات و افزودن دسته‌بندی‌ها و مستندات جدید صورت گرفته است. افزون‌بر این، فهرست پیشخان توسعه‌دهندگان نیز بازطراحی شد و رابط کاربری آن بهبود پیدا کرد و برای هدایت دقیق‌تر توسعه‌دهندگان، چندین راهنما به امکانات مختلف پیشخان افزوده شد.

۳. سرویس اشتراک

شهریور ماه امسال هم با بروزرسانی‌های جدید برای سرویس اشتراک بازار همراه بود. با این آپدیت، امکان تعریف اشتراک‌ها در بازه‌های زمانی ۶۰ روزه، ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه برای توسعه‌دهندکان فراهم شد و همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند درصورت نیاز حق اشتراک کاربران خود را بازگشت بدهند. فراهم‌شدن امکان خرید مجدد اشتراک از بازار من و امکان اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد اتمام انقضای اشتراک نیز از دیگر ویژگی‌های سرویس جدید اشتراک بازار است.

۴. سرویس بوف

راه‌اندازی سرویس بوف در ارتباط مستقیم بازار با توسعه‌دهندگان و شنیدن صدای توسعه‌دهندگان نقش مهمی ایفا کرده است. توسعه‌دهندگان با استفاده از این امکان که از اسفند ۹۹ عرضه شده می‌توانند از نقشه‌ی راه پیشخان باخبر شوند، قابلیت‌ها و امکانات مورد نظر خود را به‌صورت مستقیم درخواست دهند و درصورت مشاهده هرگونه مشکل آن را بی‌واسطه گزارش کنند. از زمان عرضه این قابلیت جدید، درخواست‌ها و گزارش‌های توسعه‌دهندگان به‌صورت روزانه در بازار مورد بررسی قرار گرفته و در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ داده شده است.

۵. رهانش تدریجی (Staged Rollout)

«رهانش تدریجی» یکی از قابلیت‌هایی بود که در دی‌ماه ۹۹ توسط بازار و برای توسعه‌دهندگان عرضه شد. این قابلیت که ابزاری برای فرآیند مدیریت انتشار برنامه و بازی است به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که بروزرسانی برنامه و بازی خود را به تدریج و ابتدا برای درصد مشخصی از کاربران ارائه دهند و پس از گرفتن بازخورد از آنان و انجام اصلاحات لازم، سرانجام آن بروزرسانی را در اختیار همه کاربران خود قرار دهند.

۶. بارگذاری چند بسته در یک رهانش (Device Specifications)

این قابلیت نیز که بهمن ماه ۹۹ فعال شد، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بسته‌هایی با پیکربندی‌های متفاوت از برنامه خود را در یک رهانش بارگذاری کنند. با استفاده از این قابلیت، کاربران هنگام نصب به‌صورت خودکار سازگارترین برنامه با نسخه‌ی SDK و معماری پردازنده‌ی دستگاه خود را دریافت و به برنامه دسترسی پیدا می‌کنند.

۷. فایل‌های پیوست برنامه (OBB)

امکان استفاده از فایل‌های پیوست (OBB) اولین قابلیتی بود که بازار در سال ۱۴۰۰ برای توسعه‌دهندگان استور خود عرضه کرد. تا پیش از معرفی این قابلیت، توسعه‌دهندگان باید تمامی دارایی‌های برنامه‌ی خود را در قالب یک فایل APK در بازار بارگذاری می‌کردند. درنتیجه، هنگام دریافت بروزرسانی حجم بالای دانلود بر تجربه‌ی کاربران تأثیر منفی می‌گذاشت. برای حل این مشکل، بازار این امکان را فراهم آورد تا توسعه‌دهندگان برای هر بسته از برنامه خود، دو فایل پیوست حجیم (OBB) در پیشخان بارگذاری کنند.

۸. انتشار برنامه‌ی Trusted Web Application

با استفاده از قابلیت انتشار برنامه TWA که خرداد ماه امسال عرضه شد، توسعه‌دهندگان می‌توانند با رعایت پروتکل TWA، برنامه‌های Web View و PWA را در بازار منتشر کنند. Trusted Web Activity راه حل جدیدی است که برای بازکردن محتوای web-app در برنامه‌هایی مانند Progressive Web App یا PWA به کار می‌رود. این پروتکل به بهبود عملکرد برنامه‌های web view کمک می‌کند و با نمایش یک مرورگر کروم تمام‌صفحه در برنامه‌ی اندرویدی، امکان استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات کروم را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

۹. پشتیبانی از App Bundle

تیر ماه امسال بود که بازار انتشار برنامه با فرمت اپ‌باندل در بازار را امکان‌پذیر کرد. اپ باندل (aab.) یک فرمت انتشار جدید برای برنامه‌های اندرویدی است که تمامی کدهای کامپایل‌شده (compiled) و منابع (resources) برنامه را دربرمی‌گیرد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این فرمت می‌توانند برنامه‌ی خود را با سرعت بیشتری توسعه دهند و در هزینه ساخت آن صرفه‌جویی کنند. حجم برنامه‌ای که با فرمت باندل منتشر می‌شود به‌طور میانگین تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. افزون‌براین، کاربران برنامه‌های باندلی را در حالتی بهینه و متناسب با دستگاه خود دریافت می‌کنند. همچنین در ادامه، برای انتشار آسان‌تر برنامه با فرمت باندل یک ویدیوی آموزشی برای توسعه‌دهندگان تهیه و منتشر شد.-+

۱۰. راهنمای بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده

ویژگی «بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده» دهمین ویژگی بود که بازار در یان یک سال عرضه کرد. این قابلیت این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا با لیست برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده در صفحات بازار، فرآیندهای سیستمی و غیرسیستمی انتخاب برگزیده‌ها و معیارهای لازم برای برگزیده‌شدن در بازار آشنا شوند. همچنین این راهنما به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه و بازی خود را در میان برگزیده‌های صفحه‌ی اول بازار و صفحات دسته‌بندی‌ها قرار دهند و به دست کاربران بیشتری برسانند.

۱۱. ای‌پی‌آی پیشخان توسعه‌دهندگان بازار

جدیدترین ویژگی نیز که بازار در این یک سال عرضه کرد، امکان استفاده از API پیشخان با هدف مکانیزه‌کردن فرآیند مدیریت برنامه و بازی در بازاربود. با استفاده از این قابلیت، توسعه‌دهندگان دیگر برای انجام برخی از امور مدیریت برنامه و بازی خود، ازجمله ایجاد رهانش، حذف رهانش و افزودن بسته، نیازی به مراجعه به رابط کاربری پیشخان ندارند. همچنین، با API پیشخان بازار فرآیند انتشار پیوسته و آنی (CI/CD) امکان‌پذیر می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند مراحل مربوط به بارگذاری و انتشار نسخه جدید برنامه و بازی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا