تکنولوژیفضا

محافظ خورشیدی تلسکوپ «جیمز وب» باز شد

تلسکوپ قدرتمند «جیمز وب» در روز کریسمس و با موفقیت به فضا پرتاب شد و اکنون طبق آخرین اطلاعات، این تلسکوپ توانسته در مسیر حرکت خود به نقطه مد نظر، حدود ۵۰۰ هزار مایل (تقریبا ۸۰۵ هزار کیلومتر) را طی کند.

این میزان پیمایش، کمی‌بیش از نصف مسیری است که این تلسکوپ می‌بایست برای رسیدن به مقصد نهایی یعنی مدار L۲ که نقطه لاگرانژ نامیده می‌شود، بپیماید. در این نقطه، این تلسکوپ در یک مسیری پیچیده، به دو خورشید حرکت خواهد کرد.

طبق اطلاعات منتشرشده، همانطور که جیمز وب در مسیر رسیدن به مقصد نهایی حرکت می‌کند، به آرامی‌سخت‌افزارهای مختلف خود را باز می‌کند. از آنجایی که حجم این تلسکوپ بزرگ‌تر از موشک آریان بود، بخش‌های مختلف آن به صورت اوریگامی‌تا شدند تا این موشک بتواند آن را با خود حمل کند.

در حال حاضر، این تلسکوپ در حال استقرار محافظ خورشیدی خود که اندازه آن با یک زمین تنیس برابری می‌کند، است. عملیات پیچیده‌‍ای که از چند مرحله تشکیل شده و چند روز قبل آغاز شده و انتظار می‌رود طی چهار الی پنج روز به پایان برسد.

این فرآیند با استقرار سازه‌هایی که تحت عنوان سازه‌های پالت شناخته می‌شوند، آغاز شد که این سازها، می‌توانند محافظ خورشیدی و دیگر قطعات همانند کابل‌ها و قرقره‌ها را نگه دارند. پس از نصب سازه‌های پالت جلو و عقب، مرحله بعد استقرار Deployable Tower Assembly است که با ایجاد فضایی بین فضاپیما و تلسکوپ، جایی را برای قرارگیری محافظ خورشید ایجاد می‌کند.

آخرین اطلاعات منتشرشده از ناسا نشان می‌دهد که جیمز وب، بازوهای محاظت از تلسکوپ در برابر نور خورشید را باز کرده است. این بازوها به سمت چپ و راست تلسکوپ کشیده می‌شوند تا چیزی حدود ۴۷ فوت (۱۴.۳ متر) از عرض تلسکوپ را می‌پوشانند. بدین ترتیب، تمامی۱۰۷ دستگاه مربوط به بخش‌های مختلف استقرار محافظ خورشیدی اکنون آزاد شده‌اند.

اگرچه این پوشش محافظ در برابر نور خورشید تا حدی قابل توجهی باز شده اما هنوز به طور کامل، گسترش نیافته و به گفته ناسا، طی چند روز آینده شاهد باز شدن کامل تمامی‌پنج لایه این محافظ خواهیم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا