اسپیس ایکسفضا

ماموریت ناسا برای اعزام فضانوردان به ماه به تعویق افتاد

برنامه ناسا و اسپیس ایکس برای ارسال دوباره فضانوردان به کره ماه تا چند سال دیگر به تعویق افتاد.

اگرچه پیشتر قرار بود که ماموریت فرود دوباره انسان به کره ماه در سال ۲۰۲۴ محقق شود، اما اوایل ماه جاری میلادی، ناسا رسما اعلام کرد که حداقل تا سال ۲۰۲۵ میلادی، شاهد تحقق این هدف نخواهیم بود. اما اخیرا دفتر بازرس کل ناسا (OIG) با انتشار گزارشی عنوان کرد که احتمال به تعویق افتادن این پروژه تا چند سال بعد از سال ۲۰۲۴ هم وجود دارد.

در این گزارش آمده است: با توجه به زمان مورد نیاز برای توسعه و آزمایش کامل (سیستم فرود) و لباس‌های فضای جدید، ما پیش‌بینی می‌کنیم که برنامه ناسا برای فرود انسان بر روی کره ماه در اواخر سال ۲۰۲۴، با تاخیر چند ساله همراه خواهد بود.

این اداره عنوان کرد که اسپیس ایکس به زمان بیشتری برای تست فضاپیمای استارشیپ خود در مدار، بررسی سوخت‌گیری مجدد آن در مدار برای رسیدن به ماه و همچنین اجرای ماموریت‌های بدون سرنشین نیاز دارد.

همچنین در بخش دیگری از گزارش OIG به موضوع کمبود بودجه و به تاخیر افتادن تحویل لباس‌های فضایی فضانوردان نیز اشاره شده است. بر اساس این گزارش، ماموریت‌های آرتمیس I و آرتمیس II که به آماده‌سازی مقدمات اجرای ماموریت نهایی سفر به ماه کمک می‌کنند، ممکن است به دلیل مشکلات فنی موجود در سیستم پرتاب موشک ناسا و فضاپیمای Orion به تعویق افتد.

ناسا پیش‌بینی کرد که در مجموع، ۹۳ میلیارد دلار برای پیشبرد برنامه آرتمیس بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۵ هزینه خواهد شد. ناسا هنوز واکنشی را در قبال انتشار این اخبار در خصوص پروژه فرود انسان به کره ماه نشان نداده است.

این سازمان فضای در ماه اوریل امسال، قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری را با شرکت اسپیس ایکس به منظور تحقیق ماموریت فرود انسان به کره ماه که از سال ۱۹۷۲ تاکنون اتفاق نیفتاده، به امضا رسانید.

در حالی انتظار می‌رفت ناسا، نام دو شرکت را برای عقد این قرارداد اعلام کند اما در نهایت این سازمان تنها یک شرکت و آن هم اسپیس ایکس را انتخاب و اعلام کرد. اقدامی‌که با واکنش جف بزوس، بنیانگذار شرکت فضایی بلو اوریجین همراه شد و وی شکایتی را علیه ناسا طرح و ادعا کرد اعطای این قرارداد به اسپیس ایکس، «ناعادلانه» بوده است.

در گزارش OIG آمده که این شکایت و اعتراض‌های بلو اوریجین نیز در به تاخیر افتادن برنامه‌های ناسا بی‌تاثیر نبوده است.

منبع
Businessinsider

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا