گوناگون

اهمیت یادگیری دیزاین پترن‌ها (الگوهای طراحی)

کسانی که برنامه‌نویسی می‌کنند احتمالا بارها کلمه دیزاین پترن را شنیده‌اند و یا در جستجوی یادگیری دیزاین پترن‌ها و آگاهی از اهمیت استفاده از آنها، بارها صفحات اینترنتی را مطالعه کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم به بیان ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم و مشخص کنیم که دیزاین پترن‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟ چرا باید از آنها استفاده می‌کنیم؟ و چرا برنامه‌نویسان باید دوره‌های آموزش دیزاین پترن را بگذرانند؟

وبگاه باگتو مطالب کامل‌تری برای بحث دیزاین پترن‌ها به‌صورت مقاله و دوره ارائه کرده است که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از باگتو استفاده نمایید

دیزاین پترن چه کاری انجام می‌دهند؟

اساسا دیزاین پترن‌ها روش انجام کارها را به ما ارائه می‌کنند. قطعاً تابه‌حال به‌عنوان برنامه‌نویس چالش‌هایی داشته‌اید که یا خودتان برای آن چالش راه‌حلی پیاده‌سازی کرده‌اید و یا با جستجو در اینترنت از روش‌هایی که دیگران معرفی کرده‌اند برای رفع مشکل استفاده کرده‌اید.

اما تابه‌حال از خود این سؤال را پرسیده‌اید که این راه‌حل‌ها واقعاً بهترین راه‌حل موجود بوده اند یا خیر؟ و یا اینکه مثلا چقدر می‌توانید راه‌حلی که خودتان ارائه کرده‌اید را تضمین کنید؟

تضمین؟ چه تضمینی؟

  • می‌توانید تضمین کنید این راه‌حل در آینده شما را دچار مشکل نمی‌کند؟
  • اگر از این راه‌حل استفاده کنید، استفاده مجدد از سورس کدهای شما قابل انجام می‌باشد؟
  • تضمین می‌کنید این راه‌حل باعث نمی‌شود کدنویسی کثیفی انجام داده باشید؟
  • آیا انعطاف‌پذیر هست؟
  • آیا همه اعضای تیم می‌توانند به‌راحتی آن را درک کنند و از آن استفاده کنند؟
  • این راه‌حل اصول Solid را نقض نمی‌کند؟

این سؤالاتی است که راه‌حل‌های شما باید به آن پاسخ دهند.

چرا باید از دیزاین پترن‌ها استفاده کنیم؟

دیزاین پترن‌ها سال‌های سال توسط افراد مختلف در تیم‌های مختلفی استفاده شده اند و قطعاً برای هر مشکلی بهترین راه‌حل را ارائه می‌کنند و اگر از دیزاین پترن برای رفع مشکلات خود استفاده کنید می‌توانید راه‌حلی که استفاده کرده‌اید را تضمین کنید. با روبه‌رو شدن با مشکلات جدید در پروژه به‌احتمال زیاد می‌توانید راه‌حل غلبه بر آن مشکل را در دیزاین پترن‌ها بیابید و این باعث می‌شود که شما روزها درگیر پیداکردن بهترین روش نباشید و در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید بهترین روش را پیدا کنید.

همه اعضای تیم شما با دیزاین پترن‌های معروف آشنا هستند و این باعث می‌شود افراد تیم با این روش‌ها مشکل نداشته باشند و خیلی سریع آن را درک کرده و بتوانند از آن استفاده کنند. دیزاین پترن‌ها همگی از اصول Solid استفاده می‌کنند و می‌توانید تضمین کنید راه‌حلی که استفاده کرده‌اید اصول Solid را نقض نمی‌کند و این باعث می‌شود کیفیت کدهای شما بالاتر برود.

چرا برنامه‌نویسان باید دیزاین پترن‌ها را یاد بگیرند؟

معمولاً برنامه‌نویسان حرفه‌ای از دیزاین پترن‌ها استفاده می‌کنند و اگر شما هم می‌خواهید وارد دنیای برنامه‌نویسان حرفه‌ای شوید و سطح خودتان را ارتقا دهید حتماً باید با دیزاین پترن‌ها آشنا باشید و بتوانید در جای مناسب از آن‌ها استفاده کنید. یادگیری دیزاین پترن‌ها باعث می‌شود سطح کدنویسی شما بالاتر برود؛ چون مدام با کدهای حرفه‌ای که از اصول شئ گرایی و اصول Soild و کدنویسی تمیز استفاده می‌کنند سروکار دارید و مطالعه دیزاین پترن‌ها باعث می‌شود شما هم به‌مرور مثل این دیزاین پترن‌ها بقیه کدهای خود را بنویسید.

می‌توانید موقعیت‌های شغلی بهتری به دست بیاورید. اگر آگهی‌های استخدام برنامه‌نویسی را بررسی کنید متوجه می‌شوید که در اکثر آگهی‌هایی که دنبال برنامه‌نویس حرفه هستند تسلط بر دیزاین پترن‌ها یکی از شرایط لازم برای به‌دست‌آوردن آن موقعیت شغلی می‌باشد.

معرفی منبع آموزش دیزاین پترن سی شارپ

دیزاین پترن‌ها مختص یک زبان برنامه‌نویسی ننیستند و در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی شئ‌گرا می‌توانید از آنها استفاده کنید.

وب‌سایت باگتو یکی از وبگاه‌های آموزش برنامه‌نویسی است که دوره‌های تخصصی مختلفی را بالاترین کیفیت برای سطح حرفه‌ای ارائه می‌کند. باگتو یک دوره کامل برای آموزش دیزاین پترن در سی شارپ ارائه کرده است. در این دوره ۲۳ دیزاین پترن Gang of four در زبان برنامه‌نویسی سی شارپ آموزش‌داده‌شده است که برای تسلط بر دیزاین پترن‌ها در زبان سی شارپ می‌توانید از دوره دیزاین پترن باگتو استفاده کنید.

آموزش سی شارپ
آموزش سی شارپ

البته در وب‌سایت باگتو سه دوره برای آموزش سی شارپ نیز ارائه شده است که با این سه دوره می‌توانید آموزش صفر تا صد #C را داشته باشید و بعدازاین دوره‌ها به یک متخصص واقعی زبان سی شارپ تبدیل شوید و سپس شروع به یادگیری دوره دیزاین پترن باگتو کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا