تکنولوژی

با ربات ‌٬MobED پلتفرم متحرک هیوندای آشنا شوید

MobED‏ می‌تواند به عنوان یک وسیله حرکتی برای افراد مسن و معلول و یا کالسکه استفاده شود

شرکت هیوندای در جریان نمایشگاه CES ۲۰۲۱ از یک ربات چهارچرخ جدید به نام MobED پرده برداشت.

رباتی که از قابلیت مانور و حرکتی بالایی برخوردار است و می‌تواند به راحتی از مسیرها و سطوح مختلف عبور کند. ابعاد این ربات تقریبا با یک عروسک برابری می‌کند به طوری که طول آن حدود ۶۷ سانتی‌متر و عرض آن نیز برابر با ۶۰ سانتی‌متر عنوان شده است.

زیر بدنه این ربات، چهار تایر بادی ۱۲ اینچی تعبیع شده که می‌توان هر کدام از این تایرها را به طور جداگانه و از طریق سه موتوری که انتهای محورها جای گرفته‌اند، کنترل کرد. همچنین یک سیستم تعلیق پیشرفته برای MobED طراحی شده که امکان حرکت پلتفرم میانی ربات به جهات مختلف را فراهم می‌کند.

بدین معنی که در حین حمل بار توسط این ربات، ارتفاع تایرها با توجه به شرایط سطوح تغییر خواهد کرد و در نتیجه، زاویه قرارگیری بار تنظیم و از افتادن آن جلوگیری خواهد شد.  در حال حاضر، توضیح دقیقی برای کاربردهای این ربات اعلام نشده اما هیوندای آن را «پلتفرم متحرک» نامگذاری کرده است.

اطلاعات موجود در بیانیه مطبوعاتی هیوندای نشان می‌دهد که این شرکت به دنبال فروش MobED به شرکای تجاری خود است که هرکدام می‌توانند با توجه به نیاز خود، کاربردهایی را برای آن تعریف کنند.

با توجه به ویدیوهایی که از سوی هیوندای از این ربات منتشر شده، می‌توان گفت که MobED از کاربردهای بسیار متنوعی برخوردار خواهد بود و برای نمونه می‌تواند به عنوان یک جعبه حمل کالا و یا حتی در آینده برای جابجایی انسان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در بیانیه هیوندای آمده است: در صورت توسعه و ارتقای قابلیت‌های MobED‏ می‌تواند به عنوان یک وسیله حرکتی برای افراد مسن یا معلول استفاده شود و یا به عنوان کالسکه و وسیله نقلیه تفریحی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این شرکت، ربات چهارچرخ MobED می‌تواند با حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و با یک بار شارژ نیز تا چهار ساعت دوام بیاورد. با این حال، هیوندای هیچ اشاره‌ای به سنسورهای تعبیه‌‎شده در این ربات از قبیل دوربین یا حسگر لیدار نداشته و هنوز حرفی در خصوص قیمت این ربات نیز زده نشده است.

با ربات هیوندای ‌MobED آشنا شوید

همچنین مشخص نیست که آیا MobED برای حرکت از پلتفرم رانندگی خودران بهره می‌برد یا خیر. جالب اینجاست که هیوندای تنها شرکت خودروسازی نیست که به تولید ربات روی آورده است. تویوتا نیز از دیگر شرکت‌هایی است که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این حوزه انجام داده و اخیرا نیز موفق به توسعه ربات‌هایی شده که شاید در آینده بتوانند به خانه‌های ما انسان‌ها راه یابند و به کارهایی همچون ارائه خدمات مراقبتی یا سرویس‌های حمل‌ونقل مشغول شوند.

بدیهی است که با توسعه فناوری‌های خودران، شرکت‌های خودروساز بیشتری به استفاده از ظرفیت‌های این فناوری برای حضور در عرصه‌های مختلف ترغیب خواهند شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا