ایراناینترنت

اینترنت گران می‌شود؛ اما نه یکباره

وزیر ارتباطات: اگر تعرفه‌ها افزایش پیدا نکند، نمی‌توان انتظار توسعه داشت

وزیر ارتباطات در بخشی از صحبت های خود در نشست خبری امروز به مدیریت ضعیف شبکه ارتباطی کشور در دهه اخیر اشاره کرد و بهبود کیفیت اینترنت را در گرو افزایش تعرفه ها دانست. وی در ادامه افزود: البته با افزایش هیجانی قیمتها مخالف هستم؛ در نتیجه تعرفه های مخابراتی به تدریج افزایش خواهند یافت.

به گفته زارع‌پورِ، در ۱۰ سال گذشته باوجود تورم ۳۰ برابری، تعرفه‌های مخابراتی تغییری نکرده است و اگر تعرفه‌ها افزایش پیدا نکند، نمی‌توان انتظار توسعه داشت. وی با بیان اینکه باید درآمد و هزینه ها با هم بخواند تا شبکه توسعه پیدا کند گفت: اگر زیرساخت ها توسعه نیابد دو سال دیگر در تهران نمی‌توان حتی با تلفن همراه صحبت کرد.

وزیر ارتباطات در ادامه افزود: دوستان بخش خصوصی دنبال افزایش اعداد و ارقام بالا بودند اما بنده مخالفت کردم و معتقدم که تعرفه باید به تدریج و پلکانی اصلاح شود. وی تاکید کرد: مقدمات لازم برای اصلاح تعرفه‌ها فراهم شده است و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هماهنگی ستاد تنظیم بازار باید این تعرفه‌ها را تعیین کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مخابرات ایران مشکلات زیادی دارد، افزود:  چنانچه این مشکلات در ۱۰ سال اخیر حل شده بود، مخابرات می‌توانست نقش کلیدی در توسعه این بخش ایفا کند. البته بخشی از مشکلات مربوط به مخابرات است که باید تغییرات اساسی در آن اتفاق بیفتد و بخشی مربوط به کم‌کاری حاکمیت است.

زارع‌پور با بیان اینکه همین اتفاق در اپراتورهای همراه هم افتاده گفت: تقاضای این حوزه بیشتر شده، اما زیرساخت‌ها قدیمی است. در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری برای توسعه این شبکه اتفاق نیفتاده و بخشی از کندی‌ها با توجه به افزایش تقاضا به دلیل این عدم سرمایه‌گذاری مشاهده می‌شود. ما از رگولاتوری خواسته‌ایم کیفیت اپراتورها را به‌شکل رسمی به مردم گزارش کند و اگر کوتاهی صورت گرفته برای رفع موانع به مردم اعلام شود.

سرعت اینترنت بین‌المل کاهش می‌یابد؟

وزیر ارتباطات در مورد سیاست دولت در راستای کاهش سرعت اینترنت بین الملل که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد گفت: ما چنین سیاستی دنبال نمی کنیم. وی افزود: سیاست دولت ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و ترافیک خارجی کاربران نیست چرا که معتقدیم اگر سرویس دهنده داخلی با کیفیت خدمات خود را ارائه دهد می تواند جای خود را میان کاربران باز کند ما نیز از سرویس دهنده داخلی حمایت می کنیم اما محدودیتی برای ترافیک خارجی ایجاد نمی کنیم.

زارع‌پور
وزیر ارتباطات: ما با توسعه پروژه فیبر نوری به دنبال افزایش سرعت هستیم و راهبردمان این است که شبکه پرسرعت امن و با کیفیت راه اندازی کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: ما با توسعه پروژه فیبر نوری به دنبال افزایش سرعت هستیم و راهبردمان این است که شبکه پرسرعت امن و با کیفیت راه اندازی کنیم.

زارع پور با بیان اینکه در سال های گذشته برای توسعه اینترنت ثابت بسیار عقب ماندیم ادامه داد: مشکل فعلی کیفیت اینترنت و عدم توسعه ارتباطات ثابت مربوط به چند ماه نیست چراکه گزارش یکی از سایت های مرجع در اندازه گیری سرعت اینترنت (speed test)  نشان می دهد که وضعیت ما در حوزه اینترنت همراه بین رتبه های ۷۴ تا ۷۰ بوده است اما این ارزیابی در حوزه اینترنت ثابت رتبه ۱۴۲ ایران را در بین ۱۸۰ کشور نشان می دهد که رتبه خوبی نیست.

وی تاکید کرد: ما در ده سال گذشته در توسعه اینترنت سازه خوب عمل نکردیم در حالی که در همه کشورها دسترسی به اینترنت ثابت ارجحیت دارد. جهت گیری کشورهای پیشرفته این است که دسترسی کاربران از طریق شبکه های ثابت فراهم شود و فشار روی شبکه موبایل به دلیل محدودیت فرکانس وجود نداشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا