ایراناینترنت

وزیر ارتباطات: باید نهضت فیبرکشی راه بیفتد!

تاکید زارع پور بر ضرورت تغییر موازنه شبکه ارتباطی کشور از سیار به ثابت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تغییر موازنه شبکه ارتباطی کشور از ارتباطات سیار به ارتباطات ثابت، گفت: متاسفانه ریل‌گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین‌تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

تغییر موازنه؛ از «سیار» به «ثابت»

عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چهار سال آینده دو راهبرد اساسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال خواهد شد، گفت: نخستین راهبرد، توسعه دسترسی به شبکه پرسرعت داخلی تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور خواهد بود. به‌طور طبیعی و مثل سایر کشورهای پیشرفته در حوزه ارتباطات، اولویت ما در توسعه دسترسی ارتباطی شبکه ثابت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تغییر موازنه شبکه ارتباطی کشور از ارتباطات سیار به ارتباطات ثابت، تاکید کرد: متاسفانه ریل‌گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین‌تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

تاکید بر توسعه خدمات هوشمند

وی بابیان اینکه راهبرد دوم در دور جدید وزارت ارتباطات توسعه خدمات هوشمند خواهد بود گفت: ما باید زندگی مردم را با خدمات فناورپایه بومی گره بزنیم. در این چهار سال در سه بخش خدمات دولت الکترونیکی، خدمات غیردولتی مرتبط با کسب‌وکارها و خدمات پایه کاربردی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات تلاش خواهیم کرد تا نیازهای مردم را در این حوزه‌ها فراهم کنیم. باید همه خدمات فناورانه‌پایه به شکل یکپارچه در اختیار مردم قرار گیرد اما در حال حاضر جزایر متعددی در حوزه خدمات شکل‌گرفته است که هر کدام از دستگاه‌های دولتی با راه‌اندازی پلتفرم‌های مستقل و مجزا خدماتی مختص به خود ارائه می‌کنند.

زارع‌پور همچنین یکی از ماموریت‌های مهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دوره جدید را توجه به توسعه ارتباطات ثابت عنوان کرد و گفت: امیدوارم به زودی شاهد ایجاد رقابت در حوزه ارتباطات ثابت و برعکس شدن نسبت دسترسی ارتباطات ثابت و همراه باشیم.

دستور پیگیری اختلالات اینترنت همراه

دیدار وزیر ارتباطات با اعضای کمیسیون صنایع مجلس
زارع پور: سازمان تنظیم مقررات باید پیگیر ارتقای وضعیت ارتباطات سیار شود و اگر کوتاهی‌هایی از طرف اپراتورها در این حوزه وجود دارد برای مردم تشریح کند تا مردم از دلایل اختلالات موجود آگاه شوند.

وی به وضعیت نامناسب ارتباطات سیار در برخی از مناطق پرداخت و افزود: سازمان تنظیم مقررات باید پیگیر ارتقای وضعیت ارتباطات سیار شود و اگر کوتاهی‌هایی از طرف اپراتورها در این حوزه وجود دارد برای مردم تشریح کند تا مردم از دلایل اختلالات موجود آگاه شوند. وزیر ارتباطات همچنین به رئیس جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که در چند روز آینده مشکلات ارتباطات سیار را بررسی کند، دلایل آن را برای مردم توضیح دهد و مشکلات شبکه سیار در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود.

مدتی است که اختلالات اینترنتی در کشور تشدید شده و مسئولان علت اصلی چنین شرایطی را توسعه نیافتن به موقع زیرساخت‌های ارتباط ثابت عنوان کرده اند. کیفیت نامناسب اینترنت ثابت طی سالهای اخیر باعث شده عمده کاربران به شبکه اینترنت همراه شیفت کنند و فشار مضاعفی بر شبکه‌های ارتباطات سیار کشور وارد شود. گفته می‌شود نسبت استفاده از اینترنت سیار به ثابت در ایران، ۷۰ به ۳۰ است. این درحالی است که در عمده کشورهای جهان، این نسبت بر عکس است و بار اصلی ارتباطات بر شبکه ارتباطات ثابت قرار داده می‌شود. وزیر ارتباطات دولت جدید، از روزهای آغازین شروع فعالیت خود، توسعه اینترنت ثابت بر مبنای فیبر را در دستور کار قرار داده و بارها بر آن تاکید کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا