اسپیس ایکساینترنتتکنولوژی

رونمایی از دیش مستطیلی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اسپیس ایکس به‌تازگی از یک دیش مستعطیلی جدید برای دریافت امواج اینترنت ماهواره‌ای استارلینک رونمایی کرد.

محصولی که در مقایسه با دیش دایره‌ای این شرکت، سبک‌تر است و از ضخامت کمتری نیز بهره می‌برد. استارلینک، پروژه اینترنت‌رسانی شرکت اسپیس ایکس محسوب می‌شود که با هدف عرضه اینترنت پهن‌باند و پرسرعت برای مردم کشورهای مختلف به ویژه آنهایی که از زیرساخت‌ها و اینترنت ضعیف برخوردارند، دنبال می‌شود.

قرار است در این پروژه، ۱۲ هزار ماهواره به مدار پائینی زمین (LEO) ارسال شود و اینترنتی با کیفیت بالا را در اختیار کاربران قرار دهد. برای استفاده از این اینترنت نیز کاربران می‌بایست تجهیزات دریافت آن را که شامل یک دیش می‌شوند، خریداری و در محلی مناسب (همانند سقف خانه) نصب کنند.

اسپیس ایکس از اکتبر ۲۰۲۰ عرضه آزمایشی یا همان بتای اینترنت استارلینک را آغاز کرده و در حال حاضر، کاربران برخی کشورهای جهان می‌توانند از این سرویس بهره‌مند شوند. کیت دریافت امواج ماهواره‌ای اینترنت استارلینک نیز شامل یک دیش، یک روتر وای‌فای و کابل می‌شود که با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه می‌شود. هزینه اشتراک ماهانه این سرویس نیز ۹۹ دلار تعیین شده است.

به گفته اسپیس ایکس، اکنون کاربران می‌توانند دیش مستطیلی جدید را که از وزن ۹.۲ پوندی (۴.۱۷ کیلوگرمی) بهره می‌برد و ابعاد آن نیز ۱۲ در ۱۹ اینچ (۳۰ در ۴۸ سانتیمتر) عنوان شده، خریداری کنند. این در حالی است که وزن دیش دایره‌ای برابر با ۱۶ پوند (۷.۲ کیلوگرم) بود.

اگرچه این دیش جدید با تغییراتی همراه شده، اما به نظر می‌رسد که هیچ تفاوتی از لحاظ قیمت با مدل دایره‌ای ندارد. ابعاد این دیش جدید تقریبا با ابعاد دیشی که قرار است در پروژه Kuiper، رقیب استارلینک، از آن استفاده شود، برابری می‌کند. گوین شاتول، رئیس اسپیس ایکس در ماه آگوست اعلام کرده که دیش‌های جدید این شرکت، از لحاظ قیمت مقرون به‌صرفه خواهد بود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در ابتدا ساخت هر دیش برای اسپیس ایکس چیزی حدود ۳۰۰۰ دلار تمام می‌شد که چندی پیش این شرکت اعلام کرد که توانسته هزینه تولید را به حدود ۱۳۰۰ دلار برساند.

دیش مستطیلی استارلینک

در وب‌سایت اسپیس ایکس، دیش مستطیلی جدید این شرکت به همراه روتری جدید عرضه می‌شود که از درگاه اترنت برخوردار نیست. در عوض، کاربران می‌توانند در صورت تمایل به استفاده از کابل برای اتصال دستگاه خود به اینترنت، آداپتور اترنت را به صورت جداگانه خریداری کنند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در ماه ژوئن امسال اعلام کرد که تاکنون ۶۹ هزار و ۴۲۰ کاربر از اینترنت استارلینک استفاده می‌کنند. وی پیش‌بینی کرد که ظرف ۱۲ ماه آینده، تعداد کاربران استارلینک به چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

منبع
https://www.theverge.com/2021/11/11/22776563/spacex-starlink-rectangular-dish-router-mounting-internet-satellites

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا