ایراناینترنت

سنجش ترافیک از آمار استارتاپ‌ها

بزرگترین مصرف‌کنندگان اینترنت بخش بزرگی از حجم اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند

طی سال‌های اخیر با افزایش میانگین سرعت و دسترسی به اینترنت در ایران تعداد کاربران و حجم مصرفی اینترنت نیز افزایش پیدا کرده است. در کنار رشد مصرف کاربران شاهد ظهور استارتاپ‌های جدید از جمله سرویس‌های استریم ویدیو و خرید آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی ، بازارگاه‌ها و پلتفرم هایی هستیم که هم میلیون‌ها کاربر ایرانی را به هم متصل می‌کنند و هم حجم قابل توجهی از پهنای باند را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش بخشی از پرونده اینترنت ایران است که توسط آی‌تی‌ایران گردآوری و منتشر شده است.

دانلود گزارش اینترنت ایران

طبق آخرین گزارش وزارت ارتباطات، پهنای باند ایران به 4 هزار و 309 گیگابیت بر ثانیه رسیده که نشان از رشد 50 برابری آن در مقایسه با 8 سال گذشته دارد. حال با این افزایش قابل توجه باید دید استارتاپ‌های بزرگ ایرانی چه سهمی از این  پهنای باند را مصرف می‌کنند و میلیون‌ها کاربر آنها چه رفتاری دارند.

در حال حاضر چند سرویس با کاربران چند ده میلیونی در کشور وجود دارند که از جمله آنها می توان به فیلیمو، نماوا، اسنپ، دیجی‌کالا و بازار اشاره کرد. این سرویس‌ها با توجه به حجم بالای کاربرانشان می‌‌توانند به خوبی الگوی مصرف
اینترنت و همچنین رفتار جمعی کاربران اینترنت ایران را نشان دهند.

دیجی کالا؛ بیش از 30 میلیون بازدیدکننده ماهانه

دیجی کالا بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران است که میلیون ها کاربر روزانه از طریق این پلتفرم مشغول خرید و فروش کالا هستند.

سنجش ترافیک از آمار استارتاپ‌ها

با نگاهی به گزارش جدید دیجی‌کالا از سال 99 می‌بینیم که میزان بازدید و خرید از بزرگترین فروشگاه آنلاین کشور در نیمه دوم سال، افزایش قابل توجهی نسبت به نیمه اول داشته است. آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که به طور میانگین ماهانه بیش از 30 میلیون کاربر یکتای ماهانه از این پلتفرم بازدید می کنند. در فصل بهار میزان بازدید و خرید از دیجی‌کالا از دیگر فصول سال کمتر بوده است. به گفته دیجی کالا رکورد بازدید از این سایت در آذرماه سال گذشته و در جریان دو جشنواره فروش شکسته شده و در یک روز بیش از 17 میلیون بازدید از دیجی‌کالا صورت گرفته است. اما در کل در نیمه دوم و در ماه های پایانی سال، با توجه به خریدهای کاربران برای سال جدید، میزان بازدید و خرید نسبتا بالاتر است. این مسئله نشان می‌دهد میزان مصرف ترافیک نیز در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول بیشتر است.

میزان بازدید و خرید از دیجی‌کالا هم نشان می‌دهد که کاربران ایرانی علاقه بیشتری به انجام خریدهای خود در طول هفته دارند و بیشتر خریدهای کاربران بین روزهای شنبه تا چهارشنبه رخ می‌دهد و پنج شنبه و جمعه که روزهای تعطیل محسوب می شوند، میزان خریدها کمتر است. از طرفی ساعات اوج خرید از دیجی‌کالا نیز نشان می‌دهد که بازه زمانی 10 تا 15، ساعات اوج بازدید کاربران و به تبع آن مصرف ترافیک در این پلتفرم است.

با نگاه کلی به رفتار کاربران دیجی‌کالا می‌توان گفت که نیمه دوم سال میزان رجوع و خرید از این پلتفرم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که این امر می‌تواند به دلیل آغاز به کار مدارس، افزایش ترافیک، کاهش دمای هوا و نزدیکی به تعطیلات عید نوروز باشد. همچنین از آنجایی که بیشترین خریدها بین ساعات 10 تا 16 رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد اکثرا افراد شاغل در محل کار خود اقدام به خرید می‌کنند. الگویی که نشان می‌دهد بر خالف دیگر سرویس‌های انلاین، ساعات پایانی روز در دیجی‌کالا ترافیک کمتری مصرف می‌شود.

فیلیمو: 36 میلیون گیگابایت مصرف در یک ماه

رشد سرعت دسترسی باعث رشد سرویس هایی شده که پهنای باند وسیع‌تری مصرف می‌کردند از جمله آنها سرویسهای مبتنی بر ویدیوست.

فیلیمو یکی از سرویس هایی است طی چند سال اخیر توانسته خود را به عنوان یک سرویس پرطرفدار معرفی کند. افزایش سرعت اینترنت و نفوذ قابل توجه آن بین کاربران ایرانی طی چند سال اخیر از فاکتورهای ظهور سرویس های استریم ویدیو در ایران بودند که می توان گفت طی این مدت با استقبال نسبتا خوبی هم از طرف کاربران مواجه شده اند. ظهور ویروس کرونا یکی دیگر از عواملی بود که با سرویس های استریم مثل فیلیمو این امکان را داد طی مدت کوتاه بتوانند رشد قابل توجهی را تجربه کرده و حالا با عرضه سریال های اختصاصی  سهم قابل توجهی را از بازار سرگرمی و به دنبال آن ترافیک را به خود اختصاص دهند.

سرویس استریم محبوب ایرانی طبق آخرین آماری که اسفند 99 منتشر کرد، بیش از 1.1 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که قطعا تا امروز این رقم افزایش پیدا کرده است. البته میزان افرادی که از این سرویس استفاده می کنند بیشتر است چرا که در سرویس های اشتراکی استریم معمولا چند نفر از یک اشتراک استفاده می کنند.

سنجش ترافیک از آمار استارتاپ‌ها

طبق آنچه که فیلیمو در آمار خود به آن اشاره کرده، ماهانه بیش از 36 میلیون گیگابایت اینترنت توسط کاربران برای مشاهده فیلم در این سرویس مصرف می شود؛ رقمی که کمتر سرویس ایرانی می تواند در ماه به آن دست پیدا کند. کاربران فیلیمو همچنین رکورد 48 میلیون گیگابایت مصرف اینترنت در اسفند 98 را هم ثبت کرده اند.

این ارقام همچنین از بعد زمانی هم نکات جالبی را نشان می دهند که این حجم مصرف روزانه و ماهانه را به خوبی توجیه می کند. طبق آمار در سال 99 بیش از 29 میلیارد دقیقه فیلم توسط کاربران نمایش داده شده است. رقمی که سال گذشته 9 میلیارد بوده و طی این مدت بیش از 3 برابر رشد داشته است.

نکته جالب در مورد گزارش فیلیمو، رفتار کاربران در ماه های مختلف است که برای مثال در فروردین 99 بیش از 3 میلیارد دقیقه فیلم تماشا کرده اند. این رقم به این دلیل از میانگین کل سال بیشتر است که بخش زیادی از آن متعلق به تعطیلات عید نوروز بوده است.  28 اسفند یعنی دو روز مانده به عید نوروز هم یک رکورد دیگر توسط کاربران ثبت شده و آن تماشای 138 میلیون دقیقه فیلم توسط کاربران در این روز است. آنچه که با توجه به این رفتار می توان نتیجه گرفت، رابطه مستقیم تعطیلی ها با افزایش دقایق مشاهده فیلم در پلتفرم فیلیمو است.

دانلود گزارش اینترنت ایران

دیوار: 41 میلیارد بازدید آگهی در یک سال

گزارشی که پلتفرم نیازمندی های آنلاین دیوار به تازگی منتشر کرده نیز حاوی آمارهایی است رفتار بیش از 40 میلیون کاربر خود را به خوبی توصیف می کند. دیوار به عنوان دومین اپلیکیشن محبوب ایرانی و با 44 میلیون نصب فعال حالا یکی از بزرگترین مصرف کنندگان اینترنت در ایران به حساب می‌آید.

سنجش ترافیک از آمار استارتاپ‌ها

به گفته دیوار، در سال 99 بیش از 41 میلیارد بازدید از آگهی ها این پلتفرم صورت گرفته، رقمی که با شیوع کرونا نسبت به سال قبل با رشد 42 درصدی همراه بوده است.  مبل، پراید و گوشی برترین واژه های جست و جو شده در این پلتفرم هستند.

طبق آمار، تا پایان سال 99 بیش از 44 میلیون گوشی یکتا اپلیکیشن دیوار را باز کرده است؛ رقمی که معادل نیمی از جمعیت ایران محسوب می شود. در این سال بالغ بر 129/5 میلیون آگهی در دیوار منتشر شده که برابر است با انتشار روزانه 353 هزار آگهی. در این میان آگهی های مربوط به خانه، املاک و وسایل نقلیه در صدر قرار دارند.

به گفته دیوار فصل زمستان محبوب ترین فصل کاربران دیوار بوده و در بهمن ماه با 12.7 میلیون آگهی، رکورد بیشترین انتشار آگهی ها در دیوار توسط کاربران ثبت شده است. این مسئله به خوبی نشان می دهد که همانند برخی دیگر از سرویس ها، با نزدیک شدن به سال جدید، میزان تمایل کاربران به خرید و فروش وسایل هم افزایش پیدا می کند. فصل بهار و ماه فروردین هم طبق انتظار کمترین ثبت آگهی را به خود اختصاص داده است.

اما با نگاه به رفتار کاربران در خصوص ساعات بازدید می بینیم که اکثر کاربران دیوار ساعات پایانی شب را برای گشت و گذار در این پلتفرم انتخاب کرده اند. طبق آمار، میزان بازدید کاربران بین ساعات 19 تا 1 بامداد نسبت به دیگر ساعات روز افزایش قابل توجهی دارد و در ساعت 23 و 24 به اوج خود می رسد. جالب تر اینکه آگهی دهندگان دقیقا در نقطه مقابل قرار داشته و ساعات میانی روز اوج کار آنها محسوب می شود. در ساعات 11، 12 و 13، انتشار آگهی در دیوار به اوج خود می رسد.

از دیگر نکات قابل تامل در آمارهای پلتفرم دیوار آگهی خودروهای زیر 75 میلیون تومان است که بیشترین سهم را از لحاظ قیمتی بین خودروهای آگهی شده دارند. نکته بعدی اینکه در سال 99 رشد آگهی ها متعلق به خودروی پیکان از هر خودروی دیگری بیشتر بوده است. این مسئله بدون شک به کاهش قدرت خرید کاربران علی الخصوص در بخش خودرو اشاره دارد.

3.1 میلیارد بازدید از سوپر اپ اسنپ

اسنپ به عنوان یکی دیگر از سرویس های دارای بیش از 41 میلیون کاربر هم با گذراندن سال کرونایی 99، آمارهای قابل توجهی را به جای گذاشته است. اسنپ که در گذشته با عنوان یک تاکسی آنلاین شناخته می شد، از چند وقت پیش خود را به عنوان سوپر اپ معرفی کرده و تا پایان سال 99 تعداد کاربران آن به بیش از 41 میلیون نفر رسیده است. همانند دیگر سرویس های آنلاین که در دوران کرونا رشد قابل توجهی داشتند، اسنپ هم در سال 99 بالغ بر 9 میلیون کاربر جدید را جذب مجموعه خود کرد.

سنجش ترافیک از آمار استارتاپ‌ها

کاربران سوپر اپ سنپ طبق گفته های این شرکت در سال 99 بیش از 3.1 میلیارد مرتبه از این اپلیکیشن بازدید کردند که برابر است با حداقل 8.5 میلیون مرتبه بازدید روزانه از این سوپر اپ. در این میان سرویس تاکسی همچنان محبوب ترین عضو مجموعه اسنپ است و در سال 99 بیش از 131 میلیون ساعت سفر از طریق اسنپ انجام گرفته است. این میزان طبق گفته اسنپ برابر است با 4.5 میلیارد کیلومتر مسافت طی شده توسط خودروهای اسنپ.

آنطور که اسنپ می گوید ساعات پیک استفاده از سرویس تاکسی این مجموعه ساعات رفت و برگشت کاربران به محل کار و تحصیل است. اسنپ همچنین در یکی از روزهای بهمن 99، رکورد 2.3 میلیون سفر در یک روز راه هم ثبت کرد.

همانند دیگر سرویس ها، ماه زمستان و روزهای منتهی به عید نوروز، روزهای ثبت رکورد برای این مجموعه هستند. در اسفند 99، سرویس اسنپ فود با 191 هزار سفارش و سرویس اسنپ باکس با 199 هزار سفارش در یک روز، رکورد داران مجموعه خود هستند.

دانلود گزارش اینترنت ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا