خودروخودرو الکتریکی

شاسی‌بلند جدید الکتریکی تویوتا BZ4X مجهز به سقف خورشیدی عرضه ‌می‌شود

تویوتا اخیرا جزییات تازه‌ای را از خودروی شاسی‌بلند الکتریکی جدید خود به نام BZ4X منتشر و اعلام کرد که این محصول به سقف خورشیدی آپشنال و فرمانی شبیه به آنچه در خودروی تسلا مدل اس Plaid دیده‌ایم، مجهز خواهد بود.

طراحی فرمان BZ4X به نحوی است که تویوتا آن را به شکلی شبیه به بال توصیف کرده و در آن از سیستم steer-by-wire استفاده شده است. در این سیستم، ستون فرمان حذف شده و هیچ ارتباط مکانیکی میان غربیلک فرمان و تایرها وجود ندارد. به لطف طراحی خاص این فرمان، عملکرد و کنترل خودرو در دوربرگردان‌ها و همچنین سایر مانورهای حرکتی، آسان خواهد بود.

تویوتا برای اولین بار در جریان نمایشگاه خودروی شانگهای که در اوایل سال برگزار شد، اطلاعاتی را از شاسی‌بلند الکتریکی BZ4X منتشر و جزییاتی را در خصوص استراتژی آینده خود اعلام کرد. به گفته این شرکت، تا سال ۲۰۲۵ شاهد عرضه ۱۵ خودروی الکتریکی تویوتا به بازار خواهیم بود.

و اما در خصوص BZ4X باید گفت که این محصول، مبتنی بر یک پلتفرم انعطاف‌پذیر طراحی و از دانش متخصصان شرکت خودروساز ژاپنی سوبارو (Subaru) نیز بهره گرفته خواهد شد. این پلتفرم تحت عنوان e-TNGA شناخته ‌می‌شود و از سیستم steer-by-wire، تمام چرخ متحرک، فناوری بهبود دید و سیستم ترمز احیاکننده که این روزها در بین خودروهای الکتریکی رایج شده، برخوردار خواهد بود.

بر اساس اطلاعات تویوتا، خودروی BZ4X در اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی به بازارهای جهانی راه خواهد یافت. گفته ‌می‌شود که شرکت سوبارو نیز خودروهای الکتریکی خود را مبتنی بر پلتفرم e-TNGA طراحی خواهد کرد.

این شرکت همچنین اعلام کرد که تویوتا BZ4X در نسخه مجهز به فرمان معمولی نیز عرضه ‌می‌شود که برای آنهایی که به این سیستم جدید فرمان علاقه ندارند، طراحی شده است. فضای داخل کابین این شاسی‌بلند الکتریکی نیز از طراحی خاص و شیکی بهره ‌می‌برد.

به گفته تویوتا، نحوه قرارگیری نمایشگر به گونه‌ای است که ارتقای دید راننده در حین حرکت را به دنبال خواهد داشت. همچنین سیستم مرکزی اطلاعاتی-سرگر‌می‌این خودرو به صورت شناور در بالای داشبورد تعبیه شده است. چند دکمه فیزیکی هم روی کنسول میانی و همچنین فرمان خودرو تعبیه شده تا برخلاف شرکت‌هایی همانند تسلا، همه چیز را به صورت دیجیتال پیش روی راننده قرار ندهد.

به نظر ‌می‌رسد که مهندسان تویوتا برای طراحی بیرونی خودرو، از ظاهر کوسه سرچکشی الهام گرفته‌اند. با این حال، تلاش کردند تا شکل معمولی خودرو حفظ شود. اندازه BZ4X نیز تقریبا با مدل RAV4 این شرکت برابری ‌می‌کند.

تویوتا BZ4X مجهز به دو مدل پیشرانه عرضهمی‌شود که مدل نخست از نوع دیفرانسیل جلو و توان ۲۰۱ اسب بخاری و مدل دوم از نوع تمام چرخ محرک و قدرت۲۱۵ اسب بخار است. به گفته تویوتا، میزان مسافت قابل پیشمایش توسط این دو مدل به ترتیب برابر با ۵۰۰ و ۴۸۶ کیلومتر خواهد بود.

همچنین این خودرو به باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی مجهز شده که ظرفیت آن با باتری‌های به کاررفته در خودروهای الکتریکی همچون فولکس واگن ID ۴ و نیسان آریا برابر می‌کند. آپشن‌های دیگری نیز برای BZ4X طراحی شده که از جمله آنها می‌توان به سقف خورشیدی اشاره کرد.

این سقف خورشیدی می‌تواند در سال، انرژی مورد نیاز برای پیمودن ۱۸۰۰ کیلومتر را تامین کند. همچنین از قابلیت شارژ دو جهته برای شارژ وسایل و تجهیزات الکتریکی نیز بهره ‌می‌برد. این قابلیت را پیشتر در خودروهای هیوندای Ioniq5 و فورد F-150 لایتنینگ دیده‌ایم.

طبق گفته تویوتا، این خودروی الکتریکی از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی وارد بازار ژاپن می‌شود. هنوز اطلاعاتی در خصوص قیمت و حجم تولید BZ4X منتشر نشده است. تویوتا در حالی این اطلاعات را درباره محصول جدید خود منتشر کرد که اخیرا اخباری در خصوص سرمایه‌گذاری ۱۳.۶ میلیارد دلاری این شرکت در حوزه تولید باتری در طی دهه پیش رو به بیرون درز کرد.

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا