گوگل

گوگل مشخصات کامل پردازنده اختصاصی «تنسور» خود را فاش کرد

گوگل به‌تازگی و در جریان معرفی گوشی‌های پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو، جزییات تازه‌ای را از اولین پردازنده اختصاصی خود تحت عنوان تنسور (Tensor) منتشر کرد.

چیپستی که به مانند تراشه‌های موبایلی سری A اپل، برای استفاده در گوشی‌های پیکسل این شرکت طراحی شده و می‌تواند هماهنگی بیشتر میان نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه‌های جدید این شرکت را به ارمغان آورد.

این پردازنده به قابلیت هوش مصنوعی مجهز شده و قادر است توان سخت‌افزاری دستگاه برای پردازش تصویری و تشخیص صدا را به طور محسوسی ارتقا دهد. اما در خصوص مشخصات این پردازنده باید گفت که تنسور از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد که در دسته‌بندی‌های بزرگ، متوسط و کوچک جای می‌گیرند.

از این تعداد، دو هسته قدرتمند از نوع Cortex-X1 با سرعت کلاک ۲.۸ گیگاهرتزی هستند که بد نیست بدانید پردازنده پرچمدار اسنپدارگون ۸۸۸ که در گلکسی اس۲۱ و دیگر گوشی‌های قدرتمند بازار جای گرفته، تنها از یک هسته Cortex-X1 بهره می‌برد. بنابراین، می‌توان حدس زد که پردازنده تنسور گوگل، تا چه اندازه سریع و پرقدرت خواهد بود.

دو هسته دیگر این پردازنده از نوع Cortex A۷۶ هستند که از فرکانس ۲.۲۵ گیگاهرتزی بهره می‌برند و در کنار آن، دو هسته دیگر نیز از نوع Cortex A۵۵ با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی جای گرفته‌اند. خوشبختانه گوگل توجه ویژه‌ای نیز به توان گرافیکی این چیپست داشته و از تراشه گرافیکی Mali-G75 بهره برده است.

پردازنده جدید گوگل قادر است امکان ترجمه ویدیوها و ارسال پیام سریع را از طریق قابلیت Live Translate برای گوشی‌های پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو به ارمغان آورد. همچنین، قدرت دستگاه در تشخیص صدای کاربران نیز ارتقا خواهد یافت که این قابلیت می‌تواند در هنگام استفاده از صدا برای تایپ، ویرایش یا ارسال پیام‌ها بسیار کاربردی باشد.

نکته حائز اهمیت اینجاست که تمامی‌این فرآیندها با مصرف بسیار کم انرژی باتری صورت می‌گیرد. به طور کلی و طبق گفته گوگل، پردازنده گوگل می‌تواند تا ۸۰ درصد عملکرد بهتر را نسبت به گوشی پیکسل ۵ ارائه دهد.

گوگل مشخصات کامل پردازنده اختصاصی «تنسور» خود را فاش کرد

همچنین گوگل اعلام کرد که تنسور این امکان را برای گوشی‌های پیسکل ۶ فراهم می‌کند تا از یک لایه امنیتی بیشتر بهره‌مند شوند. این پردازنده در کنار چیپ تایتان M۲، از گوشی در برابر بدافزارها و هرگونه حمله احتمالی از سوی هکرها محافظت می‌کنند.

به نظر می‌رسد که پردازنده تنسور گوگل، هرآنچه را که یک کاربر از یک چیپست موبایلی انتظار دارد، در خود جای داده است: سرعت بالا و انبوهی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی. این چیپست می‌تواند در نهایت، مدل‌های پیکسل گوگل را به رقبای قوی‌تری برای گوشی‌های آیفون اپل تبدیل کند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا