شبکه‌های اجتماعیمتا

دسترسی کارکنان‌فیسبوک به پیام‌های‌ داخلی شرکت، محدود می‌شود

تصمیم جدید مدیران شرکت برای جلوگیری از نشت اطلاعات به بیرون

پس از حواشی اخیر فیسبوک و کشیده شدن پای کارمندان سابق این شرکت برای افشاگری علیه آن، حالا قرار است محدودیت‌های جدیدی برای دسترسی‌های اطلاعاتی کارکنان این شرکت ایجاد شود. فیسبوک روز سه شنبه به کارمندان خود اعلام کرده است که با هدف جلوگیری از نشت اطلاعات شرکت به بیرون، محدودیت‌های جدی بر دسترسی کارکنان به بخش پیام‌های شرکت وضع می‌شود. با اینحال حتی همین خبر نیز به سرعت به بیرون نشت کرد و نیویورک تایمز در مطلب روز چهارشنبه خود این موضوع را گزارش کرد.

این شرکت به کارمندان خود اعلام کرده است که دسترسی برخی افراد به آن دسته از پیام‌های داخلی شرکت که با امنیت پلتفرم و پشتیبانی انتخابات در ارتباط است محدود خواهد شد. به این ترتیب بخش عمده‌ای از دسترسی‌های گروها به اطلاعات و نامه‌هایی که پیشتر به حالت عمومی و در اختیار تمام کارکنان بود، در ماه‌های یپش رو به حالت خصوصی تغییر خواهد کرد. فیسبوک همچنین اعلام کرده است که با هدف یکپارچه سازی گروه‌های دست اندر کار این بخش ها، فرآیند حذف افرادی که مستقیما بر موضوعات مرتبط با ایمنی و امنیت پلتفرم کار نمی‌کنند، را از این گروه‌ها آغاز خواهد کرد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که هفته پیش فرانسیس هوگن، کارمند سابق فیسبوک، علیه این شرکت در کنگره شهادت داد و حالا قرار است کارمند دیگری نیز چنین اقدامی را تکرار کند.

واکنش سخنگوی فیسبوک به این اقدام

یکی از سخنگوهای فسبوک در گفتگو با اینسایدر اظهار کرد: نشت اطلاعات باعث کاهش کارایی و بهره وری و تضعیف روحیه کارکنانی می‌شود که هر روز با انواع و اقسام چالشهای مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند تا بتوانند به میلیاردها کاربر پلتفرم سرویس دهی کنند.

وی افزود: از سوی دیگر نشت برخی اطلاعات ممکن است افرادی را که در حال کار روی پروژه‌های خاصی هستند در معرض ریسک قرار دهد و شرایط را برای آنها بغرنج کند.

بررسی‌های تایمز از کامنت‌های کارمندان مختلف شرکت نسبت به اعلام این خبر از سوی فیسبوک کاملا متفاوت بود. برخی به شدت نسبت به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند و برخی دیگر از این تصمیم حمایت کرده اند.

سریال افشاگری کارمندان فیسبوک

هفته گذشته، فرانسیس هوگن، کارمند سابق فیسبوک با حضور در کنگره، گوشه‌ای از رویکردهای پنهان فیسبوک و آسیب‌های احتمالی آن برای مردم را فاش کرد. وی که قبلا مدیر محصولات فیس‌بوک بوده، هفته قبل تصریح کرده بود فیس‌بوک شرکتی است که به سود خود بیشتر از منافع مردم اهمیت می‌دهد و از نمایندگان کنگره خواسته بود برای مقابله با این روند مداخله کنند.

فرانسیس هوگن، کارمند سابق فیسبوک
فرانسیس هوگن، کارمند سابق فیسبوک : فیس‌بوک شرکتی است که به سود، بیشتر از منافع مردم اهمیت می‌دهد

به دنبال این افشاگری‌ها، نیک کلگ سخنگوی ارشد فیس‌بوک گفت این شبکه اجتماعی قابلیت‌های تازه‌ای را معرفی می‌کند تا نوجوانان از محتوای مضر دور بمانند.

حالا اما در کنار اینکه به زودی قرار است هوگن برای حضور در اروپا و تکرار اظهارات خود در پارلمان انگلیس آماده شود، خبرهایی از حضور افشاگر دیگری در کنگره آمریکا و شهادت علیه این شرکت به گوش می‌رسد.

سوفی ژانگ، دومین افشاگر فیس‌بوک، یک محقق داده است که قبلا در فیس‌بوک فعالیت می‌کرد. وی در سپتامبر ۲۰۲۰ به‌طور علنی از این شرکت انتقاد کرد و او حالا اکنون آماده است در مقابل کنگره علیه این شرکت شهادت دهد.

به گزارش بیزینس‌اینسایدر، ژانگ همچنین در توییتر خود اعلام کرد اسناد دقیقی درباره نقض احتمالی قوانین جنایی در فیس‌بوک را در اختیار نیروی پلیس قرار داده است. او در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام نکرد اسناد را به کدام سازمان مجری قانون داده است. ژانگ در حساب کاربری توییتر خود نیز نوشت: اگر کنگره از من بخواهد که شهادت بدهم، همان‌طور که ۶ماه قبل گفتم، من وظیفه مدنی خود را انجام می‌دهم.

وضعیت بحرانی فیسبوک
وضعیت بحرانی فیسبوک

دومین افشاگر فیس‌بوک اعلام کرد پس از افشاگری فرانسیس هوگن و پشتیبانی نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره برای اقدام علیه فیس‌بوک، او نیز تصمیم گرفته اطلاعات خود را فاش کند. هوگن هفته گذشته درباره ایمنی کودکان در فیس‌بوک در کنگره شهادت داد.

ژانگ در آگوست ۲۰۲۰ میلادی از فیس‌بوک اخراج شد، اما قبل از ترک این شرکت یادداشتی ۷۸۰۰ کلمه‌ای منتشر کرد که در آن اشاره شده بود این شرکت چگونه به رژیم‌ها در سراسر جهان کمک می‌کند تا پلت‌فرمش را دستکاری کنند. او در این یادداشت نوشته بود: من دست‌هایم خونین است.

به گفته ژانگ، دلیل اخراج وی عملکرد ضعیف بوده است. این کارمند سابق علاوه بر انتشار یادداشت در داخل فیس‌بوک، آن را در وب‌سایت شخصی‌اش نیز منتشر کرده بود. او درماه جولای ۲۰۲۱ میلادی در مصاحبه‌ای اعلام کرد فیس‌بوک به سرور میزبان وب‌سایت او شکایت کرده است. پس از آن صفحه وب‌سایت ژانگ حذف شده است.

 

 

 

منبع
businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا