ایراناینترنت

تقی‌پور رئیس کمیسیون بررسی کننده طرح صیانت شد

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت رئیسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی تعیین و رضا تقی‌پور با رای اعضا به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شد.

علی یزدی‌خواه نماینده تهران و حسن نوروزی نماینده رباط کریم به عنوان نواب اول و دوم رئیس، لطف‌الله سیاه کلی به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخاب شدند. همچنین بیژن نوباوه و مهرداد ویس کرمی به عنوان دبیر اول و دوم کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران مجازی تعیین شدند.

طرح ساماندهی فضای مجازی و حمایت از حقوق کاربران که با عنوان طرح «صیانت» از آن یاد می‌شود، چند ماهی است که بحث داغ فضای مجازی کشور است. در تیر ماه و همزمان با انتشار پیش نویس این طرح، انتقادات زیادی نسبت به مفاد مطرح شده شکل گرفت.

زیرا طبق نظر کارشناسان با تصویب این طرح، محدودیت حداکثری بر دسترسی‌های کاربران فضای مجازی اعمال شده و امکان استفاده از بسیاری از پلتفرم‌های خارجی از مردم سلب می‌شود.

مرتبط: چرا صیانت، مطلوب کسب‌و کارهای آنلاین نیست؟

ابتدا قرار بود بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس و پشت درهای بسته انجام شود، اما پس از اعتراضات گسترده‌ای که از سوی نهادهای مردمی و کسب و کارهای اینترنتی انجام شد، بررسی این طرح بر عهده یک کمیسیون مشترک گذاشته و قرار شد جلسات این کمیسیون به صورت زنده پخش شوند. حالا با تعیین اعضای این کمیسیون و مشخص شدن ریاست آن، به نظر می‌رسد بررسی رسمی طرح صیانت به زودی آغاز خواهد شد.

گفتنی است تقی پور نماینده مردم تهران است و پیشتر وزیر ارتباطات دولت محمود احمدی نژاد بود. تقی پور از موافقان سرسخت طرح صیانت است و در جلسات پیشین، صحبت‌های جنجالی زیادی درباره لزوم اعمال برخی محدودیت‌ها در فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران مطرح کرده بود.

نمایندگان مجلس در مردادماه امسال در  جریان دو جلسه غیر علنی و علنی دو رای متفاوت به طرح صیانت دادند و در نهایت آن را برای بررسی در کمیسیون ( بدون نیاز به بررسی در صحن علنی ) به تصویب رساندند.

بر اساس رای نمایندگان مجلس حالا با تصویب طرح صیانت در کمیسیون این طرح به قانون تبدیل می‌شود.

مرتبط: مسیر درست صیانت از کاربران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا