تکنولوژیمتا

چه اتفاقی برای فیس‌بوک و اینستاگرام و واتس‌اپ افتاده بود؟

هنوز دلیل از کار افتادن سیستم BGP و مسیریابی شرکت اعلام نشده است

واتس‌اپ، اینستاگرام ، فیس‌بوک و Oculus شب گذشته به دنبال قطع کل سرویسهای فیس‌بوک برای شش ساعت از دسترس جهانیان خارج شدند تا بزرگترین قطعی تاریخ این شبکه‌ها را رقم بزنند

فیس‌بوک با انتشار یک بیانیه بعد از اتصال مجدد سرویس‌ها از کاربران به دلیل این اتفاق عذرخواهی کرد و آن را ناشی از یک تغییر تنظیمات در ترافیک و ارتباط با دیتاسنتر این شبکه اجتماعی دانست. در اینترنت اما دیشب گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح شد از جمله بسیاری از رسانه‌ها و سایت های خبری فارسی به نقل از رویتر آن را ناشی از هک شدن فیس‌بوک توسط یک هکر ۱۳ ساله عنوان کردند خبری که صحت نداشت و اساسا رویتر چنین خبری را منتشر نکرده بود. 

اتفاقا از ساعت ۱۱:۴۰ صبح به وقت شرق آمریکا آغاز شد و رکوردهای DNS ( سیستم نام دامنه ) فیس‌بوک از دسترس خارج شد. به این ترتیب ترافیک درخواستی از فیس‌بوک آدرس دیتاسنترهای فیس‌بوک را روی اینترنت پیدا نمی‌کرد. DNS را بسیاری به دفتر تلفن اینترنت تعبیر می‌کنند جایی که آدرس هاست و ذخیره داده‌ها روی آن قرار می‌گیرد و در هنگام درخواست ( نوشتن آدرس facebook.com )  آدرس آی پی سرور روی اینترنت را به مرورگر یا اپلیکیشن او نشان می‌دهد. 

اشکال در DNS چیز عجیب و غریبی نیست به رغم اینکه فیس‌بوک در یک بیانیه صرفا به عذرخواهی و بیان کلی اشکال پرداخته اما به گفته متخصصان این  اتفاق می‌تواند ناشی از یک اتفاق اساسی باشد در واقع در این اتفاق BGP که در واقع سیستم مسیریابی DNS است درباره فیس‌بوک از کار افتاده بود. 

در واقع به واسطه این اتفاق اساسا فیس‌بوک از کل اینترنت بیرون افتاده بود و به تعبیری در یک سیاهچاله قرار گرفت که نه تنها از خارج بلکه از داخل هم کارکنان آن قادر به دسترسی به آن نبودند. 

سیستم‌های ارتباطی کارکنان در حدی از کار افتاد که کارت ورود کارکنان به دیتاسنتر هم درهای ساختمان را باز نمی‌کرد. سیستم ارتباطی داخلی کارکنان هم عملا از کار افتاد و باعث شد کارکنان از گوگل داکز و زوم برای ارتباط با هم استفاده کنند.  

سوالی که تاکنون فیس‌بوک به آن جواب نداده این است که چرا BGP فیس‌بوک  کاملا ناپدید شده بود.در واقع چنین اتفاقی اساسا طبیعی نیست آن هم در چنین سطح و اندازه‌.

 در بیانیه‌ای که فیس‌بوک در این زمینه هم منتشر کرده به گفتن جملات کلی اکتفا شده و جزییات فنی مشخص نشده است در بیانیه آمده است:  

ما میدانیم میلیاردها نفر در سراسر جهان به سرویس‌های ما و اتصال داپم آن  وابسته‌اند. از صبر و بردباری شما برای آنلاین شدن دوباره متشکریم . 

جان گراهام مدیر ارشد فنی شرکت کلادفلر که سرویسهای زیرساختی به شرکتها ارایه می‌ٔهد به Wired گفته است: من نمیدانم دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. اینترنت شبکه شبکه‌هاست و همه چیز به هم متصل است اما به نظر می‌رسد ناگهان این وسط فیس‌بوک اتصالش را قطع کرد و احتمالا همین هم باعث شد که اختلالات دیگری در اینترنت در سایر کشورها هم دیده شود. 

قطع سرویس تقریبا همه چیز را در کل امپراطوری زاکربرگ از کار انداخت. آدام موسری مدیرعامل اینستاگرام در توییتر نوشت : حس و حال یک روز برفی را دارد. 

به گفته گراهام مشکل اصلی این است که هنگام بازگشت تنظیمات حجم عظیمی از ترافیک کاربران اجازه به کار افتادن مجدد سیستم را نمی‌داد.  

زاکربرگ مغموم 

روز گذشته را می‌توان بدترین روز برای زاکربرگ دانست چراکه درعرض  چند ساعت به دلیل افت سهام فیس‌بوک او نزدیک به ۶ میلیارد از ارزش ثروتش کاسته شد. رقبای واتس‌اپ هم حداقل برای شش ساعت مجالی برای حمله به این شبکه یافتند و میلیونها میمه و طعنه نثار فیس‌بوک و بنیانگذارش شد. 

همچنین برآوردها ناشی از  بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر مستقیم به مجموعه کسب وکار زاکربرگ است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا