اپلموبایل

همه چیز درباره قیمت و‌ هزینه رجیستری آیفون ۱۳ در ایران

یک گوشی آیفون ۱۳ برای فروشنده چند تمام می‌شود؟

درحالی که کمتر از ۲۰ روز از رونمایی سری جدید گوشی‌های اپل یعنی آیفون ۱۳ می‌گذرد، این گوشی‌ها به بازار ایران راه پیدا کرده و گمرک نیز هزینه رسمی تعرفه واردات گمرکی این گوشی‌های جدید را اعلام کرده است.

به طور معمول همیشه به فاصله حدودا دو ماه از رونمایی گوشی‌های جدید اپل، این گوشی‌ها به تعداد قابل توجه در بازار ایران به فروش می‌روند. اما در فاصله کوتاهی از رونمایی، برخی واردکنندگان به صورت معدود این گوشی‌ها را به سرعت وارد کشور می‌کنند تا آنها را به عاشقان آیفون‌های پرچمدار که حتی حاضرند قیمتی بالاتر نیز برای خرید این گوشی‌ها بپردازند بفروشند.

قیمت آیفون ۱۳ در بازار ایران

گوشی‌های آیفون ۱۳ را می‌توان جزو گوشی‌های رده بالای قیمتی به حساب آورد. اپل در مراسم رونمایی از محصولات، از چهار مدل آیفون ۱۳، آیفون پرو، آیفون ۱۳ پرومکس و آیفون مینی رونمایی کرد.

واردات این مدل‌های جدید آیفون به کشور هنوز در حجم انبوه آغاز نشده، اما مشاهده می‌شود که برخی از فروشگاه‌ها در تعداد محدود و با قیمت‌های نسبتا بالایی این گوشی‌ها را عرضه می‌کنند. برای مثال گوشی آیفون ۱۳ پرومکس بسته به ظرفیت حافظه (از ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت) بین ۵۲ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. آیفون ۱۳ پرو با ۱۲۸ گیگ حافظه حدود ۴۹ میلیون تومان و گوشی آیفون ۱۳ با حافظه ۱۲۸ گیگ حدود ۳۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

قیمت آیفون 13

جدول قیمتی زیر حاصل استعلام قیمتی آی‌تی‌ایران از یکی از فروشندگان آیفون ۱۳ در بازار است.

قیمت (تومان) گارانتی رنگ مدل و ظرفیت
36.500.000 گارانتی شرکتی قرمز، آبی، صورتی، سفید و مشکی آیفون ۱۳ – ۱۲۸ گیگ
39.500.000 گارانتی شرکتی آبی، سفید و صورتی آیفون ۱۳ – ۲۵۶ گیگ
48.500.000 گارانتی شرکتی آبی، مشکی، سفید، گلد آیفون ۱۳ پرو – ۱۲۸ گیگ
52.500.000 آبی، مشکی، سفید، گلد آیفون ۱۳ پرو – ۲۵۶ گیگ
57.000.000 مشکی، سفید، گلد آیفون ۱۳ پرومکس

– ۲۵۶ گیگ

61.000.000 آبی اکتیو
64.000.000 آبی نات اکتیو
69.000.000 مشکی، سفید، گلد آیفون ۱۳ پرومکس

– ۵۱۲ گیگ

90.000.000 آیفون ۱۳ پرومکس – ۱ ترا

 

چه عواملی بر قیمت آیفون ۱۳ در بازار تاثیر می‌گذارد؟

قیمت آیفون ۱۳ نیز به مانند هر گوشی دیگری، تابع قیمت دلاری گوشی، هزینه‌های حمل و انبارداری، سود بازرگانی و همچنین تعرفه‌هایی است که از سوی گمرک برای واردات این محصول تعیین می‌شود. هرکدام از این پارامترها، درصدی به قیمت گوشی اضافه کرده و در نهایت بر اساس قیمت دلار روز، قیمت نهایی آیفون ۱۳ به تومان مشخص می‌شود.

محاسبه قیمت آیفون 13 در ایران
محاسبه قیمت آیفون 13 در ایران

برای اینکه بتوان قیمت آیفون ۱۳ در بازار را محاسبه کرد، باید حدود ۱۶ درصد به معادل ریالی قیمت آیفون ۱۳ اضافه کرد. مثلا طبق اعلام اپل، آیفون ۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگ، ۸۴۹ دلار قیمت دارد. اگر ۱۶ درصد شامل انواع تعرفه‌های گمرکی، حمل و… به این مبلغ اضافه شود، ۹۸۵ دلار می‌شود. با ضرب قیمت روز دلار (مثلا ۲۸ هزار تومان)، قیمت نهایی آیفون ۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگ چیزی در حدود ۲۷ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود. با اینحال اکنون این گوشی در بازار فعلی به دلیل کم بودن تعداد و خاص بودن شرایط، با قیمتی در حدود ۳۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

برخی فروشندگان، اختلاف قیمتی موجود در قیمت واقعی گوشی‌ها و قیمت آنها در بازار ایران را ناشی از لزوم تامین این کالا از طریق چندین واسطه می‌دانند. آنها معتقدند با توجه تحریم ایران، امکان خرید مستقیم از فروشندگان رسمی وجود ندارد و با هدف دور زدن این تحریم‌ها باید مثلا ۵ واسطه این میان قرار گیرند. با اینحال برخی دگیر معتقدند این اختلاف قیمتی معقول نیست و حاصل موج سواری و سودجویی برهی فروشندگان از تقاضا در بازار است.

هزینه رجیستری گوشی آیفون ۱۳ چطور محاسبه می‌شود؟

با آنکه هزینه ریجیستری گوشی، اصطلاحی است که امروزه به وفور شنیده می‌شود، اما در واقع هزینه جداگانه‌ای برای ریجستری وجود ندارد و تمامی هزینه‌های ناشی از واردات رسمی یک محصول، در قالب عوارض گمرکی محاسبه می‌شود و هزینه ریجستری نیز در بطن همین عوارض لحاظ می‌شود.

قیمت آیفون 13
قیمت آیفون 13

در محاسبه تعرفه واردات، به میزان ۴ درصد قیمت ثبت شده گوشی در سامانه گمرک بابت حقوق و عوارض گمرکی لحاظ می‌شود و ۱ درصد اضافه نیز حق هلال احمر در نظر گرفته می‌شود. یعنی در مجموع ابتدا یک هزینه معادل ۵ درصد قیمت دلاری گوشی بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی لحاظ می‌شود.

از سوی دیگر، برای محاسبه ۹ درصد ارزش افزوده نیز باید مجموع قیمت دلاری گوشی و هزینه نقل و انتقال درج شده در فرم‌ها را در نظر گرفت و سپس بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کرد. برای برخی واردکنندگان تازه کار، ممکن است هزینه ۲ تا ۴ درصدی دیگری نیز بابت مالیات کارت بازرگانی لحاظ شود. اما واردکنندگان باسابقه از این درصد معاف هستند.

در مجموع طبق اعلام واردکنندگان گوشی موبایل، تمامی هزینه‌های سرباری که به قیمت یک گوشی اضافه می‌شود، ماکزیمم به ۱۶ درصد قیمت دلاری گوشی می‌رسد. اما نکته قابل توجه این است که واردکنندگان این هزینه را با ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کنند.

هزینه ریجستری آیفون 13
هزینه ریجستری آیفون 13

قرار بود از ابتدای سال جاری، ۵ درصد عوارض گمرکی (یا به بیان بهتر همان ۴ به علاوه ۱ درصد) به ۱۲ درصد افزایش پیدا کند ولی این امر هنوز عملی نشده است. از سوی دیگر نیز قرار بود مبنای محاسبه قیمت، قیمت ارز درج شده در سامانه خاصی قرار گیرد و این طرح نیز هنوز عملی نشده و واردکنندگان علی الحساب به روال قبل واردات را انجام می‌دهند و احتمالا مابالتفاوت این موارد از آنها اخذ شود.

قیمت آیفون ۱۳ مسافری

قیمت مسافری آیفون 13
قیمت مسافری آیفون 13

برای محاسبه قیمت آیفون ۱۳ که به روش مسافری وارد شود نیز باید دقیقا به روشی مشابه آنچه بالا ذکر شد عمل شود. پیشتر در واردات گوشی به روش مسافری، مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی‌شد، اما اکنون تمامی هزینه‌های سربار، به مانند واردات رسمی خواهد از طریق واردکنندگان خواهد بود و معافیت گمرکی واردات مسافری گوشی از بین رفته است. در مجموع برای محاسبه قیمت آیفون ۱۳ مسافری نیز باید حدود ۱۶ درصد قیمت دلاری گوشی، به قیمت نهایی آیفون ۱۳ اضافه شود.

قیمت دلاری آیفون ۱۳

قیمت دلاری آیفون 13

طبق اعلام شرکت اپل، قیمت دلاری آیفون ۱۳ بسته به مدل و ظرفیت آن، در جدول زیر آورده شده است.

 

مدل و مشخصات

 قیمت به دلار
iPhone 13 mini 64 GB $699
iPhone 13 mini 128 GB $749
iPhone 13 mini 256 GB $849
iPhone 13 64 GB $799
iPhone 13 128 GB $849
iPhone 13 256 GB $949
iPhone 13 Pro 128 GB $999
iPhone 13 Pro 256 GB $1099
iPhone 13 Pro 512 GB $1299
iPhone 13 Pro Max 128 GB $1099
iPhone 13 Pro Max 256 GB $1199
iPhone 13 Pro Max 512 GB

$1399

اختلاف قیمتی نامعقول آیفون ۱۳ در بازار ایران

همانطور که بالاتر ذکر شد، واردکنندگان ۱۶ درصد سربار بر قیمت اصلی گوشی برای ورود به بازار ایران را بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کنند. با این وجود در بدترین حالت انتظار می‌رود چیزی در حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد قیمت دلاری گوشی بر مبنای ارز روز به قیمت گوشی آیفون ۱۳ اضافه شود، اما اکنون قیمت آیفون ۱۳ در بازار بسیار بالاتر است چیزی است که حقیقتا برای فروشنده تمام می‌شود. شاید بخشی از این گرانتر بودن از قیمت حقیقی مربوط به تازگی این گوشی در بازار و نیاز به گشتن محصول در دست چند واسطه باشد، اما باز هم این میزان اختلاف که بسته به مدل و ظرفیت بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است چندان معقول نیست.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا