گوناگون

خرید سمعک با صدرا

چندین آیتم وجود دارد که وجود و یا عدم وجود و میزان سطح کیفی آنها باعث طبقه بندی سمعک‌ها در رده‌های مختلف می‌شود. این آیتم‌ها عبارتند از:

  • کیفیت گفتار: بسیاری از کاربران سمعک پس از دریافت سمعک از کیفیت صدای گفتاری راضی نیستند، البته درصد بسیار زیادی از این نارضایتی به دلیل آسیب بسیار زیاد عصب شنوایی است که در برخی از موارد امکان تصحیح آن وجود ندارد. اما در باقی موارد سمعک‌هایی که تمرکز بیشتری بر روی تقویت صدای گفتاری دارند و صداهای زمینه‌ای را کمتر تقویت می‌کنند که این امر بر قیمت سمعک تاثیر مستقیم دارد که، کیفیت گفتاری بهتری را ارائه می‌دهند.
  • کیفیت صدای کاربر: یکی از تکنولوژیهای بسیار برتر در سمعک ها، که اخیرا در سمعک‌های کمپانی زیمنس (سیگنیا) ارائه شده است، امکانی است که باعث می‌شود کاربر سمعک، صدای خود را طبیعی‌تر بشنود.
  • قابلیت ارتباط با تلفن و موبایل: سمعک‌ها بر اساس کیفیت صدای دریافتی توسط تلفن و موبایل متفاوت هستند و هرچه تکنولوژی آنها بالاتر باشد کیفیت صدای دریافتی از طریق تلفن نیز بهتر می‌شود.
  • قابلیت ارتباط با وسایل صوتی: یکی دیگر از مشکلات کاربران سمعک شنیدن واضح صدای تلویزیون و سایر وسایل صوتی و حتی شنیدن واضح‌تر صدای معلم در کلاس درس است، که هر چه تکنولوژی سمعک بالاتر باشد، امکان دسترسی به این امر سهل‌تر است.
  • قابلیت تنظیم از راه دور: یکی دیگر از امکاناتی که اخیرا در سمعک‌ها تعبیه شده است، امکان تنظیم سمعک از طریق اینترنت و از راه دور است که از طریق آن می‌توان مشکلات مربوط به رفت و آمد بسیاری از کاربران سمعک را حل کرد.
  • مدار کاهش وزوز: وزوز یکی از مشکلات همراه با کاهش شنوایی است. از این رو بسیاری از سمعک‌های پیشرفته دارای مدارات خاص کاهش وزوز هستند که می‌تواند در حل مشکل این بیماران بسیار کمک کننده باشد. قیمت سمعک برای وزوز گوش کمی بالاتر از سمعک‌هایی است که مدار کاهش وزوز گوش در سیستم پردازشی خود ندارند.

بررسی قیمت سمعک بر اساس برند

سمعک یکی از تکنولوژی‌هایی است که با ورودش کل دنیا را دگرگون کرده؛ هرچند برخی کمپانی‌های معتبر و بزرگ جهان مانند کمپانی زیمنس و ویدکس و اتیکن بنیانگذار صنعت ساخت سمعک بوده‌اند و در زمینه تولید سمعک‌های جدید و مدرن همواره پیشقدم هستند، اما امروز دیگر بازار جهانی تولید سمعک محدود به این چند کمپانی نیست و بیش از ۲۰ کمپانی مختلف در زمینه تولید سمعک فعال هستند. طبیعتاً قیمت سمعک خوب شرکت‌های بنیانگذار سمعک به دلیل تکنولوژی برترشان، بودجه بیشتری نسبت به سمعک‌های کمپانی‌های نوپا می‌طلبد. در لیست قیمت سمعک گوش که بالاتر آورده شده است، خرید سمعک از برندهای معتبری مثل زیمنس، ویدکس، فوناک و… معیار قرار گرفته است.

آیا گران بودن سمعک به معنی بهتر بودن آن است؟

قیمت سمعک دارای یک محدوده ی بسیار وسیع است و بنا به شرایط خاص هر کاربر، سمعک مناسب برای او با افراد دیگر متفاوت است. منظور از شرایط خاص هر فرد، میزان کم شنوایی، شکل کم شنوایی، شرایط فردی، محیط استفاده از سمعک، میزان تعریق فرد، وجود یا عدم وجود بیماری همراه و… می‌باشد. هدف از نوشتن این مقاله شرح این موضوع است که چرا قیمت برخی از سمعک‌ها گران‌تر از بقیه هستند و اینکه آیا گران بودن سمعک به معنی بهتر بودن آن است یا نه؟

نکته مهم اینجاست که تمام مواردی که در قیمت سمعک تاثیرگذار هستند، محدوده قیمت سمعک را مشخص می‌کند. یعنی لزوما سمعک‌های گران قیمت برای تمامی انواع کم شنوایی‌ها بهترین نوع از انواع سمعک‌ها نیستند. گاهی حتی یک سمعک آنالوگ می‌تواند نتیجه بهتری برای کاربر سمعک نسبت به سمعک فراهوشمند داشته باشد. در هنگام خرید سمعک گوش حتما موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

۱- بودجه شخصی

قبل از اینکه تصمیم به خرید سمعک بگیرید و شروع به ارزیابی قیمت سمعک‌ها کنید، باید برای خود یک بودجه شخصی تعریف کنید. تازه اینجاست که برای شما گران قیمت بودن یا ارزان بودن معنی پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که نمی‌توانم قیمت سمعک‌ها را به صورت کاملاً دقیق به شما ارائه دهم این است که علاوه بر شرایط متفاوت افراد از جمله میزان کم شنوایی و شکل کم شنوایی و توانایی استفاده ی آن‌ها از تکنولوژی، میزان پشتیبانی مالی هر فرد نیز متفاوت است.

منظورم از پشتیبانی مالی چیست؟ بیمه اجتماعی، بیمه‌های تکمیلی، بیمه ارائه شده توسط کارفرما و… یعنی ممکن است قیمت سمعک خاصی برای یک فرد مبتلا به کم شنوایی x تومان باشد، درحالی‌که چون فرد دیگری از بیمه تکمیلی بهره می‌برد، همان سمعک را بتواند با هزینه کمتری تهیه کند. بهترین راه برای آگاهی از میزان بودجه ی اختصاص داده شده توسط بیمه‌ها به هزینه ی سمعک مطالعه ی مقاله ی «تعرفه بیمه‌های سمعک» است.

۲- پیشرفت چشمگیر سمعک‌ها نسبت به گذشته

روزهایی که حتی افراد مبتلا به کم شنوایی خفیف مجبور به حمل دستگاه‌های بزرگی روی گوش خود بودند تا تنها چند دسی بل صدا برای آن‌ها تقویت شود، دیگر به پایان رسیده است. سمعک‌های مدرن بسیار پیشرفته، پیچیده، هوشمند و در مواردی دارای ظاهری نامرئی هستند. این سمعک‌ها در برابر شیپورهای عظیم الجثه ی قدیمی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. اما تنها اندازه ی‌ها نیست که دچار تحول شده است، بلکه تکنولوژی سمعک‌های جدید نیز دچار تحولی اساسی گردیده و کیفیت صدای سمعک امروزه بیشترین شباهت را به صدای طبیعی دارد.

کمپانی سمعک زیمنس مدعی است سمعک‌های جدید این کمپانی حتی در مواردی کیفیتی فراتر شنوایی طبیعی به مخاطب ارائه می‌دهند و کاربر سمعک را به تمام قابلیت‌هایی که یک سیستم شنوایی نرمال دارد، مجهز می‌سازند. در اینجا قصد معرفی چندین قابلیت جدید در سمعک‌های مدرن را به شما دارم. پیش از اینکه قابلیت سمعک‌های مدرن را برایتان توضیح دهیم، اشاره به یک نکته مهم خالی از لطف نیست و آن هم این است که تنها چیزی که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی سمعک‌ها کمتر از سایر ویژگی‌ها تغییر کرده است، قیمت سمعک گوش است!

۳- تقویت انتخابی

دستگاه‌های تقویت شنوایی قدیمی (earing aids) عمدتاً پشت گوش سوار می‌شدند و تمامی اصوات را به طور یکسان تقویت می‌کردند. این کار باعث می‌شد صداهای مزاحم برای کاربر به همان حدی برای او تقویت شوند که صداهای دلخواه. بدین ترتیب تشخیص گفتار برای کاربر سمعک بسیار سخت می‌شد و نه تنها سمعک به شنوایی فرد کمک نمی‌کرد، بلکه در مواردی باعث کم شنوایی او نیز می‌شد.

۴- متناسب با نیازهای منحصر به فرد کاربر

چندان دور نیست ایامی که سمعک‌ها تنها دارای یک سایز مشخص و یک سری ویژگی مشخص بودند. در آن ایام تنها کاری می‌شد برای تغییر شرایط انجام داد عادت کردن بود! اما امروزه تمامی سمعک‌ها متناسب با نیازهای فردی تجویز می‌شوند. چه بسا کاربری که مدام در گوش خود صدای سوت احساس می‌کند به سمعکی کاملاً متفاوت با فردی که در محیط‌های پر سر و صدا نیاز به تقویت بیشتری دارد، نیاز داشته باشد. همین عامل هم در قیمت سمعک‌های امروزی موثر است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا