تکنولوژی

تشدید بحران تراشه در جهان با مشکل تولید خازن‌های آلومینیومی در مالزی

تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در مالزی منجر به کاهش تولید خازن‌های آلومینیومی‌ در این کشور شد و این موضوع به مشکلات ناشی از بحران تراشه در جهان اضافه کرد.

وب‌سایت Digitimes با انتشار گزارشی نوشت که شرکت‌های Chemi-Con و Nichicon که از جمله تولیدکنندگان بزرگ خازن‌های آلومینیومی‌ به شمار می‌روند، در ماه‌های ژوئیه و آگوست امسال به دلیل قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا در مالزی، مجبور به تعطیلی خط تولید خود شدند.

حتی شرایط پس از پایان محدودیت‌ها نیز به روال عادی برنگشت و طبق گزارش منتشر شده، روند تولید تقریبا با 60 درصد از نیروی کار آغاز شد و این مسئله کاهش ظرفیت تولید را به دنبال داشت. دو شرکت مذکور به همراه شرکت Rybycon، نقش تعیین‌کننده‌ای را بازار خازن‌های آلومینیومی‌جهان دارند. خازن‌های آلومینیوم، قطعه‌ای مهم در وسایل الکترونیکی، انواع کامپیوترها و… به شمار می‌روند.

به گفته منابع وب‌سایت Digitimes، چنین وضعیتی می‌تواند منجر به کاهش 30 و 60 درصدی تولید و عرضه خازن‌های آلومینیومی‌به بازار جهانی شود. گفته می‌شود که مدت زمان تحویل سفارش‌ها به بیش از 6 ماه به طول خواهد انجامید. حتی برخی از سفارش‌ها به این شرکت‌های چینی نیز به شرکت‌های تایوانی و چینی واگذار شد.

کاهش تولید خازن‌های آلومینیومی، جدیدترین نمونه از مشکلات و موانعی است که بر بحران کمبود تراشه در جهان تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین در طی یک سال اخیر، قیمت فلزهای کمیاب رشد محسوسی داشته‌اند که تبعات آن را در افزایش قیمت محصولات الکترونیکی شاهد بودیم.

اعمال محدودیت‌های شدید در مالزی در پی همه‌گیری کرونا بر تولید خازن‌های سرامیکی نیز که در بردهای الکترونیکی به‌کار می‌روند، تاثیرگذار بوده است. همچنین کمبود چیپ‌های درایور صفحه نمایش نیز تولید نمایشگرها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

در این میان، شرکت تایوانی TSMC که از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در جهان به شمار می‌رود، اخیرا پیش‌بینی کرد که بحران کمبود تراشه در اواخر سال آینده میلادی به پایان خواهد رسید.

منبع
Techspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا